چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۹
۴۲

انتظارم از روحانی بیشتر بود/ تایید شکست اصلاحات در انتخابات

چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۰۴
کد مطلب: 344874
تنها کاندیدای جریان اصلاحات اذعان کرد که با فشار محمد خاتمی از صحنه انتخابات 24 خرداد خارج شده و خودش اعتقادی به این کار نداشته است تا این تحلیل که خروج عارف نتیجه عدم اقبال مردمی به اصلاح طلبان بود، بار دیگر مطرح شود.
انتظارم از روحانی بیشتر بود/ تایید شکست اصلاحات در انتخابات
به گزارش جهان، محمدرضا عارف در مصاحبه با روزنامه اصلاح طلب اعتماد درباره ماجرای جنجالی کنار رفتنش از صحنه انتخابات خرداد ماه 92 گفت:

*در هواپیما بودم که فکسی ناخوانا و کمرنگ از آقای خاتمی به دستم رسید که از مضمونش متوجه شدم درخواستی است برای کناره‌گیری من. پرسیدم گفتند که آقای خاتمی با شما تماس تلفنی گرفته بودند تا از شما بخواهند به نفع حسن روحانی کناره‌گیری کنید اما به تماس ایشان پاسخ ندادید.

*برای اولین بار است که اینها را می‌گویم ساعت ۵ یا ۶ عصر ۲۲ خرداد ماه بود و من در سفرهای انتخاباتی در شیراز برای سخنرانی آماده شده بودم و در حال رفتن به جایگاه بودم که گفتند از طرف آقای خاتمی تماس گرفته شده است. در آن زمان حقیقتا فرصتی برای پاسخگویی نبود و مردم منتظر سخنرانی بودند، در نهایت شب ۲۲ خرداد بود که با نزدیکانم نشستی برگزار کردم و تصمیم بر این شد تا کناره‌گیری کنم.اگرچه تشخیص من چیز دیگری بود اما معتقدم اگر در یک حکومت معنوی مسوولیتی از دوش فردی برداشته شود جای خوشحالی هم دارد.

*من با این سازو کار موافق نبودم. این را برای اولین بار است که طرح می‌کنم با جمع‌بندیها موافق نبودم و فقط به خاطر قول و قرارهای اخلاقی با آقای خاتمی کناره‌گیری کردم.

* تحلیل‌های دوستانم این بود که رقیب به دنبال این بود که بداند در نهایت من به صراحت اسم آقای روحانی را می‌برم یا نه؟ در آن زمان تبلیغات ممنوع بود و به همین دلیل نامی از روحانی نبردم.

*تحلیل‌ رقیب این بود که من تا پایان می‌مانم. آنها فکر نمی‌کردند که من به نفع آقای روحانی کناره‌گیری کنم حتی برخی از دوستان اصلاح‌طلب هم فکر نمی‌کردند من چنین کاری انجام دهم.

*(چرا برخی اصلاح‌طلبان تصورش را نمی‌کردند که شما به نفع آقای روحانی کناره‌گیری کنید؟) اینها را بعد‌ها بازگو می‌کنم و فعلا نمی‌خواهم وارد این موضوعات شوم».

*(اگر پیشنهاد کناره‌گیری به آقای روحانی داده می‌شد ایشان می‌پذیرفت به نفع شما کنار برود؟) اینکه آقای روحانی عمل می‌کرد یا نه را نمی‌دانم. پرسیدم چیزی هم دراین باره از گوشه کنار و و دوستان‌تان نشنیدید؟ که خندید و گفت چرا مهم این است که به من پیشنهاد شد و پذیرفتم من وکیل دیگران نیستم.

*من دو ملاقات با آقای روحانی پس از انتخابات با ایشان داشتم در ملاقات اول که برای تبریک رفته بودم فرضم این بود که بنده وظیفه کمک به دولت دارم و حقیقتا دلم می‌خواست به دولت او کمک کنم. تا قبل از دیدار دوم بحث اصلی این بود که جایگاهم در دولت ایشان در چه سطحی باشد اما من در دیدار دوم این موضوع را مطرح کردم که چگونه باید حضور ۷۳ درصدی مردم را که انصافا سرمایه عظیمی است حفظ کرد.

*من توقعی از ایشان نداشتم. شاید انتظاری که داشتم این بود که با توجه به تجربه ۳۰ سال مدیریتی‌ام آقای روحانی در برخی امور بیشتر از من مشورت می‌گرفتند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
لابد اینم تقصیر روحانیه
Iran, Islamic Republic of
نه بابا همش تقصیر احمدی نژاده شما ناراحت نشو
Iran, Islamic Republic of
حتما مقصر احمدی نژاد ، سبد کالا هم کار احمدی نژاد مگه خبر نداری.
مجد
Iran, Islamic Republic of
دکتر روحانی در مرکز استراتژیک زیر نظر آیت الله هاشمی سالهاست برای بازگشت کارگزاران به قدرت مطالعه و تلاش کرده اند و بهترین و ساده ترین راه را در اصلاح طلب خواندن خود دیدند و موفق هم شدند!!! اصلاحات فریب خورده است!!!
از آقای عارف حتما باید استفاده شود.
هرکه با نظام الهی و ولائی و خط ولایت در افتد بر افتد. و رستگار نخواهد شد. آقای عارف اگر شخصیت علمی خود را حفظ میکرد و در خط ولایت حرکت میکرد این قدر سبک نمی شد.
یک بسیجی
Iran, Islamic Republic of
اقای عارف از خط ولایت خارج نشده، سبک هم نشده، برعکس قدرت طلب نبودن خودش رو ثابت کرد
United Kingdom
كجا ايشان گفته بخاطر عدم تمايل مردم به اصلاحطلبان كنار كشيده است.
Iran, Islamic Republic of
دکتر عارف تبلیغات انتخاباتی را برای ریاست مجلس آینده آغاز کرده است.
امير
دکتر عزيز دير وقتي است که خاتمي و سيد حسن خميني مثل موم در دستان رفسنجاني ...دلمشغولي او تبديل شده اند.روحاني نماينده رفسنجاني است خاتمي و سيد حسن جرات مخالفت نداشتند.مردم با شما بودن شما بيشترين آرا را در کل کشور داشتيد ولي به هوارارانت پشت کرديد و جلب اعتماد دوباره حقيقتا سخت است.من چونه به شما که براي راي خودتان ارزشي قايل نيستيد و به حرف يک عامل بي اختيار گوش داديد اعتماد کنم.شما بفرماييد.
7 درصدی
Russian Federation
عارف جون اینو به افسادطلب ها بگو ، بگو که به خاطر 7 درصد کنارت زدن ...بگو تا دیگه ادعا نکنن پیروز انتخابات شدن، ............
آخه تو که پسر خوبی بودی چرا به حرف این خاتمی فتنه گر گوش می دی ؟
Farhad
پس احتمالا اصولگرایان برنده شدند و ما خبر نداشتیم !!!!!!!!!!
مجید
Iran, Islamic Republic of
با توجه به گفته های خودت دیگر کاندید نشوید چون اراده ندارید و دیگران برای شما تصمیم می گیرند .....
محمد
Iran, Islamic Republic of
واقعاً گل گفتی بزرگترین اشکال اصلاح طلب ها این بود که هیچ اراده ای نداشتند و فقط تفکرات خود را بصورت تئوری انتشار می دادند!!! البته از حق هم نگذریم هاشمی تمام اراده اصلاح طلب ها را گرفته بود و مملکت را در چنگ خود داشت!! چون هاشمی می دانست مقصر اصلی شکست و ریزش کارگزاران بر گردن جبهه اصلاحات است و هرگز با آن ها صاف نشد و نخواهد هم شد!!! ولی با توجه به پایگاه مردمی اصلاحات ایشان نیاز به بازیابی خود و دوستان خود در قدرت داشت به همین سبب خود را دوست و اسپانسر اصلاح طلب ها معرفی کرد تا به واسطه اصلاح طلبان خود را مجدداً در قدرت بیابد!!! امروز هم اصلاح طلبان به رقم بی کفایتی رهبران اصلاح طلب گوشت قربانی ایشان و پیروانش شده اند!!!!
علی
Iran, Islamic Republic of
کادیداهای ریاست جمهوری ما رو ببین چقدر وابسته اند؟ این می گه منتظر نظر خاتمی ام!! اون میگه هاشمی چنین گفت و چنان خواست؟؟ اون یکی حزب و .... ماشالله به این همه مدیریت . ما از اینها استقامت می خواهیم؟ خوب معلومه که ندارن.
ديگه موش كورهاي زير زمين هم ميدونستن ايشون كناره گيري مي كنه ديگه.
Iran, Islamic Republic of
عدم استفاده ار عارف در دولت روحانی ، کار احمدی نژاد است.
Iran, Islamic Republic of
اصلا همه چیز تقصیر احمدی نژاده حتی این پادرد نن جون من :))
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
روحانی مچکریم؟!
یوسفی
عارف نارحت نباش به یقین می گویم دولت بی تدبیر و ناامید روحانی در انتخابات آینده، رییس جمهور ایران نبوده و مجلس و امور اجرایی آینده کشور در دستان افراد انقلابی و ولایی می افتد. لطفا از خواب خرگوشی بیدار شوید همانطور که در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 خیلی از مسئولین دلسوز و واقعی ایران از خواب خرگوشی بیدار شدند.
Iran, Islamic Republic of
این از خصوصیات دوم خردادی ها است که برای رسیدن به قدرت از همه عبور می کنند
سید حسن
ناراحت نباشید شما که از حاشیه های خرداد و....
نیرو گرفتید باید هم اگرمیخواستید موفق شوید
گوش بفرمان باشی آقای روحانی جسارت دارد که خودش باشد وبرای مردم .
ببخشید
....
گفتم شاید شما هم که انتخابات رو تعطیل کردی ادعای کامل کردن حرکت اصلاحات رو داری!!!
عاقلان دانند!!
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا، مردم به خاطرآقای هاشمی و خاتمی به روحانی رای دادند، والااهیچ کسی ایشان رانمی شناخت .
Russian Federation
اگه خاتمی فتنه چی ، اینقدر محبوبیت داشت که عارف رو کنار نمی زد ...
Iran, Islamic Republic of
قطعا اگه اصلاح طلبان پایگاه مردمی داشتند عارف رو کنار نمیزدند.. عازف رو کنار زدند تا خودشون رو به دکتر روحانی بچسبونن.. شک نکن.. خودتو هم گول نزن..
اصغر
Iran, Islamic Republic of
شا مغلوب سیاستهای کارگزارنی ها شدید و از آنها بازی خوردید و به روحانی رای دادید!!! به تعبیری اصلاحات به دلیل بی کفایتی خاتمی از هاشمی و روحانی رودست خورد!!! آنها خودشان را در قدرت بازیابی کردند!! شما چقدر ساده اید که هاشمی و روحانی را اصلاح طلب می خوانید!! شما گوشت قربانی کارگزارن هستید!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
آخی... سنگ روی یخت کردن آقای عارف؟؟؟ :) عب نداره..
مهدی
Iran, Islamic Republic of
خود بالایی های اصلاح طلبان می دونند که چه گافهایی دانند و از هاشمی و روحانی چه رودستی خوردند!!! و طرفداراشون رو در انتخابات 24 خرداد قربانی این دولت کردند!!!!
United States
شما از کدام قسمت صحبت های آقای عارف این تحلیل!!!!!!!!!!!!! را برداشت کردید که اصلاح طلبان شکست خوردند؟!!!!!!!
آیا به نظر تحلیلگران!!!!!!!!!! اصولگرا، در انتخابات ریاست جمهوری اصولگرایان پیروز شدند؟؟؟؟؟
مهدی
Iran, Islamic Republic of
شما هنوز خام صحبت های بی پایه اساس می شوی؟!...
خاهش میکنم دوره بعدم کاندید شید
چرا فرافکنی می کنید دوستان شکست خورده اصولگرا.به فکر خود باشید تا انشالله مجلس را هم از دست بدهید.
دوستان فوق منطقی جهان!
یه سوالی دارم
کجای این متن (حتی برداشت میشه) گفته که اصلاحات شکست خورده؟
حالا چون شما توو انتخابات شکست خوردین میخواید پیروزی بقیه رو هم ....؟
واقعا که
به جای اینکه به فکر مملکت باشید و بدونید که به هر حال عده زیادی طرفدار همون اصلاح طلبا هستن، دارید تفرقه افکنی می کنید
Russian Federation
شما برو متن کامل رو از روزنامه اعتماد بخون...
طوسی
بهتره شما برید تو همون سایتهای اصلاح طلبان جولان بدید وفکر کنید طرفداراتون زیادن . نظر مخالف هم برای جلوگیری از تفرقه درج نکنید!!!
United States
بهترین کمک شما میتواند در انتخابات مجلس باشد که همه را از نق زدن و مانع تراشی آنان که آقای احمدی نژاد را یاری دادند و هیچ سوال و حساب پرسی از ایشان نکردند را کنار بگزارید و اشخاص روشن و میانه رو را به مجلس بیاورید…. انشالله موفق خواهید بود.
نسل اول
عاقبت دنباله روی چشم و گوش بسته از دیگران!
رای به روحانی نه رای به اصلاحات است و نه رای به جریان هاشمی بلکه رای به اصولگرایان است و اصولگرایان در این دوره بیش از36 میلیون رای آوردند
بیچاره...
خطیب
رفسنجانی و خاتمی و عارف و روحانی هیچ فرقی باهم ندارن همشون سیاست های هاشمی رو دنبال می کنن . دنبال اقتصاد سرمایه داری و حکومت سرمایه داران هستند . دنبال سیاست های لیبرالی و روشن فکر مابانه وهمشون در برابر دشمن ذلت نشان می دهند.
از عارف خوشم میام