کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

طرح جدید کنگره آمریکا برای تغییر مفاد توافقنامه ژنو!

23 آذر 1392 ساعت 8:32

قانون‌گذاران در مجلس نمايندگان آمريکا در حال اعمال فشار براي تصويب طرحي براي وادار کردن کاخ سفيد به تدوين مجدد شرايط توافق اخير ميان ايران و شش قدرت بزرگ جهاني هستند.


به گزارش جهان به نقل از پرس تی وی، به نوشته "واشنگتن فري بيکن"، اين طرح که روز پنجشنبه (۲۱ آذر) توسط پيتر روسکام، نماينده ايلينوي ارائه شد کمتر از يک روز پس از پيروزي دولت اوباما در تلاش براي متوقف کردن تحريم‌هاي جديد ضد ايراني در سنا صورت مي‌گيرد.

اين طرح همچنين قطعنامه تحريم ديگري را دنبال مي کند که عصر پنجشنبه در پي مخالفت رهبران دموکرات کنگره مورد تصويب قرار نگرفت.

ايران و پنج عضو دايمي شوراي امنيت سازمان ملل، يعني امريکا، روسيه، فرانسه، چين و انگليس به علاوه آلمان، ۲۴ نوامبر در ژنو سوئيس به توافقي موقت درباره برنامه هسته‌اي تهران دست يافتند. اين توافق زمينه را براي دستيابي به توافقي جامع درباره اختلاف يک دهه‌اي غرب با ايران بر سر برنامه انرژي هسته‌اي جمهوري اسلامي فراهم مي‌کند.

توافق ژنو که به ايران اجازه تداوم غني سازي اورانيوم را مي‌دهد به طور گسترده‌اي مورد انتقاد اعضاي کنگره قرار گرفته است.

قطعنامه روسکام که مورد حمايت ميخائيل مک‌کال، نماينده جمهوري‌خواه تگزاس، جن گرين، نماينده تگزاس و دن ليپينسکي، نماينده ايلينوي است به دنبال مجبور کردن کاخ سفيد و شرکاي مذاکره کننده غربي آن به تغيير شرايط توافقنامه است.

براساس نسخه‌اي از اين طرح که در اختيار «بيکن» قرار گرفته‌است، در اين قطعنامه تصريح شده است که «ايران بايد به طور کامل همه تاسيسات غني سازي خود را برچيند و توليد سانتريفيوژ را متوقف کند» و «اعلام کند که ايران بايد به طور کامل راکتور آب سنگين اراک» را برچيند.

در همين حال، وزارت خزانه داري و وزارت امور خارجه امريکا تحريم‌هاي جديدي را عليه شماري از شرکت‌ها و اشخاص به خاطر «ارائه پشتيباني» از برنامه انرژي هسته‌اي ايران اعمال کردند.

تهران با انتقاد شديد از واشنگتن گفته است که اين محدوديت‌هاي جديد در تناقض کامل با توافق ژنو قرار دارد که طي آن امريکا متعهد به خودداري از اعمال تحريم‌هاي جديد شد.


کد مطلب: 331203

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/331203/طرح-جدید-کنگره-آمریکا-تغییر-مفاد-توافقنامه-ژنو

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com