دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۲
۸
روحانی در مصاحبه با سی‌ان‌ان:

به هیچ وجه سانتریفیوژ‌ها را از بین نمی‌بریم

تحریم‌های اعمال شده غیرقانونی است
جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب: 339397
رئیس جمهور کشورمان در مصاحبه اختصاصی خود با شبکه خبری سی‌ان‌ان، تاکید کرد که تحریم‌های اعمال شده علیه ایران مغایر با قوانین بین‌المللی است.
به هیچ وجه سانتریفیوژ‌ها را از بین نمی‌بریم
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان که برای شرکت در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد به داووس سوئیس سفر کرده است، در مصاحبه اختصاصی خود با شبکه خبری سی‌ان‌ان، تاکید کرد که تحریم‌های اعمال شده علیه ایران مغایر با قوانین بین‌المللی است.

روحانی در گفتگوی خود با فرید زکریا، مجری مشهور شبکه سی‌ان‌ان، گفت: وقتی موضوع تحریم‌ها پیش می‌آید این سوال مطرح می شود که آیا این تحریم‌ها تاکنون موفقیت آمیز بوده‌اند؟ تحریم‌ها در درجه اول غیرقانونی هستند.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه گفت: کنگره که مدعی است قوانین را وضع می‌کند نباید قوانین بین‌المللی را نقض کند.

وی گفت: این تحریم‌ها به معنی تضعیف معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) و تضعیف قوانین و مقررات بین‌المللی است. هیچ کشوری نمی‌تواند برای کشور دیگری تصمیم بگیرد.

اظهارات روحانی در حالی مطرح می‌شود که یک طرح دو حزبی در کنگره آمریکا برای تحریم‌های جدید این کشور علیه ایران اعلام شده است. گفته می‌شود که اجرای این طرح به منظور ادامه مذاکرات هسته‌ای تهران به تعویق افتاده است.

یکی از مشاوران ارشد مجلس سنای آمریکا نیز اعلام کرده است که تعداد آراء غیررسمی موافق با این طرح از۷۵ رای پیشی گرفته است که در این صورت وتو باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای جلوگیری از این طرح موثر نخواهد بود.

روحانی همچنین گفت: ما از تهدید نمی‌ترسیم و زبان تهدید درباره ایران بی تاثیر است. زبانی که آنها باید انتخاب کنند زبان قانون است و هنگامی که مردم ایران را خطاب قرار می‌دهند باید با لحن محترمانه‌ای صحبت کنند.

وی با اشاره به بی‌اعتمادی مردم ایران به دولت آمریکا تاکید کرد که این بی‌اعتمادی بسیار ریشه‌دار و عمیق است. روحانی گفت: با توجه به سیاست‌های دولت‌های مختلف آمریکا در طول ۳۰ سال گذشته، عموم مردم ایران بسیار نگران هستند و به آمریکایی‌ها اعتماد ندارند.

وی همچنین برای رسیدن به توافق نهایی و برداشتن گام نهایی از سوی ایران در موضوع هسته‌ای اعلام آمادگی کامل کرد و گفت اگرچه گام نهایی از اولین گام دشوارتر خواهد بود اما شرایط رسیدن به توافق نهایی وجود دارد.

رئیس جمهور ایران همچنین با تاکید بر اینکه برنامه هسته‌ای اکنون به بخش جدانشدنی از افتخار ملی ایران تبدیل شده است، گفت: ایران تحت هیچ شرایطی هیچ‌یک از سانتریفیوژ‌های موجود خود را از بین نخواهد برد.

‌روحانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره تحولات سوریه تاکید کرد که مسئله سوریه تنها باید از طریق صندوق رأی و توسط مردم این کشور حل شود و هرآنچه که سوری‌ها انتخاب کردند، باید مورد قبول همه کشورها نیز واقع شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


می ترسم یکی محکم با دست بزنه رو میز و آقایون...همه چی رو نابود کنند و کلا برد برد ... بشه به تموم شد بریم
Malaysia
برد برد؟ خدائيش چي برديم كه الان نگران از دست دادنش هستين؟ بگين ماهم بفهميم!
ناشناس
سوال من از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی این است که نمایندگان مجلس بیشتر از جزئیات توافقنامه ژنو خبر دارند یا سران فاسد رژیم صهیونستی؟
چرا ما باید اخبار توافقنامه را از رادیوهای بیگانه ، از رژیم پلید صهیونستی و ماهوارها دریافت کنیم ؟ چرا نباید از زبان مسئولین محترم کشور اخبار را دریافت نکنیم؟
با این روند اکثیریت این نمایندگان در مجلس بعدی نیستند ؟
ما را ... فرض کرده اید . وقتی جرات ندارید اسنادی را که امریکا و اسراییل و غربیها در اختیار دارند به افکار عمومی یا نماینده های مجلس بدهید تا بفهمیم چه کرده اید ... دیگر محرمانه محرمانه گفتنتان رنگ باخت وقتی آمریکاییها متن توافق را فاش کردند . حالا دوره افتادید که نمی شود اسناد را منتشر کرد چون شفاهی است !!!! قربون نماینده ها هم برم که بعضی نمک گیر شده اند و سکوت کرده اند!!
به قول رییس سازمان انرژی سابق سانتیفیوژ خالی به چه درد ما میخورد .....
Italy
majburid!!! ...
این مطلب را در یک خبرگزاری دیگر هم نوشتم و در این خبرگزاری هم می نویسم تا لا اقل در یکی ارائه شود تقریبا برای ما مسجل شده که در توافق نهایی امریکا به دنبال چیست ان هم فقط دولت نه کنگره دست اخر رسیدیم به گام اخر اقای ظریف در مصاحبه سی ان ان گفتند هیچ سانتریفیوزی اسقاط یا برچیده نمی شود و اقای روحانی هم همین را گفتند بسیار عالی این دو بزرگوار گفتند هیچ تاسیساتی تعطیل یا منهدم؟ نمی شود درود بر این دو عزیز پس عملا این توافق پایان ماه عسل غرب و ایران است یا اینکه برگردیم به گذشته دو خط قرمز ایران داشت یکی اراک و دیگری ذخایر بیست درصد ذخایر بیست درصد خروجش خط قرمز بود ماهم گفتیم پس چون خط قرمز است توافق صورت نمی گیرد تا اینکه ساعت سه صبح همه وزرای 5+1 خبر از توافق دادند کنجکاواز خط قرمز ایران شدیم دیدم ذخایر از ایران خارج نمی شود ولی در ایران رقیق می شود هم خط قرمز ایران نه تیم مذاکره نقض نشد هم طرف غربی به خواستش رسید حالا چه فرقی می کند چه از ایران خارج شود چه در ایران رقیق شود مهم بی خاصیت و خطر احتمالی شود این دو عزیز می گویند سانتریفیوزی برچیده و تاسیساتی تعطیل نمی شود اگر در نطنز به غیر از یک یا دو هزار سانتریفیوز و در فردو هم همین تعداد بقیه مهر و بوم دائم شود هم سانتر فیوزی برچیده نشد و هم اسقاط نشد و برای غرب مهم کار نکردن بود چه مهر بوم شود چه اسقاط هم فردو باز است چه با دو هزار چه با بیست هزار و هم نطنز همینطور در هر دو صورت ما غنی سازی داریم ولی صنعتی کجا و ازمایشگاهی کجا در برزیل چند صد هزار سانتر فیوز کار میکند فردو و نطنز برای چند ده هزار طراحی شده اقای ظریف باید شفاف اینبار به مردم و مجلس بگویئد دنبال چه نوع غنی سازی است یک بار گفتند همانند ژاپن یعنی صنعتی و بدون محدودیت بگویند منظور از برنچیدن یعنی مداوم کارکردن سانتر فیوز نه مهر بوم منظور از نبستن تاسیسات یعنی تعدادسانتر فیوز دست نخورده و در حال کارکرد باشد دو پهلو صحبت نکنید شفاف بگویید تا بعد از توافق دادهمه در نیاید اگر هم می خواهید با غرب به توافق برسید کلاه دیپلماتیک نگذارید که بیایید بگویید اسقاط نکردیم ولی مهر بوم شده باشد و همان برچیده شدن محترمانه باشد و دست اخر قرداد نهایی باید در مجلس تصویب شود قانونی
منفرد
Iran, Islamic Republic of
برای اجرای قانون و رفع این تحریم های مغایر با قوانین هست که این اندازه باج دادید؟!