کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به بهانه اکران "طبقه حساس" کمال تبریزی؛

قبح زدایی از شوخی‌های جنسی/ امید کارگردان به حذف ممیزی!

20 بهمن 1392 ساعت 12:54

کمال تبریزی در حالی "طبقه حساس" را به عنوان چهاردهمین اثرش، به جشنواره فیلم فجر آورده که به نظر می رسد فضای فیلمش این بار نیز حساسیت برانگیز خواهد بود.


جهان نیوز-سرویس فرهنگی: "طبقه حساس" به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی و فیلمنامه نویسی پیمان قاسم‌خانی، داستان مردی را روایت می‌کند که بعد از مرگ همسرش، او را در یک قبر دو طبقه دفن می‌کند. اما پس از مدتی وقتی مرد سر مزار همسرش می‌رود متوجه می‌شود به اشتباه مردی غریبه در آن مکان دفن شده است. 

اما چهاردهمین اثر کمال تبریزی هم با قصه ای متفاوت مانند دو فیلم اکران نشده اش،"پاداش" و خیابان های نا آرام" مسیری حساسیت برانگیز را طی می کند. به سخره گرفتن و هدف قرار دادن غیرت مرد ایرانی شاید یکی از دیدگاه‌های کمال تبریزی در فیلمش بوده است. انتخاب نام فیلم (طبقه حساس) نیز در یک نگاه، طبقه دوم قبر را به نظر متبادر می کند، اما از سویی از آنجا که این فیلم قصه یک مرد مذهبی است، خالق اثر سعی داشته است تا طبقه دینی این فرد را حساس جلوه دهد. 

کمال تبریزی، کارگردان "طبقه حساس" معتقد است: "فیلم یک شوخی درباره مرگ است؛ اینکه اگر یک مرد همسرش را از دست بدهد ممکن است دچار چه حس‌ها و توهماتی بشود. البته این حس‌ها و توهمات ناشی از شخصیت خود این فرد است. فکر می‌کردم فیلم به دلیل متفاوت و تازه بودنش در شوخی‌ها شاید برای مخاطب کمی مسأله ایجاد کند، اما خوشبختانه وقتی در اولین نمایش فیلم در سینما جوان با مخاطب فیلم را تماشا کردم خیالم از این نظر راحت شد که تماشاگر به خوبی توانسته موضوع را دریابد."

اما در حالیکه در مقابل هجمه شبکه های ماهواره ای فارسی زبان، نیاز سینمای ایران به فیلمهایی در شان فرهنگ و خانواده ایرانی است، به نظر می رسد قبح زدایی از شوخی های صریح و ضمنی جنسی آن هم با هدف خنداندن و یا عادی جلوه دادن مسائل جنسی در آخرین ساخته کمال تبریزی بسیار تأثربرانگیز است.
 
تابوشکنی های تصویری مثل نشان دادن بدن لخت مردان در استخر از نمای نزدیک از جمله ویژگی های ساختارشکنانه "طبقه حساس" است که می تواند آغازی بر فیلمسازی غیراخلاقی آن هم به روش کمال تبریزی! باشد که احتمالا با مماشات دولتمردان فرهنگی هم مواجه خواهد شد.

کمال تبریزی در گفتگویی درباره ممیزی فیلمش نیز می گوید:"امید من به این است که بعد از نمایش فیلم در جشنواره، مدیران سینمایی خواستار کوتاه کردن کار و یا حذف شوخی‌هایی نشوند. البته نکته‌ای مهم در فیلم وجود دارد. در کنار اینکه برخی مسائل در فیلم نقد می‌شود، همه چیز در پایان کار توضیح داده می‌شود و این توضیح کاملا منطقی است. فیلم پایان دلچسبی دارد و هر سوء تفاهمی که ممکن است در طول کار به وجود آید در پایان برطرف می‌شود، بنابراین امیدوارم اشکال ممیزی بر «طبقه حساس» وارد نشود."

باید پرسید اینکه در سرتاسر فیلم قبح شکنی صورت گیرد و تعهد و غیرت مرد ایرانی با دروغی داستانی، زیر سؤال برود را می توان با یک توضیح «کاملا منطقی» آن هم در پایان فیلم سرپوش گذاشت و انتظار اکران عمومی آن بدون ممیزی را داشت؟


کد مطلب: 342886

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/342886/قبح-زدایی-شوخی-های-جنسی-امید-کارگردان-حذف-ممیزی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com