سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۷
۲۶

نبوی: آدم از مسیر هاشمی تعجب می‌کند/ این روزها همه چیز عکس شده است

زیباکلام: هدف هاشمی آوردن اقتصاد آزاد بود
يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب: 347282
استاد حوزه و دانشگاه گفت: آن قانون اساسی و اسنادی که زیبا کلام می‌گوید وجود ندارد و اصلا بحث ولایت فقیه یک بحث دینی است و بود و نبودش در قانون اهمیت زیادی ندارد، اصلا کدام فقیهی می‌پذیرد بر خلاف دین اسلام قانونی را تصویب کند.
نبوی: آدم از مسیر هاشمی تعجب می‌کند/ این روزها همه چیز عکس شده است
به گزارش جهان به نقل از فارس، سید عباس نبوی استاد حوزه و دانشگاه در مناظره با صادق زیبا کلام که در دانشگاه پردیس ابوریحان دانشگاه تهران برگزار شد پیرامون شکل گیری انقلاب مشروطه گفت: با بحث‌هایی که زیبا کلام در این رابطه مطرح کرد، یعنی ما هرگز نمی‌توانیم واقعیت‌ها را دریافت کنیم.

وی ادامه داد: می‌شود بر اساس شاخص‌های مشترک به یک ارزیابی عام دست یافت و درست است که انسان‌های مختلفی وجود دارد، ولی نباید با یک عینک به همه مسائل نگاه کرد.

نبوی تصریح کرد: مشروطه خواهان بیش از ۷ دسته بودند که هر کدام هم خواسته‌ای داشتند و اشتراک آنها مثل هر انسان دیگری در این بود که ذلت و تصمیم گیری بیگانگان را در زندگی خود نمی‌پذیرفتند.

وی افزود: در زمان قاجار با توجه به اتفاقات آن زمان همه دنبال راه علاج می‌گشتند مثلا مذهبی‌ها در پی ایجاد یک حکومت بر پایه اصولی دینی بودند و از جنبه جامعه شناختی با توجه به پیشرفت‌های مختلف همه احساس عقب افتادگی می‌کردند و دلیل اصلی آن را هم قاجار می‌دانستند و از جنبه روان شناختی هم سلطه بیگانگان، مردم را بسیار ناراحت کرده بود.

نبوی اظهار داشت: در آن زمان حاکمیت از نظر سیاسی مفهوم خودش را از دست داده بود و انگلیسی‌ها در کشور بسیار نفوذ پیدا کرده و در شهرهای اصلی سازمان تشکیل داده بودند و مدیریت می‌کردند.

وی خاطر نشان کرد: مسئله جنگ جهانی و فقر و بیماری و حالت ویرانی شدید از همه مهمتر بود و این شاخصه‌ها باعث شکل گیری انقلاب مشروطه شد و البته هیچ کدام از قیام کنندگان به خواسته خود
آدم از مسیر رفسنجانی تعجب می‌کند، در آن زمان وی به جای رسیدگی به مشکلات مردم و ایجاد مسکن و زمین، خانه‌هایی را که از ناچاری در حاشیه‌ها ساخته بودند خراب می‌کرد ولی حال به یک منجی و اسطوره تبدیل شده، مثل اینکه این روزها همه چیز برعکس شده است.
نرسیدند.

نبوی در رابطه با عدم موفقیت نهضت صنعت ملی شدن نفت ادامه داد: زیبا کلام در این رابطه بحث هایی مطرح کرد ولی به نظر من باید سری به خاطرات افرادی که در آن زمان دستی در این کار داشتند بزند زیرا آن چیزی که وی می‌گوید ظاهر قضیه است و باطن این است که خزانه خالی بود و اتفاقات دیگری رخ داد که باعث شد مصدق استعفا بدهد.

وی تصریح کرد: محمد رضا پهلوی آن زمان می‌گفت انگلیسی‌ها بیایند در خانه ما بعد مذاکره می‌کنیم و مصدق می‌گفت اول مذاکره می‌کنیم بعد آنها بیایند که البته جمهوری اسلامی نظرش این بود اصلا آنها غلط می‌کنند بخواهند بیایند و در آن زمان منازعات بین شخصیت‌ها باعث یکسری اتفاقات و اختلافات شد.

نبوی در پاسخ به زیبا کلام که می‌خواست بداند چه شد که از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ کودتا شکل گرفت، افزود: لجاجت‌ها عامل اصلی این اتفاقات بود که البته در سال‌های اخیر هم این لجاجت‌ها باعث شد اتفاقاتی که شاهدش بودیم و هستیم رخ بدهد و معلوم نیست ما باید چند بار گزیده بشویم، مشروطه که آن بلا سرش آمد و حالا هم که برخی‌ها سعی می‌کنند یک سری اتفاقات رخ دهد.

استاد حوزه و دانشگاه در رابطه با شکل گیری انقلاب اسلامی، اضافه کرد: مبارزه از سال ۱۳۴۲ شروع شد و در آن زمان هر کسی راه خودش را می‌رفت، اما امام خمینی(ره) راهبرد اصلی مبارزه را خیزش همه مردم می‌دانستند و فضل خدا هم در این بود که این خیزش اتفاق افتد و مبارزات مردم شکل بگیرد و ادامه پیدا کند.

وی تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب، بعضی‌ها دنبال این بودند که اهرم قدرت را به دست بگیرند و امام از همان ابتدا مخالفت خود را نشان دادند و هیچ کس باور نمی‌کرد پیرمردی ۸۰ ساله با قدرت و ظرفیت و توان بالا این چنین در برابر مشکلات فراوان در آن زمان مدیریت کند.

نبوی ادامه داد: نمی‌دانم ایستادگی پای حق چقدر هزینه دارد و چرا باید اینقدر خصومت وجود داشته باشد، شاید بعضی‌ها بتوانند با انگلیسی‌ها و بازماندگان پهلوی کنار بیایند، ولی ما نمی‌توانیم و این روزها هرکس از مادرش قهر می‌کند می‌خواهد برای خودش مسیری درست کند.

وی تصریح کرد: آن قانون اساسی
نمی‌دانم ایستادگی پای حق چقدر هزینه دارد و چرا باید اینقدر خصومت وجود داشته باشد، شاید بعضی‌ها بتوانند با انگلیسی‌ها و بازماندگان پهلوی کنار بیایند، ولی ما نمی‌توانیم و این روزها هرکس از مادرش قهر می‌کند می‌خواهد برای خودش مسیری درست کند.
و اسنادی که زیبا کلام می‌گوید وجود ندارد و اصلا بحث ولایت فقیه یک بحث دینی است و بود و نبودش در قانون اهمیت زیادی ندارد، اصلا کدام فقیهی می‌پذیرد بر خلاف دین اسلام قانونی را تصویب کند.

وی با اشاره به تجربه میدانی خود در جنگ در رابطه با قطعنامه ۵۹۸ گفت: مطالبی که زیبا کلام گفت دقیق و درست نیست و عراق بعد از یک دوره اساسا کار خاصی نمی‌توانست انجام دهد و البته بیشتر رزمنده‌ها با آتش بس مخالف بودند و از این بابت آنقدر عصبانی شده بودند که نمی‌شد با آنها حرف زد.

وی پیرامون دولت سازندگی خاطر نشان کرد: آدم از مسیر رفسنجانی تعجب می‌کند، در آن زمان وی به جای رسیدگی به مشکلات مردم و ایجاد مسکن و زمین، خانه‌هایی را که از ناچاری در حاشیه‌ها ساخته بودند خراب می‌کرد ولی حال به یک منجی و اسطوره تبدیل شده، مثل اینکه این روزها همه چیز برعکس شده است.

فهم رفسنجانی از واقعیت جنگ و اصرارش بر مذاکره

صادق زیبا کلام عضو هیت علمی دانشگاه تهران هم در این مناظره پیرامون شکل گیری انقلاب مشروطه گفت: تاریخ شکل گرفته از وقایع مهمی است که اتفاق می‌افتد و کسانی که تاریخ را بازبینی می‌کنند براساس علایق خود آن را مطرح می‌کنند و نباید گول چنین افرادی را خورد.

زیبا کلام اضافه کرد: انقلاب اسلامی که ۳۴ سال پیش اتقاق افتاده خودش مورد کلی بحث است بنابراین می‌خواهم این هشدار را بدهم زمانی که می‌خواهید در رابطه با شکل گیری انقلاب مشروطه سوال بپرسید باید همه پاسخ‌ها را کنار هم بگذارید و بعد به عقل خود رجوع کنید.

وی اظهار داشت: انقلاب مشروطه برای حاکمیت قانون و جلوگیری از استبداد به وجود آمد.

زیبا کلام درخصوص اینکه چرا نهضت ملی شدن صنعت نفت موفق نشد، افزود: امریکا و انگلیس نگذاشتند که این نهضت موفق شود و با کودتا دولت مصدق را سرنگون کردند البته در این رابطه نکاتی وجود دارد که وقتی آنها را کنار هم بگذاریم سوالات هولناکی به وجود می آید.

وی ادامه داد: یک تعداد از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ که تعدادشان هزاران نفر شده بود، در آن زمان کودتا کردند. سوال اینجاست که در آن زمان طرفداران مصدق کجا بودند و چرا هیچ بیانیه‌ای ندادند
عضوهیات علمی دانشگاه تهران در خاتمه پیرامون دوران سازندگی افزود: در این دوران ایرادهای زیادی می‌توان به هاشمی گرفت ولی هدف او بعد از جنگ این بود که اقتصاد فاسد و ناکارآمد را نابود کند و به جای آن اقتصاد آزاد بیاورد.
و پاسخش این است که امریکا خائن و انگلیس حتی بدون یک سرباز کودتا کردند و ما هیچ وقت از خودمان نپرسیدیم که نقش ایرانیان درآن زمان چه بود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: در۳۵ سال گذشته به ما بسیار دروغ گفته شده است و در این مملکت فقط روحانیت حکومت می‌کردند و کرواتی‌ها دزد و قاتل بودند.

وی درادامه افزود: باید در سال ۵۷ از مردم نظر سنجی می‌شد تا مشخص شود مردم برای چه انقلاب کردند و خواسته‌های آنها مشخص می‌شد.

زیبا کلام اظهار داشت: درست است که در آن زمان نظر سنجی نشد ولی در انتهای آن راهپیمایی تاریخی قطعنامه‌ای خوانده شد و مردم آن را تایید کردند، که این قطعنامه و سخنرانی‌های امام و انقلابی ها می توانند بگویند که مردم برای چه انقلاب کردند و اینکه از زیبا کلام یا نبوی بپرسید هدف مردم از انقلاب کردن چیست درست نیست زیرا آنها بر اساس علایق خود پاسخ می‌دهند.

وی ادامه داد: زمانی که امام خمینی(ره) قانون اساسی را امضاء کرد بحث ولایت فقیه مطرح نبود پس چرا گفته می‌شود انقلاب اسلامی برای ایجاد یک نظام ولایت فقیه است.

زیباکلام تصریح کرد: امام خمینی(ره) از ابتدا گفتند که" من حکومت نمی‌کنم" اگر غیر از این است چرا بعداز رفراندوم به قم رفتند؟ حتی ایشان با دخالت روحانیون هم در امور اجرایی زیاد موافق نبودند.

وی در رابطه با قطعنامه ۵۹۸ گفت: جنگ در آن زمان یک وقت برخلاف تصورات پیش رفت و حساب ما روی شیعیان عراق اشتباه بود البته صدام هم اشتباهات اینچنینی داشت.

زیباکلام دادمه داد: زمانی که همه شعار جنگ، جنگ تا پیروزی می‌دادند رفسنجانی واقعیت جنگ را فهمیده بود و اصرار داشت بعد از یک پیروزی با آنها مذاکره کنیم.

وی تصریح کرد: ما از سراجبار قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفتیم و قبل از آن مواردی وجود داشت که می‌توانستیم با آنها خیلی بهتر جنگ را تمام کنیم.

عضوهیات علمی دانشگاه تهران در خاتمه پیرامون دوران سازندگی افزود: در این دوران ایرادهای زیادی می‌توان به هاشمی گرفت ولی هدف او بعد از جنگ این بود که اقتصاد فاسد و ناکارآمد را نابود کند و به جای آن اقتصاد آزاد بیاورد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
فعلا زیباکلام تعجب آور تر است
ایرانی همچو ارش
Iran, Islamic Republic of
صادق جان ما نباید اینقدر مادی باشیم،هی شکم شکم کردید ....
محسن
Iran, Islamic Republic of
نمیدانم فلسفه این ادعای جدید تندروها چیست....
چون تندورهای افساد طلب ، فلسفه و منطق حالیشون نیست ...
محسن
Iran, Islamic Republic of
منظورم از تندروها اقتدارگرایان بود که جهان طبق معمول سانسور کرد.
سیدمحمدعلی سیادت ازآبادان
United States
صدالبته که مسیر هاشمی عوض شده وشاید مسیرش جیزدیگری بوده اما ازخوش اقبالیش وارد مسیر امام شدکه مجددا به مسیر اصلیش بازگشت
مسافر
به مسیر امام بازگشت؟؟؟؟
مسیر امام مگر غیر ازمسیر رهبری و اطاعت ازایشونه؟؟؟
چرا مسیر سازی میکنین الکی
سیدمحمدعلی سیادت ازآبادان
United States
دوست عزیزمسیراصلی هاشمی صدالبته خلاف مسیر.... است ومنظور بنده این بودکه ایشان شایدبه طوراتفافی وارد مسیرامام شدوالا شایدایشان اصلا اعتقادی به مسیرحضرت امام نداشت که اگرداشت ....خانواده اش آتش بیار معرکه گران فتنه وفساد نمی شدند
Iran, Islamic Republic of
شماتاریخ را بخوانید احتمالا سن تان کم است . اگرنگاه به تاریخ کنیدتمام انتصابات حساس امام از جمله فرماندهی جنگ ،جانشینی فرماندهی کل قوا،انتصاب یکی از سه نفر اصلی تشکیل دهنده شورای انقلاب؛و......را امام به ایشان دادند...
امام (ره): میزان حال فعلی افراد است .
من فقط از یه چیز این زیباکلام خوشم میاد و اونم اینه که ماهیت واقعی خودش و افسادطلب ها را رو می کنه ...
هاشمی زنده است ....
بله مگر خبر جديد ديگری داريد، ظاهراً علائم حياتی در ايشان قابل ثبت است البته حيات ....
حقگو
Iran, Islamic Republic of
دلار هاي سورس چشم بصيرت را در فتنه كور و آدم را نمك گير مي كند...
محسن
Iran, Islamic Republic of
ملاقات سید عزیز ما با سورس فقط در ذهن شریعتمداری اتفاق افتاده . سندش هم موجوده.....
ملاقات سید تندرو شما افراطیون ، مورد تایید خود سوروس هم بوده ... البته شما که رفیق شیش اسرائیل هستید ...دلیلی برای ناراحتی شما نمی بینم !!!
محسن
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا شما رفیق شیش اسرائیل هستید . چون حرف سوروس اسرائیلی رو بیشتر از حرف یک سید روحانی که مورد تایید امام بوده قبول دارید
سعيد110
اين چه حرف غلطي است كه زيبا كلام مي زند.
مقدم مراغه اي و سحابي و .. چند نفري ديگر در زمان تصويب قانون اساسي بودند و هرچه تلاش كردند كه ولايت فقطه را از قانون اساسي حذف كنند نشد. حالا اين آقاي زيبا كلام بي منطق مي آيد و مي گويد در زمان تصويب قانون اساسي حرف از ولايت فقيه نبود. امام در پاريس و حتي خيلي جلو تر و در نجف اين شيوه حكومت را مطرح كردند.
براي اينكه اين آقا بي منطق حرف نزند و از آنجاييكه براي مناظره پول هم طلب مي كند. من اگر جاي برگزار كنندگان اين قبيل مجالس بودم، براي حرف هاي بي منطق اين شخص جريمه تعيين مي كردم و مي گفتم اين دليل واضح و روشن بر رد حرف غلط تو و لازم است جريمه شوي تا حرف مفت زدن صرفاً براي خوت هزينه در بر داشته باشد و نه براي ملت و حكومتي كه ملت برگزيده اند.
Iran, Islamic Republic of
غلط مال یه دیقشه
United States
خداییش این زیبا کلام رو نباید جدی گرفت
علی
Iran, Islamic Republic of
حقیقت تلخ است وما باید گفته های اقای زیبا کلام را بپذیریم انها ئیکه در انقلاب بودند وسنشان می رسد می فهمند که زیبا کلام راست می گوید
علی، شرمندة حسین(ع)
بچه‌جان، سن من به پیش از انقلاب می‌رسد و چنین مزخرفاتی که زیباکلام می‌گوید را به شدت تکذیب می‌کنم.
بله بايد از هاشمي تعجب کرد. چون هاشمي مثل شما ها... نيست ....
جونیوز !!!
هاشمی مثل خودشه ، اشرافی و ...
عمار خسروجردی
به نظر حقیر باید پرسید که آقای هاشمی با کدام تکفر و اندیشه در خط امام بوده اند. وقتی امروز در عرصه سیاست خارجی و در عرصه اقتصاد ادبیاتی از سوی ایشان و همفکرانشان مطر ح می شود که با دیدگاه صریح حضرت امام در تعارض است، باز هم باید به سابقه افراد تکیه کرد. حرف های امام صریح و واضح است به شرطی که نؤمن ببعض و نکفر ببعض نباشیم.
آنچه که ملاک نزدیکی با امام است تفکر و نگاه امام است.
نه منصوب امام بودن و نه از خانواده امام بودن.
جالبه مشایی رو بایکوت کردن اما مرتب به این زیباکلام تریبون میدن. واقعا مشایی مظلومه و مشخصه زیباکلام حامیان خاصی داره