يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۲
۱

آشنایی با صداوسیمایی‌های دولت روحانی

يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۲ ساعت ۲۳:۳۱
کد مطلب: 338561
از زمان دولت سازندگی تا دولت حسن روحانی معمولاً بسیاری از دولتمردان در تلاش بوده‌اند تا به نوعی از نفوذ رسانه ملی در پیشبرد برنامه‌های مدنظر خود بهره گیرند.
به گزارش جهان به نقل از فارس از زمان دولت سازندگی تا دولت حسن روحانی معمولاً بسیاری از دولتمردان در تلاش بوده‌اند تا به نوعی از نفوذ رسانه ملی در پیشبرد برنامه‌های مدنظر خود بهره گیرند. از همان زمانی که علی‌محمد بشارتی وزیر کشور هاشمی رفسنجانی، حسن سلطانی گوینده اخبار سیما را به مدیرکلی روابط عمومی وزارت کشور برگزید تا همین اواخر که در دولت‌های نهم و دهم بسیاری از چهره‌های صداوسیمایی سکان اطلاع رسانی دستگاه‌های دولتی را در دست گرفتند، این رویکرد جدای از سلایق سیاسی دولتمردان به عنوان یک سنت نهادینه درآمده است.
 
در این میان پیروزی حسن روحانی در انتخابات خرداد 92 و آغاز به کار دولت وی که البته در مجموع تا کنون با همراهی و حمایت رسانه ملی توام بوده و انعطاف‌های بی‌سابقه مدیران ارشد این دستگاه پر نفوذ در برابر درخواست‌های نزدیکان روحانی که آخرین نمونه آن در پذیرش بی‌قید و شرط تمامی درخواست‌های دفتر روحانی در نحوه پخش زنده، دکور و حتی تصویربرداری گزاش 100 روزه وی به مردم آشکار شد، نشان دهنده آن است که رویکرد رسانه ملی به دولت و دولت به رسانه ملی در این دوره به یک همکاری نانوشته و زیرپوستی و در عین حفظ ظاهر استقلال طلبی رسانه ملی و از آن سو هم انتقادات گاه و بیگاه برخی اطرافیان رئیس جمهور از بعضی برنامه‌ها تبدیل شده است.
 
در این میان به نظر می‌رسد در دولت روحانی هم برخی دولتمردان با در نظر گرفتن اهمیت بهره گیری حداکثری از ظرفیت این عظیم ترین و پرنفوذترین دستگاه تاثیرگذار بر افکار عمومی کشور تصمیم گرفته‌اند سکان اطلاع رسانی و سیاست‌گذاری رسانه‌ای خود را به کسانی بسپارند که یا رابطه نزدیکی با صدا و سیما دارند و یا در پیشینه شان سطوحی از مدیریت، برنامه‌سازی و یا نقش آفرینی در برنامه‌های رادیو و تلویزیون به چشم می‌خورد.
 
وجه مشترک انتخاب پیرترین و جوان‌ترین عضو کابینه روحانی

 
محمدرضا نعمت‌زاده متولد1324 مسن‌ترین وزیر روحانی ریاست سنی کابینه روحانی را به عهده دارد. وی با سابقه چندین دوره وزارت در دولت‌های مختلف همواره تلاش کرده است تا زمانی که نتایج تصمیمات و سیاست‌های مدیریتی‌اش آشکار نشده کمتر سخن بگوید. نعمت‌زاده سکان اطلاع رسانی وزارت صنعت،معدن و تجارت را که روزگاری نه چندان دور مجموعه‌ای شامل وزارت صنایع، وزارت صنایع سنگین، وزارت معادن و فلزات و وزارت بازرگانی یعنی 4 وزارتخانه ادغام شده است به منوچهر طاهائی یک صدا و سیمایی قدیمی سپرده است. طاهایی در سال 62 به عنوان کارمند واحد مرکزی خبر وارد رسانه ملی شد و مدیریت صدا و سیما در استان‌های مازندران، گلستان، کرمانشاه و مدیریت گروه اقتصاد شبکه 2 سیما را در پرونده صدا و سیمایی خود دارد. طاهایی که سابقه همکاری نزدیک با نعمت‌زاده را در دوره وزارت نفت او نیز دارد، هرچند هیچگاه در مقابل دوربین رسانه ملی به عنوان مجری رسانه ملی نقش آفرینی نکرده اما به ابعاد کار رسانه‌ای آشناست و همواره از اقدامات پرشتاب و هیاهوهای رسانه‌ای دوری جسته است. به نظر می‌رسد حضور او در این وزارتخانه وزارت نعمت‌زاده را از حاشیه‌هایی که خیلی زود به موج‌های غیرقابل مهار رسانه‌ای تبدیل می‌شوند، پرهیز دهد.
 
ضلع دیگر تیم اقتصادی دولت روحانی وزارت امور اقتصادی و دارایی است، علی طیب‌نیا متولد 1339 جوان‌ترین عضو کابینه روحانی است که در روز رای اعتماد با بی‌سابقه‌ترین اقبال پارلمان به یک وزیر پس از انقلاب روبرو شد، او نیز نشان داده است که با حاشیه‌ها میانه خوبی ندارد. رویکرد وی در سه دهه اخیر چه آن زمان که در دولت هاشمی و خاتمی دبیر کمیسیون اقتصادی دولت بوده و چه هنگامی که از اولین بودجه محمود احمدی نژاد در صحن علنی مجلس در کسوت معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور دفاع کرد نشان دهنده مرز بندی محسوس وی با عناصر افراطی چپ و راست است. طیب نیا هم همچون نعمت‌زاده سکان تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری اطلاع رسانی خود را به یکی از چهره‌های قدیمی صدا و سیمایی سپرده است.
 
سابقه حضور محمدمتین در رسانه ملی به دهه 70 برمی‌گردد. وی در آن سالها هرچند مسئولیت‌هایی نظیر مدیریت طرح و برنامه گروه جهاد سیما و مسئولیت برنامه‌های مربوط به امام خمینی (ره) در شبکه‌های تلویزیون و عضویت در برخی شوراهای نظارتی رسانه ملی را برعهده داشت اما مدیریت چند ساله برنامه حماسه خمینی(ره) و راه اندازی برنامه‌هایی چون روضه رضوان در کنار روزنامه‌نگاری متین، او را در مسیر نویسندگی و اجرای برنامه‌های زنده تلویزیونی قرار داد تا جایی که حضور 7 ساله او در برنامه زنده‌ به سوی ظهور را در پی داشت. متین که سابقه نقش آفرینی در راه اندازی یکی از خبرگزاری‌های کشور را داشت، در سال 84 با پذیرش مسئولیت مدیرکلی حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان امور مالیاتی کشور، همکاری خود با رسانه ملی را بیشتر در شبکه‌های جام جم و اول سیما به عنوان برنامه ساز ادامه داد. او که در سال 86 و در دوره وزارت دانش جعفری به عنوان مدیر نمونه ملی کشور معرفی و انتخاب شده بود، در دومین هفته حضور در وزارت اقتصاد با رای روسای مراکز اطلاع رسانی وزارتخانه‌های اقتصادی و زیربنائی دولت یازدهم به عنوان دبیر کمیسیون اقتصادی و زیربنایی شورای هماهنگی روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی برگزیده شد.
 
هرچند یک جستجوی ساده اینترنتی نشان دهنده آن است که سابقه آشنایی وزیر فعلی اقتصاد و متین به سالها پیش از دولت یازدهم برمی‌گردد. اما او همواره با مدیران ارشد رسانه ملی نیز ارتباطات نزدیکی داشته است. به نظر می‌رسد وزارت اقتصاد در دوره وزارت طیب‌نیا و با توجه به روحیه رئیس مرکز اطلاع رسانی این وزارتخانه که فوق لیسانس حقوق عمومی دارد در حوزه‌های اجتماعی نیز حضوری پررنگ داشته باشد. شاید حذف عنوان مقام عالی وزارت از کارتابل وزیر اقتصاد را بتوان یکی از این رویکردهای مردم پسند دانست.
 
سکان‌داری اطلاع رسانی در وزارتخانه محبوب مجلسی‌ها

 
شاید بتوان گفت نمایندگان مجلس فعلی به هیچکدام از وزارتخانه‌های دولت روحانی به اندازه وزارت ورزش و جوانان حساسیت ندارند این امر هرچه هست از علاقه وافر نماینده‌ها به جایگاه این وزارتخانه در پرآوازه کردن نام کشور در مجامع بین المللی نشأت می‌گیرد یا به نحوه انتخاب‌های رئیس دولت یازدهم برای سکانداری این وزارتخانه محبوب و حساس از نظر مجلسی‌ها هرچه باشد مهم آن است که صالحی امیری یکی از نزدیکان روحانی در همان روزهای سرپرستی‌اش بر این وزارتخانه در مهرماه سالجاری مازیار ناظمی گوینده و مجری معروف ورزشی سیما را به همکاری و سپردن مسئولیت مدیرکلی روابط عمومی این وزارتخانه فرا خواند ، ناظمی در رفت و آمد سرپرست‌ها و وزرایی که با اقبال نمایندگان روبرو نمی‌شدند بر مصدر خود باقی ماند و حالا در دوره وزارت محمود گودرزی نیز به نظر می‌رسد به دلیل همان سابقه صدا و سیمایی از جایگاه مطمئنی در این وزارتخانه برخوردار باشد. ناظمی که فوق لیسانس ارتباطات دارد از روحیه‌ای مسالمت جو و کم حاشیه برخوردار است و در سال‌های اخیر اجرای برنامه تلویزیونی تهران 20 برای وی موفقیت های فراوانی در جشنواره‌های سیما به دنبال داشته است.
 
راز ماندگاری در وزارتخانه زیربنایی

 
اما تنها بازمانده صداوسیمایی‌های دولت احمدی‌نژاد که هنوز بر مسند باقیمانده است قاسم بی‌نیاز مدیرکل روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی، مجری و چهره آشنای برنامه خانوادگی به خانه برمی‌گردیم شبکه تهران است. بی نیاز کارشناسی ارشد روابط بین الملل دارد و از مهر 1388 که حمید بهبهانی وزیر وقت راه و ترابری او را به مدیرکلی آن وزارتخانه برگزید با وجود آمدن نیکزاد همچنان بر مسند خود باقی ماند. بی نیاز با شروع دولت یازدهم همچنان همکاری خود با آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم را در مسئولیت رئیس مرکز اطلاع رسانی این وزارتخانه کلیدی ادامه می‌دهد. به نظر می‌رسد عملکرد چندوجهی بی‌نیاز و اصولاً صدا و سیمایی بودن او از جمله دلایل اصلی استمرار مدیریت قاسم بی‌نیاز در حوزه اطلاع رسانی در این وزارتخانه مهم تاکنون باشد.
 
شنیده‌ها در خصوص حداقل 3 دستگاه کلیدی دیگر دولت که هنوز مدیران کل جدید روابط عمومی آن ها برگزیده نشده‌اند، حکایت از آن دارد که سکانداران آن دستگاه‌ها نیز در حال رایزنی با چهره‌های نزدیک به رسانه ملی برای سپردن مسئولیت حوزه اطلاع رسانی‌شان هستند، در مجموع به نظر می‌رسد همه شواهد و قرائن پیش گفته و از جمله حضور احمدی افزادی از چهره‌های شناخته شده رسانه ملی به عنوان یکی از گزینه‌های دفتر رئیس جمهور برای گفت‌وگو با حسن روحانی که در عین حال جزء مدیران تازه منصوب شده دولت یازدهم به شمار می‌رود و انتخاب یکی از مجریان سیما از جانب نزدیکان روحانی به عنوان کارگردان برنامه گزارش 100 روزه رئیس جمهور به مرور از تحکیم تدریجی مناسبات غیررسمی دولتی‌ها و صدا و سیمایی‌ها حکایت دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ناشناس
Iran, Islamic Republic of
با سلام خواستم از آقاي روحاني تقاضا كنم از اين به بعد سعي كنند خبرنگار با خودشان اين طرف و آن طرف نبرند كه ثواب كارهاش بيشتر بشه البته ببخشيد براي اينكه ريا نشه گفتم