چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰
۱

در نشست روحانی باهنرمندان چه‌گذشت؟

پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب: 336315
دیدار اصحاب فرهنگ و هنر با رئیس جمهوری در فضایی گرم و آکنده از صممیمت، فرصت مغتنمی ایجاد کرد تا شماری از آنها به نمایندگی از جمع حاضر در تالار وحدت به بیان مشکلات خود پرداخته و از دکتر روحانی برای حل این مشکلات یاری بخواهند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، رئیس جمهور در جمع هنرمندان و اهالی فرهنگ بر ایجاد فضای مناسب برای خلق آثار هنری تاکید کرد.
به گزارش جهان به نقل از شبکه خبر، آقای روحانی با بیان این که دولت برای خود رسالت ترویج را برعهده می گیرد نه هنر فرمایشی را، گفت : ‌دولت خود را موظف می‌داند در این امور، هم قدم های تشویقی و هم قدم های حمایتی بردارد.

رئیس جمهور واگذاری نظارت در حوزه هنر و فرهنگ به اصناف و انجمن های تخصصی را برنامه های دولت برشمرد و گفت: مستلزم این اقدام داشتن مقررات و قوانین شفاف است که در این زمینه دولت قدم های لازم را بر خواهد داشت.

آقای روحانی پویا کردن اقتصاد فرهنگ را دیگر برنامه دولت اعلام کرد و افزود: برای نیل به این هدف باید تقاضا را تحریک و کالاهای متنوع فرهنگی تولید کنیم.

رئیس جمهور گفت: دستوری شدن نمی گذارد هنرمند خلاق شود و آثار متناسب با خواست جامعه عرضه کند از این رو دولت تلاش می کند، اقتصاد فرهنگی به ویژه هنری، پویا و فعال شود و حتی باید بتوانیم بازارهای منطقه ای و جهانی را هم به تصرف در آوریم.

آقای روحانی با با بیان این که دولت قصد ندارد، ممیزی را در فرهنگ و هنر به صورت راه و مسیری که مانع کار هنرمندان باشد، ادامه دهد ، افزود: ممیزی باید در چارچوب قانون و هدفمند باشد و اگر ابهام قانونی وجود دارد باید برطرف شود و چارچوب شفافی در اختیار همه قرار گیرد تا تکلیف همه روشن باشد.

رئیس جمهور همچنین هنرمندان را به یاری برای تحقق اهداف دولت فراخواند و از آنها خواست آثار امید بخش و نشاط آفرین تولید کنند.

محمد مهدی عسگرپوردر این مراسم به نمایندگی از سینماگران گفت: امروز اتفاق ناگواری در سر صحنه یک اثر سینمایی اتفاق افتاد که بر اثر آن پنج سینماگر دار فانی را وداع گفتند، این اتفاق را تسلیت می گویم.

وی خطاب به رییس جمهوری اظهار کرد: من به نمایندگی از اهالی سینما از اینکه به وعده خود درباره بازگشایی خانه سینما عمل کردید از شما، وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی تشکر می کنم؛ کلید این دولت در گام نخست قفل خانه سینما را باز کرد.

مدیرعامل خانه سینما در ادامه توضیح داد: برای اصحاب فرهنک و هنر، اشتغال نه یک امتیاز بلکه یک دغدغه است و شاغلان عرصه فرهنک و هنر برای هر فعالیتی نیازمند دریافت مجوز هستند .

عسگرپور ادامه داد: انتظار داریم حتی اشتغال هنرمندان را هم به رسمیت بشناسید و با تهیه لوایح قانونی نسبت به این موضوع مبادرت داشته باشید.

وی با بیان اینکه فرهنک و هنر اشتغال زا است، تاکید کرد: میزان اعتبار لازم برای سرمایه گذاری در عرصه فرهنک کمتر از اعتبارات مورد نیاز در زمینه صنعت است.

مدیرعامل خانه سینما گفت : کمتر از ۲۰ هزار هنرمند در عرصه فرهنک فعالیت می کنند و در راستای اصل ۲۹ قانون اساسی، ما را در تهیه صندوق بیمه بیکاری یاری کنید.

عسگرپور توضیح داد: هنرمندان در این جامعه زندگی می کنند، جدای از نظام نبوده و با نظام هستند از این رو با اعتماد به آنان به بی اعتمادی ایجاد شده و رنجش های اهالی سینما پایان دهید.

وی ادامه داد: مصلحت کارکردی دوگانه دارد و هرکس برای اعمال سلیقه به این اصطلاح متوسل می شود، مصلحت به ورود موردی نیست: مصلحت در ترسیدن از بیان واقعیت ها نیست،زیرا کتمان آن بدون تردید درخت حکومت را خشک می کند.

مدیرعامل خانه سینما ادامه داد: در هر جامعه ای سانسور و اصلاح وجود داشته و هر نظامی خطوط قرمز خاص خود را دارد، اما ساز و کار آن دچار تشکیک است.

عسگرپور اظهار کرد: سینما بهترین سفیر کشورمان است، اهل فرهنک برای جلب اعتماد شما تلاش کردند، شما نیز برای جلب اعتماد هنرمندان تلاش کنید.

نغمه ثمینی از فعالان عرصه تئاتر در این مراسم نیز گفت : آقای رییس جمهور، بودجه، سالن و حل مسئله ممیزی از جمله ملزومات اهالی تئاتر است .

عبدالجبار کاکایی نیز که به نمایندگی از شاعران حاضر در دیدار هنرمندان و رئیس جمهوری حضور یافته بود، گفت: هنرمندان بر دو دسته اند یا مقلد هستند یا خلاق : جوهر خلاقیت جز در سایه امن و آسایش میسر نمی شود.

این شاعر تاکید کرد: پا به پای مردم در انقلاب اسلامی، ادبیات انقلاب اسلامی یا ادبیان متعهد دینی و به قول مخالفان ادبیات دولتی بروز و ظهور پیدا کرد.

این دبیر هشتمین جشنواره شعر فجر ادامه داد: ادبیات انقلاب امروز می خواهد با رقیب خود به چالشی ادبی بپردازد، از این رو من دبیری هشتمین جشنواره شعر فجر را پذیرفتم .

کامبیز روشن روان نیز به نمایندگی از هنرمندان عرصه موسیقی با اشاره به ضعف های موجود در عرصه آموزش موسیقی در کشور توضیح داد: چند سالی است که نظارت بر آموزشگاه های آزاد موسیقی کاهش یافته است و امروزه می توان مجوز یک آموزشگاه آزاد موسیقی را در هرجایی از این شهر خریداری کرد.

روشن روان درباره وضعیت پژوهش موسیقی نیز ادامه داد: برخی که در این بخش مشغول به فعالیت اند، عاشق موسیقی بوده و از همه وجودشان مایه گذاشتند و هیچ امکاناتی در اختیار آنان قرار نمی گیرد.

وی به مشکلات در عرصه تولید موسیقی اشاره کرد و گفت : در تولید موسیقی چالش های بزرگی داریم و شرکت های تولید کننده در این بخش به دلیل پدیده قاچاق ورشکسته هستند.

این استاد موسیقی به تعطیلی چند ساله ارکستر سمفونیک تهران با سابقه ۸۰ ساله اشاره کرد و گفت : دیگر بدون این ارکستر سمفونیک شاهد نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران به طور زنده نیستیم.

روشن روان همچنین به از بین رفتن ارکستر موسیقی ملی اشاره کرد و احیای این دو ارکستر سمفونیک را با حمایت رییس جمهوری خواستار شد.

وی بودجه مرکز موسیقی ارشاد را خجالت آور ارزیابی و بر ایجاد ارتباط موثر میان هنرمندان ایرانی، جشنواره های خارجی و توجه ویژه به استعدادهای جوان موسیقی تاکید کرد.

رضا امیر خانی از نویسندگان کشورمان نیز در این مراسم یادآور شد: ۱۶ سال پیش خدمت رئیس جمهوری وقت کشور رسیدم و نکاتی عرض کردم در سال های اخیر آن توفیق حاصل نشد و شاید قسمت براین بوده است که امروز بعد از سال ها بار دیگر در چنین جایگاهی حاضرشوم .

این نویسنده تاکید کرد: اگر درمیان صنایع فرهنگی کشور به نشر به عنوان صنعت مردمی نگاه شود، خواهیم دید که این صنعت با سایر صنایع فرهنگی تفاوت دارد.

امیرخانی ادامه داد: دولت باید درپی این باشد که همه صداها را در حوزه فرهنگ و هنر بشنود.

ابراهیم حقیقی استاد هنرهای تجسمی نیز در این دیدار خطاب به رئیس جمهوری گفت: از وقتی که دکتر روحانی اعلام نامزدی کرد همه هنرمندان شما را می شناختند؛ با پیروزی شما در انتخابات ریاست جمهوری امیدها زنده و با گزینش های شما در کابینه تدابیرتان بر همه مشخص شد.

وی در ادامه افزود: دراین مدت فهمیدیم که شما رئیس جمهوری اندیشه ورز و تیزبین هستید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


درود بر روحانی