جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰
آغاز دور جدید مذاکرات ایران با سریلانکا درباره پول‌های بلوکه شده نفتی

تلاش‌برای‌آزدشدن‌دلارهای‌ ایران درسریلانکا

سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۰۹
کد مطلب: 337584
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تحریم‌ها سبب شده است تا بخشی از وجوه نفت ایران در سریلانکا باقی بماند و به ایران تحویل داده نشود، گفت: امیدواریم بتوانیم با سریلانکا برای انتقال پول نفت به تفاهم برسیم.
به گزارش جهان به نقل از مهر، محمدرضا نعمت زاده امروز سه شنبه در کمیسیون مشترک ایران و سریلانکا در تهران گفت: پیش از تحریم، ایران نفت خام را با شرایط مناسبی به سریلانکا تحویل می داد، ولی از زمان تحریم‌ها این روند متوقف شده و بخشی از وجوه نفت ایران نزد کشور این کشور باقی مانده است.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم در مورد بازگشت این بخش از پول نفت به ایران به نظر مشترکی با سریلانکا برسیم.

نعمت زاده تصریح کرد: روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بین دو کشور در سطح مناسبی است و اگرچه در زمینه اقتصادی باید تلاش بیشتری صورت گیرد تا از ظرفیت‌های موجود در حد شأن دو کشور استفاده شود.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، ایران علاقه‌مند است تجارب خود را در سال‌های بعد از انقلاب در اختیار سریلانکا قرار دهد و نه تنها انتظارات مالی و اقتصادی داشته باشد، بلکه در عمران و پیشرفت اقتصادی سریلانکا نیز سهیم باشد.

وی بر ضرورت اجرای توافقات قبلی ایران با سریلانکا در زمینه تجارت ترجیحی تاکید کرد و گفت: بنا به دلایلی، این موافقتنامه اجرایی نشده و البته پیشنهاد ما این است که اگر نمی توانیم بر مبنای اعداد و ارقامی که در گذشته به توافق رسیدیم، عمل کنیم، می توانیم کاهش تعرفه ها را در دو سال و با تخفیفات کمتر آغاز کنیم تا طرفین جسارت ادامه کار را داشته باشند.

نعمت زاده ادامه داد: فهرستی از کالاها برای کاهش تعرفه ها از سوی سریلانکا در گذشته ارائه شده که متاسفانه در آن، کالاهای صنعتی به چشم نمی خورد و بیشتر کالای غیرصنعتی است در حالی که ایران آمادگی دارد این گونه کالاها را نیز به سریلانکا صادر کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صادرات چای سریلانکا به ایران، خاطر نشان کرد: چای سریلانکا عمدتا در بسته‌های بزرگ به ایران وارد و با چای داخلی مخلوط و در بسته بندی‌های کوچکتر عرضه می شود در حالی که کنترل کیفی و استانداردها بر روی همان بسته های کوچک تهیه شده در ایران صورت می گیرد که به نظر می رسد می توان بر روی این موضوع تمرکز بیشتری کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *