پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۱

توزیع سبدکالا میان مردم بحران ایجاد می‌کند

يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۳۰
کد مطلب: 341465
امام جمعه اصفهان گفت: توزیع سبد کالا میان همه مردم بحران اقتصادی ایجاد می‌کند.
به گزارش جهان به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار جمعی از اثرگذاران صنعت و معدن استان اصفهان بر لزوم اولویت بندی در کارها تأکید کرد و گفت: بسیاری از مشکلات به وجود آمده در اقتصاد و صنعت ما به دلیل عدم توجه به اولویت‌هاست.

وی، تأسیس بانک‌های متعدد خصوصی را عاملی برای مشکلات اقتصادی و به طبع آن مشکلات صنعت دانست و ادامه داد: بانک‌های خصوصی بعضاً با ورود به فضای دلالی سودهای بالایی به سپرده‌ها می‌دهند و با جذب نقدینگی مردم، صندوق بانک‌های دولتی را جهت واگذاری وام به صنعت و معدن خالی می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: دولت باید به منظور تشویق کارآفرینان و فعالان بخش صنعت و معدن، زمین‌های بیابانی را به صورت رایگان در اختیار تولید کننده قرار داده و در واگذاری امتیازاتی چون برق و آب و مالیات در چند سال نخست تأسیس مشمول تخفیف باشند.

وی بی تدبیری در کارها را باعث عقب‌ماندگی امور کشور دانست و گفت: پرداخت یارانه به همه خانواده‌ها و توزیع سبد کالایی به مردم در زمانی که کشور با مشکلات اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند، نتیجه‌ای جز ایجاد بحران‌های اقتصادی در پی نخواهد داشت.

امام جمعه اصفهان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از کارهایی که برای بانک‌ها ایجاد مشکل می‌کند، واگذاری وام‌های بخش صنعت به افرادی است که توان بازپرداخت آن‌ها را ندارند.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد افزود: برخی افراد با زیرکی چندین شرکت را به نام خود ثبت می‌کنند و برای هر کدام از آن‌ها درخواست وام می‌دهند و بانک‌ها نیز بدون اطمینان از قدرت بازپرداخت اقساط، با چک دو نفر به عنوان ضامن وام را پرداخت می‌کنند که این امر علاوه بر ایجاد مشکلات مالی برای بانک، در صورت عدم پرداخت اقساط، منجر به مشکلات فراوان برای شخص و خانواده و نزدیکانش می‌شود.

وی، صنعت و صنعتگری را یک فن دانست و گفت: شما به عنوان بزرگان صنعت استان باید کسانی را که قصد ورود به این بخش را دارند راهنمایی و با مشکلات پیش رو آشنا کنید.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان از نحوه واگذاری معادن به افراد انتقاد کرد و گفت: معادن جزء انفال و بیت‌المال است و پیدا کردن معدن نباید صرفاً ملاکی برای مالکیت آن معدن باشد.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد اضافه کرد: تعداد زیادی از معادن استان به نام افراد معدودی ثبت شده و بدون استفاده رها شده است، در حالی که باید مجوز ثبت معدن در صورتی که پس از گذشت ۲ سال از آن بهره برداری نشود، باطل شود.

وی در خصوص مشکلات آب استان نیز گفت: خشکسالی و کم بودن بارش نزولات آسمانی تنها درصدی از مشکلات را تشدید کرده و عمده مشکل ما عدم استفاده بهینه از آب موجود است.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان، ساماندهی بستر زاینده رود را یکی از کارهای مهم برای استفاده بهینه از آب موجود دانست و اظهار داشت: سرکشی میراب از حاشیه رودخانه و جلوگیری از سوء استفاده برخی کشاورزان از آب برای کشت محصولات پر آبی چون برنج، روشی دیگر برای استفاده برنامه ریزی شده از آب موجود است.

در این دیدار عبدالوهاب سهل آبادی، رییس خانه صنعت و معدن ایران و اصفهان و نایب رییس اتاق بازرگانی و رییس کانون کارفرمایان استان از فشارهای وارد شده به بخش صنعت گفت و اظهار داشت: با وجود هدفمند کردن یارانه‌ها و بالا رفتن هزینه‌های انرژی هیچ کمکی به بخش صنعتی نشده است.

وی از بی‌مهری برخی مسئولان گلایه کرد و گفت: در حالی که نزدیک به ۳۵۰ هزار کارگر در بخش صنعت و معدن مشغول به کار هستند و استان اصفهان در بحران‌های اقتصادی با کمترین ریزش روبرو بوده است، عدم همکاری برخی مسئولان عرصه را برای فعالان صنعت و معدن تنگ کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *