شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۰

شگفتی فیلا از رقابت های جام تختی

سه شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۵:۳۰
کد مطلب: 343247
سایت فدراسیون بین المللی کشتی (فیلا) در گزارشی از سی و چهارمین دوره پیکارهای جام تختی در ایران، این رقابت ها را مملو از شگفتی توصیف کرد.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، فیلا نوشت: در مسابقات جام تختی ۱۸۷ کشتی گیر از ۱۷ کشور جهان در اوزان جدید به رقابت پرداختند. در پایان ۹۶هزار دلار جایزه نقدی بین نفرات اول تا سوم توزیع شد به طوریکه برای مدال طلا ۵ هزار دلار، برای مدال نقره ۳ هزار دلار و برای مدال برنز ۲ هزار دلار به هر یک از کشتی گیران تعلق گرفت.
 
این سایت در توصیف اتفاقات عجیبی که در این رقابت ها روی داد به حذف بسیاری از قهرمانان المپیک جهان اشاره کرده است.
 
در ۵۷ کیلوگرم یونگ هاک جین از کره و قهرمان ارتش های جهان در سال ۲۰۱۳ با امتیاز ۱۲ بر ۶ برابر رسول کالی یف نفر شماره ۵ جهان از قزاقستان به برتری دست یافت.
 
در ۵۵ کیلوگرم ولادیمیر خینچگاشویلی دارنده مدال نقره المپیک ۲۰۱۲ از گرجستان در دور اول توسط حسن مرادقلی از ایران حذف شد و در همین وزن یانگ کیونگ ایل نفر شماره ۹ دنیا از کره و قهرمان ۲۰۰۹ جهان و همچنین دارنده مدال برنز المپیک ۲۰۱۲ در مکان سوم جای گرفت.
 
در ۶۱ کیلوگرم دو قهرمان جهان برای مدال طلا به مصاف هم رفتند اما دالت نیازبکوف نفر سوم جهان از قزاقستان بود که در ۳ دقیقه و ۴۹ ثانیه واسیل فدورشین دارنده مدال نقره المپیک ۲۰۰۸ از اوکراین را مغلوب کرد.
 
با وجود تلاش های فراوان کشتی گیران کره شمالی و قزاقستان، مدال طلا در بسیاری از اوزان میانه به ایرانی ها رسید.
 
در ۶۵ کیلوگرم میصم نصیری قهرمان شد و در ۷۰ کیلوگرم مصطفی حسین خانی به مدال طلا دست یافت.
 
اما در ۷۴ کیلوگرم عزت الله اکبری دارنده مدال نقره رقابت های ۲۰۱۳ قهرمانی جهان مقابل رضا افضلی باخت و از راهیابی به فینال بازماند. در این وزن نیز افضلی از ایران به قهرمانی رسید.
 
در ۸۶ کیلوگرم مصطفی جوکار کشتی گیر قدرتمند ایرانی با غلبه بر جلال زمان هموطن خود برای دومین بار در جام جهانی قهرمان شد.
 
در این وزن گابور هاتوس دارنده مدال برنز المپیک ۲۰۱۲ از مجارستان موفق به کسب هیچ مدالی نشد. وی در دور نخست مقابل عزیزوف از قزاقستان شکست خورد.ایستوان ورب هم تیمی مجاری او و دارنده مدال برنز رقابت های ۲۰۱۳ قهرمانی جهان و نفر چهارم دنیا نیز در دور نخست حذف شد.
 
در ۹۷ کیلوگرم الدار کورتانیدزه قهرمان سابق جهان و رییس فعلی فدراسیون کشتی گرجستان در ۴۲ سالگی روی تشک رفت. قهرمان هفت دوره المپیک و جهان با مبارزه برابر علی بونکوگلو از ترکیه روز هیجان انگیزی را برای تماشاگران حاضر در سالن خلق کرد.
 
کورتانیدزه با اینکه با نتیجه ۱۲ بر ۱۰ مغلوب شد اما تماشاگران همانند یک برنده او را تشویق کردند و رسول خادم و علیرضا حیدری رقبای قدیمی او برای قدردانی از وی و تلاش هایش روی تشک رفتند.
 
کورتانیدزه بعد از این مسابقه گفت: برای یادآوری خاطران اینجا هستم و یکبار دیگر مورد لطف ایرانی ها قرار گرفتم. خادم و حیدری رقبای قدرتمند من بودند اما در خارج از تشک با هم دوست هستیم. ۳۰ سال است که کشتی می گیرم و تسلیم شدن برایم سخت است. آینده نشان می دهد که ادامه خواهم داد یا نه.
 
در ۹۷ کیلوگرم حامد طالبی زرین کمر قهرمان سابق جوانان جهان به قهرمانی رسید و پاولو الیونیک نفر سوم جهان به مدال برنز دست یافت.
 
سایت فیلا در این گزارش از حذف دو مدال آور المپیکی در وزن ۱۲۵ کیلوگرم را هم آخرین شگفتی مسابقات جام تختی نام برده است.
 
در این وزن داوید موزامانشویلی دارنده مدال نقره المپیک از گرجستان در دور نخست حذف شد و پس از او کمیل قاسمی دارنده مدال برنز المپیک در نیمه نهایی از دالت شابانبای از قزاقستان شکست خورد.
 
در فینال این وزن شابانبای در میان تشویق های بی امان ۴ هزار تماشاگر حاضر در سالن از پرویز هادی از ایران شکست خورد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *