جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

المیزان محصول قلب پاک علامه طباطبایی

جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۵
کد مطلب: 329730
یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه قرآن مظروف هر قلبی قرار نمی‌گیرد، گفت: قرآن در هر قلبی قرار نمی‌گیرد و هر کسی موفق به نوشتن تفسیری مانند المیزان که محصول قلب پاک علامه طباطبایی است نمی‌شود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، آیت‌ الله العظمی عبدالله جوادی آملی شامگاه پنج شنبه در دومین شب همایش اساتید تفسیر قرآن حوزه که در دارالقرآن علامه طباطبایی قم برگزار شد، با بیان اینکه قرآن با برهان عقلی خدا را اثبات می‌کند اضافه کرد: لازمه چنین معجزه‌ای آن است که بتواند با براهین مختلف خدا را ثابت کند و همین تحدی طلبی نشانه اعجاز این کلام الهی است.

وی با بیان اینکه قرآن تمامی نیازهای بشر را بر آورده می‌کند اظهار داشت: پایداری اسلام در لسان قرآن در سایه هماهنگی میان قرآن و عترت محقق می‌شود لذا پیامبر(ص) این دو ودیعه را برای مردم باقی گذاشت.

صاحب تفسیر تسنیم با اشاره به آیاتی با این مضمون که هر چه پیامبر(ص) گفت مردم در مقابل آن باید چشم بگویند و مطیع باشند اضافه کرد: بنابراین زمانی که پیامبر اکرم(ص) حدیث ثقلین را فرمودند، مردم باید چشم بگویند و در مقابل آن از خود تفسیر ارایه نکنند چون خود قرآن اطاعت از پیامبر را واجب کرده است.

وی با بیان اینکه نظام آفرینش، قرآن و کتب دیگر انبیاء و دستورات آنان همه از سوی خداست، تاکید کرد: به همین دلیل هیچ افتراق و اختلافی در میان آنان نیست و اطاعت از همه آنها واجب است.

آیت‌آلله جوادی آملی با بیان اینکه خداوند علم محض و از خطای فکری و جهل مصون است، ابراز داشت: به همین دلیل امکان ندارد در میان کتب آسمانی و دستورات انبیاء ناهماهنگی وجود داشته باشد.

وی افزود: همه کتب انبیای الهی با یکدیگر و نظام تکوین هماهنگ هستند و علامه طباطبایی هم با این نوع جهان بینی به تفسیر قرآن پرداخت و تفسیر مورد توجه ای را عرضه کرد.

علامه طباطبایی به مسائل روز دوران خود توجه داشته است

این مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه علامه طباطبایی در تفسیر خود به شرایط اجتماعی و سیاسی توجه داشته است، اظهار داشت: به همین دلیل در این تفسیر از مردم سالاری، انواع حکومت، معرفت شناسی حسی و تجربی و ... سخن به میان آمده است که نشان می‌دهد ایشان به مسائل روز دوران خود توجه داشته است.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به بیانی از علامه طباطبایی مبنی بر اینکه انسان تنها با درس و بحث عالم نمی‌شود اضافه کرد: علامه تقوا را ظرف پذیرش دستورات قرآن می دانست به همین دلیل تفسیر المیزان محصول فکر و قلب پاک علامه طباطبایی است زیرا قرآن بر قلب ناپاک نازل نمی شود.

وی با ذکر خاطره ای از مباحثه علامه با یکی از منکران توحید ادامه داد: فردی منکر توحید بود اما بعد از چندین ساعت مباحثه با علامه توحید را پذیرفت و به آن اقرار کرد.

این مفسر قرآن با اشاره به موضوع اسلامی سازی علوم تاکید کرد: اگر موضوع علم، دینی بود بحث دینی است همانطور که در حوزه‌های علمیه بحث درباره فعل و قول و تقریر معصوم است بنابراین بحث درباره فعل خدا نیز دینی است بنابراین بر این اساس علم غیردینی و دینی مفهوم ندارد و اساسا علم غیر دینی محال است.

وی در خاتمه اضافه کرد: چون عالم محصول فعل و علم و قول خداست بنابراین هیچ چیز غیر دینی در آن نیست و از هر چه که درباره این جهان و خدا بحث شود همه دینی خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *