يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۲
۱

نقش فابیوس در انتقال خون‌ آلوده به ایران

پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب: 326726
دور سوم مذاکرات ژنو، درحالی آغاز می شود که کارشکنی های فرانسه برای رسیدن به توافق هسته ای در دور دوم مذاکرات، همچنان مورد توجه مردم و سیاستمداران جهان است.
نقش فابیوس در انتقال خون‌ آلوده به ایران
به گزارش جهان به نقل از مهر، زمانی که دنیا منتظر توافق بزرگ در زمینه برنامه هسته ای ایران بود، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه با مصاحبه ای زودهنگام و ارائه پیشنهاداتی در جلسه مذاکرات، مانع از انجام این توافق شد تا کار به ژنو ۳ کشیده شود.


لوران فابیوس اولین بار نیست که برای ایرانی ها دردسر درست می کند؛ نقش او در پرونده ورود خون های آلوده به ایران، باعث شده که مردم ایران از او خاطره بدی داشته باشند. خاطره ای که با مذاکرات ژنو تکمیل شد.

لوران فابیوس این بار و پیش از مذاکرات ژنو ۳ نیز با نتانیاهو دیدار کرد تا بیش از پیش شائبه نقش اسرائیل در مواضع فرانسه درباره پرونده هسته ای ایران، تقویت شود.

اما نقش او در پرونده ورود خون های آلوده به ایران چه بود؟ فابیوس زمانی که نخست وزیر کشور فرانسه بود، به دادگاه رفت و به عنوان یکی از متهمان اصلی این ماجرا محاکمه شد.

در سال های ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۳، محموله ای از فراوردهای خونی آلوده وارد ایران شد که نتیجه آن آلودگی ۱۸۰۰ نفر به ویروس ایدز و هپاتیت C بود که ۶۰ نفر از این بیماران به ایدز مبتلا شدند.

پرونده ای پر سر و صدا که هنوز هم کامل بسته نشده هرچند که تعداد زیادی از مبتلایان به این ویروس ها زنده نمانده و براساس آمارهای غیر رسمی ۳۰۰ نفر و براساس آمار رسمی وزارت بهداشت ۱۲۵ نفر از آنها، درگذشته اند. با این حال هنوز ۹۷۴ تن از آنان یا خانواده‌هایشان، در انتظار دریافت دیه و غرامت هستند.

فابیوس متهم اصلی


در آن سال ها انستیتو مریو فرانسه محصول فاکتورهای انعقادی آلوده به ویروس HIV را برای استفاده بیماران هموفیلی به برخی از کشورها فرستاد. که نام ایران هم در کنار آلمان غربی ، ایتالیا، آرژانتین ، عربستان و عراق هم در فهرست کشورهای دریافت کننده قرار داشت.

تحقیقاتی که درباره هموفیلی های مبتلا به ایدز انجام شد، نشان داد که نوع ویروس HIV آنها با بقیه گروه‌های مبتلا فرق دارد و از سوی منشأ خارجی است.

البته قسمتی از این محصولات در فرانسه هم مصرف شد و وقتی تبعات آن و بیماری گیرنده های فرآورده های خونی مشخص شد، پرونده ای قضایی برای این انستیتو و دولتمردان مقصر در این صادرات در فرانسه باز شد.

فرانسوا میتران در سخنرانی اش خواست که همه وزیرانش مسئولیت این اشتباه را بپذیرند و فابیوس از کسانی بود که مصونیت سیاسی اش نادیده گرفته و در دادگاه محاکمه شد.

فابیوس متهم بود که هرگونه تشریفات در زمینه انجام آزمایش‌ها از نمونه‌های خونی را لغو کرده و خونهای آلوده بدون اینکه مراحل آزمایش را پشت سر بگذارند، وارد بازار شدند. او دستور غربال‌گری را زمانی صادر کرد که محموله خون های آلوده، صادر شده بود.

هرچند که رای این دادگاه به دلیل ناکافی بودن مستندات دخالت او در این پرونده، تبرئه فابیوس بود اما هنوز هم جناح رقیب این مسئله را نقطه تاریک پرونده او می دانند.

بیماران هموفیلی ایرانی که در جریان ورود این خون ها به ویروس مبتلا شدند، هنوز هم به حق و حقوق خود نرسیده اند. چند روز پیش حسن تامینی نماینده رشت و عضو کمیسیون بهداشت مجلس اعلام کرد که عراق غرامت خود را از فرانسه گرفت اما ایران به این حق خود نرسیده و مجلس نهم می خواهد این مسئله را پیگیری کند.

پس از دستور رسیدگی توسط مقام معظم رهبری، که به دنبال نامه نگاری خانواده های قربانیان صادر شد، متهمان داخلی محکوم شدند اما فرانسه به عنوان متهم اصلی خسارتی به ایران پرداخت نکرد.

حتی شایعاتی درباره فعالیت دوباره این شرکت صادر کننده خونه های آلوده در ایران مطرح شده است.

جلسه دادگاه فابیوس در «چند قطره خون»

تمام این اتفاقات در مستند «چند قطره خون» نمایش داده شده است. مستندی که نوید نامور آن را به تهیه کنندگی کامران سرامی پور ساخت و مدتی پیش هم در خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمد و نقد و بررسی شد.

نامور که «چند قطره خون» را با هدف رسید بیماران هموفیلی قربانی این پرونده به حق و حقوق شان ساخته است، در این مستند بخش هایی از دادگاه لوران فابیوس را به تصویر کشیده تا نقش او بیشتر در این پرونده مشخص شود.

نوید نامور می گوید:«من چند سوال از دولت فرانسه و لوران فابیوس دارم. اول اینکه اگر فرانسه ادعای حقوق بشر دارد، چرا به ایران آلوده بودن خون های صادر شده را اطلاع نداد؟ در صورتی که سلامت دارویی که صادر می شود باید از سوی کشور مبدا تایید شود و با اینکه دولت فرانسه فهمید این خون ها آلوده هستند، هیچ اطلاعیه ای صادر نکرد. حدود ۷ ماه بعد از فرستادن محموله ها به عراق ، دولت این کشور بیمارانی را که از این خون ها استفاده کرده بودند، ایزوله کرد. یعنی به دولت عراق اطلاع داده شد و آنها گیشگیری کردند ولی ایران بی خبر ماند و الان طبق آمار نیمه رسمی ۱۰۰ هزار نفر آلوده به ویروس ایدز در کشور داریم که بسیاری از آنها از این طریق بیمار شده اند.»

بسیاری از کسانی که از طریق این خون های آلوده ایدز گرفتند، به دلیل عدم اطلاع رسانی دولت فرانسه تا مدت ها از بیماری خود بی خبر بودند و همین مسئله باعث آلوده شدن تعداد بیشتری شد. نامور می گوید:«می خواهم به لوران فابیوس بگویم که اگر به ایران اطلاع می دادید، این بیماران ازدواج نمی کردند و بچه دار نمی شدند تا تعداد زیادی کودک آلوده به این ویروس متولد نشوند.»

او در مستندش از مادر اولین کسی که ویروس ایدز در بدنش شناسایی شد، گفته است. پسری ۷ ساله که مادرش هنوز منتظر است تا عامل بیماری فرزندش مجازات شود.

به گفته نامور شرکت مریو که چند سالی است به نام شرکت دارویی سانوفی اونتیس فعالیت می کند، همچنان در ایران حضور دارد و سالانه یک میلیارد دلار به ایران دارو می فروشد و اکنون آن چند نفری که از گیرنده های خون های آلوده زنده مانده اند و خانواده قربانیان آنها که درگذشته اند، قصد دارند علیه این شرکت شکایت کنند. نامور می گوید:«وکیلی عهده دار این شکایت شده و چند نفر از بیماران و خانواده هایشان به او وکالت داده اند تا پرونده را پیگیری کند و خانواده های قربانیان دیگر نیز می توانند این کار را انجام دهند.»

شاید این تنها راه برای گرفتن غرامت از مقصر این ماجرا باشد. حادثه ای که با اهمال و بی مسئولیتی لوران فابیوس آغاز شد و البته هنوز دشمنی های فابیوس با ایران ادامه دارد. این بار در مذاکرات ژنو و در قالب وزیر امور خارجه فرانسه!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
جهت اطلاع خوانندگان محترم جهان نیوز
در آن زمان مصونیت سیاسی تمام مقامات فرانسوی به دستور فرانسوا میتران لغو شد و دادگاه آنها را محاکمه کرد. ژرژیو دوفوا به‌عنوان وزیر تأمین اجتماعی، لوران فابیوس به‌عنوان نخست‌وزیر و ادموند اروه به‌عنوان وزیر بهداشت در دولت فرانسوا میتران محاکمه شدند. پس از برگزاری دادگاه، قاضی رأی به بی‌گناهی فابیوس و دوفوا داد و ادموند اروه وزیر بهداشت در دولت فرانسوا میتران، متهم به قتل غیرعمد شد، کسی که به نظر می‌رسد، مسئول اصلی عدم نظارت بر شرکت تحت مدیریت خود در زمینه ارسال خون‌های آلوده به چهار کشور آلمان، ایتالیا، ایران و عراق بود. فابیوس پس از خروج از دادگاه اعلام کرده بود: «خوشحالم که حقیقت رو شد».
لطفاً در نظر داشته باشید ورود اولین محموله آلوده به سال 1361 برمیگردد. یکسال قبل از نخست وزیری فابیوس.