يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱۰
۲۳
آخرین وضعیت تئوریسین اصلاحات به گزارش BBC

معنویت ملکیان، به بیماری افسردگی منجر شد!

سه شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۰۵
کد مطلب: 338980
درکنار علت‌العلل‌خواندن و انتقاد از تلفیق‌نشدن عقل و معنویت، بی بی سی نقل می‌کند که ملکیان، خلوت‌گزینیِ اخیرِ خود را به دلیل بیماری افسردگی می‌داند که در یک سال و چند ماه گرفتارش شده است. حال باید پرسید این چه معنویتی است که به افسردگی منجر می‌شود؟!
معنویت ملکیان، به بیماری افسردگی منجر شد!
به گزارش جهان، شبکه بی‌بی‌سی فارسی اخیرا گزارشی را در مورد مصطفی ملکیان منتشر کرده که مرور آن خالی از لطف نیست.

 بی بی سی نوشته است: ملکیان پس از آن که برای توجیه تغییرات مکررش می‌گوید: «من فضاهای زیادی را تجربه کرده‌ام.... از بچگی به من می‌گفتند تو دمدمی مزاجی...»، سپس پنج مرتبه زندگی‌اش را به شرح ذیل بیان می‌کند.

مرتبه اول:
درباره این مرتبه، وی چنین اظهار می‌دارد : «من در ابتداء یک بنیادگرای اسلامی بودم، منهای خشونتش.». او خود را از ۱۷ سالگی تا سال ۶۳ بنیادگرا می‌خواند.

مرتبه دوم
ملکیان در این مرحله، به سنت‌گرایی اسلامی قایل می‌شود (از سال ۶۳) و آثاری از رنه گنون و حسین نصر می‌خواند.

مرتبه سوم
از سال ، ۶۷ از سنت‌گرایی اسلامی به تجددگرایی اسلامی کوچ می‌کند. در این دوره وارد روشنفکری دینی می‌شود. از مروّجان این تجددگرایی اسلامی به علی شریعتی، مهدی بازرگان، محمود طالقانی، سحابی، محمد مجتهد شبستری، احمد قابل، محسن کدیور و به خصوص عبدالکریم سروش اشاره می‌کند. تا سال ۷۴ که پروژه روشنفکری دینی را دارای عیب و نقص می‌بیند، تعلق خاطر وی می‌پاید و سپس از این نحله نیز روی برمی‌گرداند. وی می‌گوید: «این پروژه را ناموفق دیدم و هنوز هم می‌بینم.»

مرتبه چهارم
درباره این مرحله اظهار می‌دارد: «از آنجا که عاشق چشم و ابروی هیچ مکتبی نبودم و می‌خواستم ببینم حقیقت کجاست از سال ۷۶ از آن دست کشیدم و به اگزیستانسیالیسم رو آوردم.»
اما این تعلق‌خاطر نیز دیری نمی‌پاید: «از سال ۸۰ احساس کردم که [اگزیستانسیالیست‌ها] هم سخنانشان برای من قابل دفاع نیست.»

مرتبه پنجم
این منزلگاه، همان است که به «عقلانیت و معنویت» معروف شده است. شاید این طولانی‌ترین منزلگاهی است که ملکیان در آن اقامت دارد: ۱۲ سال! «اگر واقعا بفهمم که این هم قابل دفاع نیست، به راه ششم یا هفتم هم می‌روم.»

«به نظر من علت‌العلل درد و رنج‌های بشری این است که بشر میان عقلانیت و معنویت تلفیق نکرده است.» . درکنار علت‌العلل‌خواندن و انتقاد از تلفیق‌نشدن عقل و معنویت، بی بی سی نقل می‌کند که ملکیان، خلوت‌گزینیِ اخیرِ خود را به دلیل بیماری افسردگی می‌داند که در یک سال و چند ماه گرفتارش شده است. حال باید پرسید این چه معنویتی است که به افسردگی منجر می‌شود؟!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یک دوست
آفرین به صداقتت
درست به همین دلیل (دمدمی مزاج بودن) نباید به حرف شما و هم مسلکاتون گوش داد. چون هر لحظه تغییر می کنید و معلوم نیست بالاخره کدوم حرفتون درست باشه.
ولی یه نصیحت آقای ملکیان، تنها مکتبی که تناقضی نداره و لازم نیست دائم انسان تغییر رویه داشته باشه اسلام ناب محمدی است.
به آغوش اسلام برگردید قطعا افسردگیتان هم شفا پیدا می کنه.
بیچاره اگر این وقتی را که صرف گشتن دور خود گرده صرف رسیدن به خدا می کرد الان به جای برهوت افسردگی دنیا و آخرتش آباد شده بود.
غیور
طفلی همه ی آنچه را که تقی زاده , آخوندزاده , کرمانی , ملکم خان و سروش , شبستری , کدیور , اشکوری و بسیاری دیگر از سکولارها و اومانیست های فراری از خدا تک تک در کیسه داشتند همه را به یکباره در خورجین جان خویش انبان کرد , نتوانست آن را حمل کند بالا آورد!!!
Iran, Islamic Republic of
.... بدنبال حقیقت است
... من یک طلبه هستم و انتقادهای زیادی به ایشان دارم اما راه انتقاد کردن فحاشی و بی احترامی نیست.
...
حداقل صداقت داره
خوشم اومد
Germany
آب در كوزه و ما تشنه لبان ميگرديم....
معین
سلام،

من از طرفداران پر و پا قرص اندیشه اخلاقی و معنویت گرای استاد ملکیان هستم! .....
نظرات ايشان درباره ازدواج وفرزند اوري راهم بخوانيد
زیرک مچگیر
United Kingdom
خود این بدبخت می گه طرفدار هیچ مرامی نیست حالا چقدر تو بدبختی که طرفدار پر وپاقرص او هستی !
سلمان
خب بعدش؟
مهدی
Iran, Islamic Republic of
من نیز با او مخالفم بخاطر همین که وقتی کسی با او باشد در دریای سهمگین شک و دو دلی می ماند و به ساحل نمی رسد اما به او احترام می گذارم و باید پذیرفت که او یک متفکر است ...
آکنده
Iran, Islamic Republic of
.... هر که دیگه هم جای او یود همین جور میشد...
سروش وملکيان اخر خط اصلاح طلبي وروشنفکري هستند بقيه عبرت بگيرند
خدا شفا بده
خدا عاقبت همه مارو ختم به خیر کنه انشالله
حرفهاي او درباره اخلاقي نبودن ازدواج عجيبه
Iran, Islamic Republic of
فیلسوف باید که همیشه در کشاکش و بالا و پایین باشد و به کشف حقیقت بکوشد. ملکیان نماد کسانی است که به دنبال حقیقت فیلسوف شد. وگرنه کسی که از قبل از شروع حکمت حقیقت رو کشف کرده دیگه چه نیازی به فلسفه داره؟
Iran, Islamic Republic of
حرفای " یک دوست" واقعا قابل تامله. ما نباید به حرفهای یک آدم صادق بدلیل دمدمی مزاج بودن گوش بدیم. پس یعنی صداقت شرط تنها نیست اما مشخص نیست که ایشون به حرفهای کسایی که گوش میده و احتمالا دمدمی مزاج نیستن صادق هم هستن یا اینکه دمدمی مزاج نبودن مهمتره. اگه جواب اینو بدن آغوش اسلام هم بیشتر خوش میگذره.
عبدالله
United Kingdom
افسردگي هيچ ربطي به انديشه و ايمان ندارد، يك بيماري است كه عامل اصلي اش ژنتيك است و هيچكس هم خودش نمي تواند از اين بيماري جان سالم به در ببرد. با دارو و درمان و روانكاوي مي توان اميد اندكي به بهبود داشت
United States
از اين بندگان خدا ما زياد داريم قبل از انقلاب هم در گرمسار يكي از اينها بود كه همش اداي داريوش و گوگوش و خواننده هاي مبتذل را در ميآورد، بعد كه انقلاب شد يكدفعه قاري قرآن شد و انقلابي دوآتشه و طرفدار بهشتي تا حدي كه اول بهشتي را قبول داشت و بعد اگر لازم ميشد امام را، بعد از آن دوره هاشمي كه شد طرفدار چشم بسته هاشمي شد. خاتمي كه رييس جمهور شد با اينكه خاتمي چيها آنزمان دشمن هاشمي بودند او هم طرفدار خاتمي شد خلاصه هر طرف باد اومده ايشان هم همانجا حاظر بوده
مهدی
United Kingdom
برادران محترم سایت
لطفا توجه داشته باشید، اصل این سخنان اقای ملکیان، مصاحبه وی با شماره اخیر مهرنامه است.
امین
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان بسیار زیاد با سوادم،
این گزارش شما از یک گزارشگر بیگانه،
خبر است؟
تحلیل است؟
... ، یک شماتت شیطنت آمیز است؟

ملکیان و گزارش بیگانه و خبر تحلیلی پر از پیشداوری و سوگیری تان هر چیزی که هست، خداوند تان بهتر می داند.
شما و من بهتر است نگران دین و ایمان و دنیا و آخرت خودمان و نزدیکانمان باشیم. اینها تمام وقت و انرژی مان را می گیرد و وقتی برای نقد یا تحلیل کسی یا چیزی که نمی توانیم و نمی دانیم، نمی ماند.