يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱
۲

نظر وزیر سابق درباره تعطیلی پنج شنبه‌ها

لغو تعطیلی پنج‌شنبه‌ها مصوبه مجلس می‌خواهد
جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب: 338051
وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: به عنوان یک کارشناس می‌گویم که رضایت از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها بیش از ۹۰ درصد است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش در برنامه گفت‌وگوی خبری شبکه خبر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «اساساً تعطیلی پنج‌شنبه‌ها چقدر جایگاه قانونی داشت و از کدام محل قانونی انجام شد و چقدر با اسناد بالادستی در حوزه آموزش و پرورش به ویژه سند تحول آموزش و پرورش همخوانی و هماهنگی دارد؟»، اظهار داشت: نکته حائز اهمیتی است هم به دلیل اینکه فرهنگیان با آن سروکار دارند و هم دانش‌آموزان و همه ملت ایران که تحت تأثیر این تصمیم هستند.

وی ادامه داد: می‌دانید که برای اولین‌بار در طول تاریخ خداوند عنایتی کرد و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان یک برنامه مدون و کانون اساسی آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد و تدوین و تصویب آن فقط ۲ سال طول کشید.

حاجی‌بابایی گفت: یکی از مباحثی که در آموزش و پرورش مطرح بوده و هست این است که در طول ۱۵۰ سال گذشته، آموزش و پرورش از نظر درون و ساختار و توجه به زمان و برنامه تفاوت ویژه‌ای نکرده است.

وی افزود: امروز معلوم نیست خیلی از خانواده‌ها با هم صبحانه بخورند؛ ناهار که قطعاً نمی‌خورند و شام هم نمی‌دانم و به هر حال مشکل اساسی است؛ این یک روند است همه وحشت کرده‌ایم که خانواده از هم پاشیده است، رابطه فرزند و پدری، خویشاوندی، صله رحم؛ همان ایرادی که به قبل می‌گرفتیم بر خودمان وارد می‌شود.

وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: باید خانواده‌ها را دریابیم لذا بحثی را براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شروع کردیم؛ در بند الف فصل هشتم می‌گوید این بندهایی که در اینجا شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده است شورای عالی آموزش و پرورش مؤظف است با پیشنهاد آموزش و پرورش و امکانات آن، مصوب و اجرایی کند و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم نظارت کند.

حاجی‌بابایی گفت: اما در درون این سند دو راهکار دارد و می‌گوید آموزش و پرورش مؤظف است ساختارش را اصلاح کند و ساماندهی زمان و محتوای کتب و روزها و ساعت را انجام دهد.

وی ادامه داد: دو مصوبه داریم یکی درباره ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی است و دیگری درباره دبیرستان؛ مصوبه هشتصد و پنجاه و سومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در تاریخ ۱۳۹۰.۱۰.۱۳ موضوع الحاق یک ماده به آیین‌نامه ساماندهی زمان آموزش در دوره راهنمایی که الان متوسطه اول شده است می‌گوید در ماده ۶ برنامه آموزشی و تربیتی مدارس متوسطه با رعایت جداول مواد و ساعات تدریس هفتگی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش منحصراً در ۵ روز هفته ساماندهی و اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: این مدارس می‌توانند روزهای پنج‌شنبه برای طراحی، اجرای برنامه‌های مکمل، فوق برنامه، اردو و کلاس ضمن خدمت برای فرهنگیان و صدها کار که وجود دارد، فعالیت کنند.

حاجی‌بابایی در پاسخ به سؤالی که مبنی بر اینکه مؤلفه‌های مربوط به ساماندهی تعطیلی پنج‌شنبه، چه شاخصه‌هایی دارد که می‌توانیم بگوییم ساماندهی کرده‌ایم، گفت: در ساماندهی، هفته را به سه قسمت تقسیم‌ کرده‌ایم؛ با توجه به اسناد بالادستی نقشه جامع علمی کشور و سند تحول راهبرد کلان ۶ و راهبرد ملی ۱۰، خانواده باید در اولویت قرار گیرد.

* اضافه کردن پنج‌شنبه‌ها به کلاس درس ۴ هزار میلیارد تومان می خواهد

وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: گفتیم صبح‌های شنبه تا چهارشنبه با مدیریت مدرسه و ارکان مدرسه و کمک همه عوامل اجتماعی مثل صدا و سیما و بعدازظهرها با محوریت انجمن اولیا و مدیر مدرسه، کلا‌س‌های تفریحی و ورزشی برگزار شود و روزهای پنج‌شنبه و جمعه با مدیریت خانواده این کار انجام شود.

وی افزود: معلم نمی‌تواند جای پدر را گیرد و پدر هم نمی‌تواند جای معلم را گیرد و مادر هم همین‌طور؛ پس هفته را اینطور سازماندهی کردیم.

حاجی‌بابایی افزود: در کتابی به عنوان ارزیابی طرح زمان آموزش موسوم به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، کار میدانی انجام شده است و ۳۳ هزار نفر در ۱۰ استان جامعه هدف بودند که شامل یک سوم اولیا، یک سوم معلمان و یک سوم دانش‌آموزان بود و در یک سال قبل ۶۷ درصد موافق بودند، ۱۲.۱ درصد سکوت کردند و حدود ۲۰ درصد مخالف بودند.

وی ادامه داد: به عنوان یک کارشناس می‌گویم که رضایت از ۹۰ درصد هم بیشتر است چرا که ۳ سال گذشته است و زندگی مردم براساس این تدوین شده است؛ پنج‌شنبه به تمام برنامه‌ها پیوسته است مثل رتبه‌بندی معلمان، ۳-۳-۶ و برنامه کلاس.

وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: اگر قرار باشد پنج‌شنبه‌ها را به کلاس درس اضافه کنیم؛ مثلاً ۳۰ ساعت را به ۳۶ ساعت اضافه کنیم معنای آن این است که باید ۱۰۰ هزار معلم اضافه شود و باید ۴ هزار میلیارد تومان پول آماده کنیم.

* پنج‌شنبه و جمعه کلاس ندارد

حاجی بابایی در زمینه یک روز بدون کیف و کتاب نیز گفت: چه کسی باید دانش‌آموزان را اداره کند یا بعضی مواقع گفته می‌شود معلم مازاد داریم؛ من کلمه مازاد را در نظام تعلیم و تربیت به رسمیت نمی‌شناسم؛ یک میلیون معلم در کشور با رشته‌های مختلف تحصیلی کار می‌کنند.

حاجی‌بابایی افزود: ۶۰ درصد معلمان خانم هستند که در طول سال مرخصی می‌روند این مازاد نیست؛ اعتقادم این است اگر برای معلمی در کوتاه‌مدت درس نداشتیم، در حیاط بچرخد و با دانش‌آموزان کار مشاوره انجام دهد.

وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: مازاد در تعلیم و تربیت معنا و مفهوم پیدا نمی‌کند مثلاً یک معلم مریض شد و به بیمارستان رفت باید بگوییم یک نفر را جای او بیاوریم؛ دستگاهی نیست که جابه‌جا کنیم.

وی افزود: نظام رتبه‌بندی معلمان با طرح پنج‌شنبه امکان‌پذیر است؛ معلم خانمی ۶ روز کار می‌کند و برای مثال به رباط کریم می‌رود و برمی‌گردد، از او می‌خواهیم مطالعه کند و خانه را نیز اداره کند، چه کسی ۶ روز در هفته کار اداری و تحقیقاتی انجام دهد که معلم نفر دوم باشد.

حاجی‌بابایی گفت: ما می‌گوییم هر چیزی عصاره‌ای دارد و دنیا هم به آن رسیده است و پنج‌شنبه و جمعه نیز کلاس ندارد.

وزیر سابق آموزش و پرورش افزود: در غرب یک بحثی به نام خستگی صفر مطرح شده است یعنی اینکه اگر در طول هفته کار کنید خستگی شما با یک روز به صفر نمی‌رسد و دو روز نیاز دارید تا خستگی شما برطرف شود و سر کلاس بروید.

وی در پایان گفت: اگر پنج‌شنبه قرار شود کلاس باشد شورای عالی آموزش و پرورش دیگر نمی‌تواند مصوب کند چون مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی است و فقط مجلس می‌تواند مواردی را مصوب کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید
همه اینها که گفتی درست،ولی از نظر این دولت هر چیزی که منتصب به احمدی نزاد باشد باید حذف شود
داود
Iran, Islamic Republic of
سلام دمت گرم گل گفتی