شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

حاشیه‌ای برآنچه در جشنواره فجر گذشت

دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب: 345996
مراسم پایانی سومین «هم اندیشی سینمای انقلاب» با سخنان صریح حاتمی‌کیا، وحید جلیلی و ناصر هاشم‌زاده در نقد جشنواره سی‌و دوم و جریان سینمایی کشور و تقدیر از ۷ فیلم جشنواره فجر برگزار شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، آیین اختتامیه سومین «هم‌اندیشی سینمای انقلاب اسلامی» شب گذشته در مجموعه ورزشی شهدای انقلاب واقع در سرچشمه با حضور برخی چهره‌های هنری برگزار شد.

روح‌الله رجبی مسئول جنبش فکری هنری جبهه انقلاب اسلامی در ابتدای این مراسم گفت: خدا را شاکرم که سومین هم‌اندیشی متفکران انقلاب اسلامی را برپا کردیم. خوشحالم از اینکه با فشارهایی که روی این مجموعه بود و ممانعت‌هایی که بود بحمدالله برگزار شد.

وی افزود: ما عملاً توانستیم این جریان را محقق کنیم، تقریباً سال سومی است که این کار را انجام می‌دهیم هدف از برگزاری این هم‌اندیشی ایجاد کرسی آزاداندیشی جدی در سیما است که همزمان با جشنواره فجر برگزار شود، البته این حرکت در کل سال جریان دارد به نظر می‌رسد جشنواره فجر اصل در آن سینما و سینماگراست که نیاز هم است اما چیزی که نظر می‌رسد این است که در حد فجر انقلاب باشد و هنر و نظر در کنار هم قرار بگیرند به بهانه نقدها به آسیب‌های سینما بپردازیم و صرفاً متفکرین در این فضا سخنگو نیستند حتی برخی سینماگران خودشان خواستار حضور در این محافل هستند اصل در این نشست گفت‌وگو میان متفکران و سینمای انقلاب اسلامی است.

رجبی تاکید کرد: سینمایی انقلاب از منظر حرکت ما سینمایی است که نفس به نفس انقلاب اسلامی حرکت می‌کند بحث ما این است که ما سینمای انقلاب اسلامی می‌خواهیم و اگر گفت‌وگو میان متفکران و سینماگران شکل بگیرد به نفع انقلاب است.

وی تصریح کرد: ما جشنواره‌ای نیستیم که در مقابل جشنواره فجر بایستیم، جنس این فضا جنس اندیشه‌ای است و یک نوع هم‌سخنی را می طلبد که معمولاً هم به این هم‌سخنی‌ها عادت نداریم. این فضا سعی می‌کند از رویکردهای متفاوت بحث و نظر را شروع کند تا یک فضای گفتمانی شکل بگیرد تا اجازه حرف داده شود متأسفانه برخی اجازه حرف زدن ندارند وقتی فیلم می‌سازند چنان تحت‌ فشار قرار می‌گیرند که در ساخت فیلم دوم ترد می‌شوند ما می‌خواهیم اجازه ندهیم تا این اتفاق بیفتد. ما باید فضایی را ایجاد کنیم تا سینماگر راحت‌تر کار کند، ایجاد یک جبهه تفکری برای کمک به سینماگران انقلاب از اهداف این جریان است.

رجبی با اشاره به برگزیدگان سومین هم اندیشی متفکران انقلاب گفت: ما امسال چند تقدیر در دستور کار داریم فرآیند تقدیرها اینگونه بوده که ما حدود ۱۰۰۰ نخبه جوانی که به سینما فرستادیم فیلم‌های جشنواره را دیده و نقد و بررسی کرده‌اند که ما استدلالی‌های اینها را به طور کمی و کیفی بررسی کردیم و در پایان به چند فیلم رسیدیم.

وی ضمن انتقاد از سی و دومین جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: ما یک کرسی آزاداندیشی بودیم و انتظارمان از دولت ایجاد فضا بود که کوچک‌ترین کمک هم به ما نشد، امکان اینکه بتوانیم دو فیلم را به راحتی ببینیم نداشتیم و جلوی بسیاری از کارهای ما گرفته شد. سینماگران انقلابی واقعاً امسال کولاک کردند و بحمدالله این فیلم‌ها واقعاً درخشیدند.

در ادامه این مراسم ناصر هاشم‌زاده منتقد و کارشناس سینما گفت: من در تحقق سینمای انقلاب اسلامی تردید دارم و تأمل می‌کنم در اینکه آنچه که بوده چیست؟ این سؤال‌ها دو سو دارد که یک سوی سینمای انقلاب و امری که می‌خواهد با آن به سینمای دینی تحقق پیدا کند. این نه در اوضاع و احوال ما محقق شده نه سینمای ما سینمای مطبوع ما اتفاق افتاده است بحث اصلی این است که چیزی که تا به حال محقق شده مطبوع بوده است یا خیر؟ ان‌شاءالله که امید و آروزها با شعارزدگی پیش نرود، اگر از آزادی اندیشه‌ها سخن می‌گوییم به آن نیاز داریم.

وحید جلیلی رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم عمار نیز طی سخنانی عنوان کرد: امسال سال ۹۲ بود که ۳۵ سال سابقه سینمای بعد از انقلاب گنجینه سینمای مطلوب را پیش چشم ما می‌گذارد و این به این به معنا نیست که آثار درخشان‌تری نمی‌تواند اتفاق بیفتد، بحث زمان را جدی بگیریم و یک مقدار جنس فعالیت‌های‌مان را بر عرصه میدان عمل نزدیک کنیم.

وی افزود: سینمای انقلاب چیزی است که محقق شده و امروز می‌توانید ۱۰ فیلم‌نامه ببریم که شانه‌های سینمای انقلاب را دارند و مشکل سینمای انقلاب بحث نظرات است امروز مسئله سینمای انقلاب نه فرم است نه مباحث نظری، مسئله سازمان دهی سینما است.

جلیلی ادامه داد: مسئله اصلی را طرح کنیم، امروز در سال ۹۲ در حالی که در اوج یک جنگ جهانی نرم هستیم آیا مسئله ما فقط این است که سینمای دینی داریم یا خیر؟ من معتقدم مسئله اصلی ما در سینما سازمان تولید است که اگر این حل بشود بحث تکنیک هم ارتقا پیدا می‌کند.

ناصر هاشم‌زاده در تائید سخنان جلیلی مطرح کرد: من خود نافی بحث نظری هستم به همین دلیل می‌گویم که سعی شود تا اثر تولید شود. بحث نظری این نیست که ما یک لیوان آب بپاشیم، در تولید اثر هنری شعر به وجود می‌آید بعد شعر نظری را می‌سازند که من تولید اثر را مقدم می‌دانم.

هاشم زاده تاکید کرد: داعیه ما این است تمدن اسلامی محقق شود، مگر می‌توان تمدن اسلامی را به طور کاریکاتور کشید؟ اگر ما در سینمای جرقه‌هایی داشتیم، کارگردانان با غیرتی داشتیم که داشتیم اما چقدر جریان ساختیم، همین مسئله در بانک‌ها و اقتصاد و سیاست‌های ما مطرح که همه اینها باید با هم رشد کنند ما گفتیم انقلاب، انقلاب محقق شود و انقلاب هم تفکرش را از دیانت رهبران گرفت،امروز این انقلاب سینمایی دارد که فیلم‌هایش را در جشنواره‌اش داریم به این مسئله بیندیشیم که چه شد که نشد.

وی افزود: مادر مسائل مالی و اقتصادی نظرات مبرهن دینی داریم اما امروز بانک‌های ما چقدر با این اندیشه عمل می‌کنند.

این فیلمنامه‌نویس در ادامه عنوان کرد: کار سفارشی خیلی خوب است؛ اگر سفارش دهنده اهل ایمان باشد اما مسئله این است که چرا محقق نشد و امروز با یک فیلم و دو فیلم نمی‌توان این جریان را تغییر داد. در این بحث جدی است نمی‌توان آثار دیگر را مسخره کرد و کنار گذاشت امروز اگر همه چیز اسلامی است چرا سینما اسلامی نیست؟ عدالت این نیست که به فیلم جایزه می‌دهند یا ندهند این که این سینما چه می‌خواهد و منشور این سینما چه چیزی است فیلمساز خوب ما را چطور می‌خواهند خط بدهند، اگر کسی به انقلاب و جبهه و جنگ فکر کنند با مقاله و امثال این‌ها فیلم‌ساز را به سمت دیگری می‌برند.

هاشم زاده خاطرنشان کرد: کسی که دغدغه انقلاب را دارد به وی می‌گویند چرا دغدغه انقلاب را داری؟ چیزی بساز که بی‌دردسر باشد. تولید اثر خیلی مهم است و دوستانی که در اندیشه دینی هستند باید زودتر دست به کار شوند چون این کارها هستند که می‌مانند.

وحید جلیلی عنوان کرد: مواقعی که خلع ‌نظری نداریم چرا مشکل عملی داریم؟ ما در معارف چیزی به نام امر به معروف و نهی از منکر داریم، اگر وضعیت‌ها را خوب نگه داشتید دور دست یک مشت آدم قالتاق و شارلاتان می‌افتد با اینکه صدها هزار شهید هم داده‌اید امروز روز تبلیغ است برخی از سینماگران انقلاب گفته بودند سینما برای ما موضوعیت ندارد، امروز باید افتخار کنیم تبلیغ‌گر هستیم چون تبلیغ مقام انبیا است، بگذاریم هر چه می‌خواهند بگویند. مقام تبلیغ به کسی می‌رسد که از خدا می‌ترسد و از غیر خدا نمی‌هراسد که معنای تقوا در دین این است اگر من سؤال نکنم که در حوزه هنری طی چهار سال گذشته چه گذشته‌ بی‌تقوا هستیم اگر نپرسم در روایت فتح چه گذشته تقوا ندارم باید مدیران کشور را به تقوا پیشه کردن و باج ندادن تشویق کنیم ۴۰ سال است مردم این ملت تحت وحشیانه‌ترین هجوم دشمن هستند آن وقت سازمان تبلیغات فیلم طبقه حساس می‌سازد آن وقت هم به ما می‌گویند شما مخملباف هستیم، این را باید آقای خاموشی و مؤمنی شریف جواب بدهد.

وی افزود: وقتی در سال می‌خواهند فیلم‌ها را با بودجه دولتی بسازیم همین می‌شود. اینجا دستگاه‌های اصلی فرهنگی ما بی‌اعتنا هستند، فیلم‌ خانه‌پدری با بودجه نیروی انتظامی ساخته می‌شود، نیروی انتظامی که در آن زمانی مینی‌بوس یگان ویژه برای دفاع از حجاب وارد عمل می‌شد حالا پول می‌دهند و خانه پدری می‌سازند، مجلات خانه پدری را بهترین فیلم سال معرفی می‌کند و ما هم خیلی راحت نشسته‌ایم.

جلیلی مطرح کرد: چگونه می‌شود در اوج جنگ نرم بودجه ساخت‌ها به سمت فیلم‌هایی مثل «۵۰ قدم آخر» یا برخی دیگر از فیلم‌ها می‌رود باید ببینیم اولویت‌های کجا هستند.

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره عمار تاکید کرد: الان ما ۵۰ فیلم در جشنواره فیلم فجر دیدیم اگر همین دو فیلم دفاع مقدس در جشنواره نبود که دیگر هیچ! در این جشنواره همه مفلوک هستند، میلیاردرها مفلوک هستند (اشباح)‌، روحانی مفلوک است، خلاصه همه مفلوک هستند. کسی سؤال کند که «شیار ۱۴۳» چگونه ساخته شد، شیاری که تا آخرین لحظه اشک دوستان درآمد تا در کنار چه فیلم‌هایی قرار بگیرد.

وی خطاب به مسئولین بنیاد روایت فتح گفت: آقایان روایت فتح باید جواب بدهید که «خانه‌ای کنار ابرها» چگونه ساخته شده است که بعد بودجه‌ها به چه تهیه‌کننده‌هایی برای ساخت چه فیلم‌هایی داده می‌شود.

جلیلی ضمن کنایه به برخی فیلمسازان مطرح کرد: آقای فیلم‌ساز اگر تو دغدغه جامعه را داری چرا در جشنواره‌های خارجی به این فکر می‌کنی که چه چیزی به تن کنی!

وی افزود: امید بین یاس و تختیر است. ما دولت امید لازم داریم و باید درباره امید طرح مسئله کنیم. «جدایی نادر از سیمین» می‌گوید که این کشور جای زندگی نیست و باید فرار کرد و به غرب رفت. ما باید داشته‌ها و نداشته‌ها را در کنار هم ببینیم، در وضعیت سفید همه نوع مسائل تلخ دیده می‌شود اما در کنارش فضای آرمانی انقلاب، مادری و امید دیده می‌شود. سینمای انقلاب از «بوتیک» تا «از کرخه تا راین» را در بر می‌‌گیرد.

جلیلی ادامه داد: بدترین حالت در جنگ نرم این است که به ما بگویند حرف خود را در لایه هشتم فیلم خود پنهان کنند. ما به یک سینمای صریح نیاز داریم که طرح مسئله کنند ما هر چقدر که انقلابی‌تر باشیم در معیارها سینما رشد خواهیم کرد.

ناصر هاشم‌زاده در پایان سخنان خود عنوان کرد: در ساحت سینمای دینی آدم‌هایی داریم که اصلاً می‌گویند ما به سینما نیاز نداریم، چرا در ساخت سینمای ما و جوایزی که به فیلم‌هایی که آقای جلیلی آن‌ها را نقد کرد برای‌شان جشن می‌گیرند و آن‌ها را مخالف حس نمی‌کنند.

وی افزود: سینما امر پیچیده‌ای است شاید هم زمان پیچیده‌ای داشته باشد حتی گاهی مسئولان فیلمنامه را بخوانند و متوجه برخی مسائل شوند.

هاشم زاده تاکید کرد: کار را به جای نرسانیم که کار دینی با کار ضد دینی مواجه شود. گفتمان باید در حیطه تفکر انقلابی خودمان صورت بگیرد که ان‌شاءالله ما سینمای انقلابی و دینی درآینده داشته باشیم.

بنابراین گزارش در پایان این مراسم از بهروز فرنو، شهلا باقری، فاطمه ترکاشوند، احمد نادری، علی الفت‌پور به عنوان متفکرین سینمای انقلاب اسلامی تقدیر به عمل آمد.

شهلا باقری پس از دریافت تندیش خود گفت: به نظر می‌رسد جنبه‌های لذت‌جویی مبتنی بر حس برتری پیدا می‌کند که باید برای این موضوع درمان اساسی پیدا کنیم.

احمد نادری نیز پس از دریافت جایزه خود ضمن تشکر از ابراهیم حاتمی کیا عنوان کرد: به زغم من هیچ سکانسی نمی‌توانست مثل «چ» ولایت فقیه را جاری و ساری کند.

همچنین در ادامه تقدیرها ازمحمدباقر مفیدی‌کیا برگزیده چهارمین جشنواره فیلم عمار برای ساخت فیلم داستانی «لکه» تقدیر به عمل آمد.

مهدی طوسی نیز به نمایندگی از خبرگزاری تسنیم لوح تقدیر دریافت کرد.

گزارش فارس حاکی است سومین هم اندیشی متفکران سینمای انقلاب با تقدیر از چند فیلم برتر جشنواره نظیر، «فرشته‌ها با هم می‌آیند» ساخته حامد محمدی، «چند متر مکعب عشق» ساخته جمشید محمودی، هادی مقدم دوست برای فیلمنامه «آرایش غلیظ»، «خانه‌ای کنار ابرها» ساخته سیدجلال دهقانی اشکذری، «امروز» ساخته سیدرضا میرکریمی، «چ» ساخته ابراهیم حاتمی کیا و «شیار۱۴۳» ساخته نرگس آبیار به کار خود پایان داد.

نرگس آبیار علاوه بر دریافت ققنوس حواله سفر به کربلای معلی را نیز از سوی سومین هم اندیشی متفکران سینمای انقلاب دریافت کرد.

به گزارش فارس، ابراهیم حاتمی کیا، نرگس آبیار، هادی مقدم دوست، سهیل سلیمی، جلال دهقانی اشکذری، ناصر هاشم زاده،‌ بهروز فرنو، حامد بامروت نژاد، وحید جلیلی، پژمان لشگری پور، منوچهر محمدی، ساعد سهیلی، جمشید محمودی، محمدحسین قاسمی و ... در این مراسم حضور داشتند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *