دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۲

هشدار لاریجانی به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای

از دستاوردهای‌ هسته‌ای درمذاکرات صیانت‌ شود
جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب: 346929
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید در مسیر مذاکرات از دستاوردهای هسته‌ای صیانت کرده و راه را از طریق سیاست هموار کنیم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، علی لاریجانی صبح امروز در دیدار روحانیون بازنشسته نمایندگی ولی فقیه سپاه پاسداران با اشاره به نقش آفرینی ارزشمند روحانیون در یک نهاد مقدس و عهده‌دار بودن وظیفه مهم بیان کرد: شما برای کشور ظرفیت خوبی ایجاد کرده و موجب عزت ایران اسلامی شده‌اید.

وی با اشاره به اینکه برای کسانی که نسبت به انقلاب احساس مسئولیت دارند بازنشستگی معنا ندارد تاکید کرد: هر کس باید در هرجایی که فعالیت می‌کند به فکر خدمت به انقلاب باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروز ایران اسلامی در مقطع حساسی قرار دارد، بیان داشت: در کشور دارای نقاط ضعف و قوتی هستیم و اگر نسبت به نقاط ضعف شناخت واقع بینانه داشته باشیم می‌توانیم نسبت به رفع این نقاط اقدام کنیم.

وی با اشاره به اقتدار و نقش آفرینی ایران در منطقه تاکید کرد: به برکت ایثارگری‌ها و فداکاری‌ها امروز این سرمایه ارزشمند سبب عزت ایران اسلامی شده است.

لاریجانی با اشاره به برخی از سخنان مبنی بر اینکه ممکن است بخواهند تعرضی به جمهوری اسلامی داشته باشند، اضافه کرد: ایران با اقتدار بر مواضع خود ایستادگی کرده و به ایفای نقش در منطقه و خاورمیانه می‌پردازد.

وی با تاکید بر اینکه امروز بسیاری از معضلات منطقه با کمک ایران قابل حل است، بیان داشت: در عرصه بین‌المللی شاهد بروز مشکلاتی هستیم و ریشه مسائلی نظیر دستیابی به فناوری هسته‌ای صلح آمیز مسئله‌ای حقوقی نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر جنس این چالش حقوقی بود با رعایت قوانین باید مشکلات برطرف می‌شد، ادامه داد: وقتی که مقررات رعایت شده و بازرسی و نظارت صورت می‌گیرد دلیلی ندارد که برای ایران نظامات سختگیرانه در نظر بگیرند.

وی درد غربی‌ها در مسئله هسته‌ای ایران را ماجراجویی سیاسی دانست و اضافه کرد: آنها به دنبال این هستند که در مسیر حرکت ملت ایران سنگ‌اندازی کرده و در این خصوص روش‌های مختلفی را به کار گرفته‌اند.

لاریجانی تهدید، ایجاد دعوای شیعه و سنی در منطقه و اقدامات دیگر را از جمله روش‌های به کارگرفته شده برای وارد آوردن فشار به ایران دانست و بیان کرد: آنها در سخنان و تبلیغات خود عنوان کرده‌اند که ایران به دلیل فشارهای وارد شده پای میز مذاکره برگشت و این در حالی است که ایران در هیچ زمانی از مذاکره ابایی نداشت و آنها بودند که میز مذاکره را ترک می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها رشد و پیشرفت ملل مسلمان را بر نمی‌تابند، تاکید کرد: آنها به دنبال این هستند که ایران به صورت کامل رفتار خود را تغییر دهد و در موضع ایران نسبت به فلسطین یا عراق تصور می‌کنند که به این طریق می‌توانند ایران را محدود کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی مذاکرات در یک دوره ۶ ماه مطرح بوده و این دوره قابل تمدید است، تصریح کرد: باید در این مدت به توافق بلند مدت برسیم و البته برخی اوقات مشاهده می‌شود که درباره جزئیات این ۶ ماه بحث و اظهارنظر صورت می‌گیرد و چنین کاری خوب است ولی مهم آینده است و باید در این مسیر از دستاوردهای هسته‌ای صیانت کرده و از سوی دیگر راه را از طریق سیاست هموار کنیم.

وی با اشاره به اینکه مجازات کسی که جرمی مرتکب نشده است معنا ندارد، بیان کرد: آنها عنوان می‌کنند با توانمندی که دارید ممکن است روزی به سلاح هسته‌ای دست یابیم؛ توانمندی هسته‌ای پرستیژ نیست بلکه دستاوردی علمی است و اگر غربی‌ها واقعا به دنبال حل مسئله باشند می‌توان از طریق سیاسی به نتیجه رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *