جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰
عضو کمیسیون کشاورزی خبر داد:

اختصاص ۳۰۰۰میلیارد به واردات گندم و برنج

جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب: 346931
عضو کمیسیون کشاورزی گفت: در گذشته امتیاز واردات برخی محصولات به افراد خاصی داده شده که این افراد در سال‌های گذشته درآمد کلانی نیز کسب کرده‌اند، بنابراین اگر نهادهای نظارتی نسبت به واردات کالا حساسیت‌ داشته باشند می‌‌توان جلوی واردات کالاهای استراتژیک را گرفت.
به گزارش جهان، سکینه عمرانی عضو کمیسیون کشاورزی در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه در ۱۱ ماهه سال جاری واردات گندم و برنج ۳ هزار میلیارد تومان بوده و این اتفاق برخلاف سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری است، گفت: تأکید اقتصاد مقاومتی عمدتا بر این است که تا حد ممکن نیاز به واردات کاهش یابد و در این راستا باید تلاش کرد محصولات استراتژیک مانند گندم و برنج جایگزین کشت محصولات غیراستراتژیک شود.

وی افزود: در بسیاری از نقاط کشور شاهد رشد باغات هستیم که اگرچه تولید محصول باغات برای کشور لازم است ولی از آنجایی که محصول استراتژیک به شمار نمی‌روند نباید اجازه داد تولید و کشت محصولات باغی جایگزین محصولاتی مثل گندم و برنج شود.

عضو کمیسیون کشاورزی اظهار داشت: برای واردات محصولاتی مثل گندم و برنج هزینه زیادی صرف می‌شود در حالیکه نسبت به سلامت این محصولات هم اطمینان چندانی وجود ندارد.

عمرانی گفت: با مدیریت یکپارچه و گسترده در بخش کشاورزی می‌توان با مبالغی بسیار کمتر از آنچه که برای واردات محصولات گندم و برنج هزینه می‌شود این محصولات را در داخل کشور تولید و از خروج ارز جلوگیری کرد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره اینکه علیرغم تأکید هر ساله برای تولید این محصولات استراتژیک در داخل کشور چرا هر ساله شاهد واردات این محصولات هستیم، بیان داشت: فکر می‌کنم برای جلوگیری از واردات این محصولات باید برخی از قوانین را اصلاح کنیم، وزارت جهاد به صورت جدی‌تر به این مقوله ورود پیدا کند و جلوی بسیاری از رانت‌ها گرفته شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: در گذشته امتیاز ورود برخی محصولات به افراد خاص داده شده که این افراد در سال‌های گذشته مبالغ گزافی را هم از این طریق بدست آورده‌اند، بنابراین اگر نهادهای نظارتی و وزارتخانه‌ها در ارتباط واردات کالا حساسیت‌ بیشتری از خود نشان دهند می‌توان جلوی واردات محصولات استراتژیک را گرفت.

عمرانی تصریح کرد: مشکلی که در زمینه واردات کالاهای کشاورزی وجود دارد این است که بدنه نهادهای حاکمیتی خودشان رانت‌هایی ایجاد می‌کردند که در نتیجه این رانت‌ها این اتفاقات افتاده است.

وی در مورد اینکه برای گام برداشتن در مسیر اقتصاد مقاومتی در زمینه کشاورزی چه باید کرد، گفت: برای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی بخش کشاورزی وظیفه‌ عمده‌ای را بر عهده دارد و به نظرم باید در بسیاری از موارد تقنینی حوزه کشاورزی یک بازنگری جدی شود.

عضو کمیسیون کشاورزی اظهار داشت: برای بازنگری در موارد تقنینی حوزه کشاورزی به حضور کارشناسان خبره وزارت جهاد با همکاری کمیسیون نیاز است تا بتوانیم از شرایط خاص و اضطراری کشور بیرون بیاییم.

عمرانی اظهار داشت: باید الگوی کشت در راستای جلوگیری از نوسانات قیمت محصولات کشاورزی به صورت جدی پیگیری شود و این برنامه به صورتی باشد که هم کشاورز ضرر نکند و هم محصول به اندازه کافی تولید شود و بنابراین یک الگوی کشت در ارتباط با اقتصاد مقاومتی و متناسب با وضعیت فعلی تعریف شود.

وی افزود: در زمینه کشاورزی برای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی کار دیگری که می‌توان انجام داد این است که با یک حرکت جهادی، بسیجی و با استفاده از روش‌های دانش بنیان باید جلوی کشت‌های سنتی گرفته شود و از هدر رفتن آب جلوگیری کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *