يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
 
۲
۱۱
مشاور وزیر سخنان وزیر را از اساس تکذیب کرد؛

طرح وزیر هوا شد/ مسکن، زیر تیغ‌های دولبه متولیان

دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۲۶
کد مطلب: 326223
در حالی که وزیر راه و شهرسازی چندین بار صراحتا از پرداخت "وام مسکن 6 برابر ودیعه بانکی" و حتی ارسال آئین نامه پرداخت آن خبر داده بود، مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی در سخنانی تامل برانگیز این موضوع را از اساس رد و آن را به رسانه ها منتسب کرد.
طرح وزیر هوا شد/ مسکن، زیر تیغ‌های دولبه متولیان
به گزارش جهان، حسین عبده تبریزی در برنامه یکشنبه شب پایش با بیان اینکه «کسی از چند برابر وام» صحبت نکرده است، اظهار کرد:‌ «در مطبوعات این بحث مطرح شده و ظاهرا در یک پرسش در حال حرکت از وزیر پرسیده شده است، وی مثل زده مثلا پس‌انداز مسکن 6 برابر می‌دهد. به هیچ وجه وزیر نمی‌تواند بگوید بانک چند برابر وام بدهد. بستگی دارد به این‌که که رقم وام چقدر است، نرخ چقدر است. آن زمان بانک می‌تواند اعلام کند که چند برابر ودیعه وام می‌دهد.»

ادعای تبریزی در حالی مطرح شد که عباس آخوندی در حاشیه جلسه روز 15 آبان ماه هیئت وزیران در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه ایا آیین نامه  پرداخت وام مسکن 6 برابر ودیعه که پیش از این در مورد آن صحبت کرده بودید، تنظیم شده است؟ گفت: "آیین نامه طرح پرداخت وام مسکن 6 برابر ودیعه تنظیم شده و به بانک مرکزی ارسال می شود."

پنج روز پس از سخنان وزیر راه و شهرسازی، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی هم در حاشیه جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی درباره ایده جدید آخوندی گفت: این موضوع از طریق وزیر راه و شهرسازی ارائه شده و کارگروهی بر روی آن متمرکز است تا از ورود تورم و مسائل حاشیه ای جلوگیری شود.

همزمان، رسانه های نزدیک به دولت نیز تلاش کردند که این طرح را ایده ای راهگشا و رونق بخش بازار مسکن توصیف کنند.
 
 نمی‌توان رقم وام مسکن را اعلام کرد

اما اکنون مشاور وزیر راه و شهرسازی همه این رویدادها را از اساس رد و عنوان می کند که نمی توان حتی رقم وام مسکن را اعلام کرد: "در برنامه تلویزیونی نمی‌توان گفت. باید حساب کنیم که جریان ورودی چقدر است و یک بحث ریاضی است و باید محاسبه شود"!

عبده‌تبریزی همچنین خلاف سخنان اخیر وزیر راه و شهرسازی گفت که دولت نمی تواند درباره وام به بانک ها چیزی بگوید. او به مردم توصیه هم کرد که "از دولت توقع نداشته باشند در رابطه با بانک ورود پیدا کند. دولت چه کاره است. دولت اقشار مورد هدف را باید حمایت کند. بانک‌ها به خاطر این‌که معوقه‌های بزرگتری دارند امروز دست به عصا حرکت می‌کنند."

پس از هجمه زودهنگام وزیر راه و شهر سازی به طرح مسکن مهر دیگر کسی به ادامه این طرح امیدی ندارد؛ هرچند این سخن وزیر با واکنش های زیادی روبرو شد و او را به کمیسیون عمران هم کشاند اما آخوندی حاضر به تغییر نظرش نشد و بر طرح موسوم به "مسکن اجتماعی" اصرار کرد.

کسی از این طرح سر در نیاورد تا اینکه عبده تبریزی در برنامه پایش گفت، در این طرح "سالانه ۵۰ هزار مسکن اجتماعی برای ۱۶درصد مردم ساخته می شود و بقیه مردم با پس‌انداز مسکن بخرند که دولت می تواند با تخفیف سود بانکی از آنها حمایت کند."

اما اکنون با توجه به تایید و تکذیب ها درباره وام مسکن، روشن نیست که دولت "بازار آماده جهش مسکن" را چگونه می خواهد مهار کند؟ آیا اساسا وامی در کار هست و اگر هست چقدر؟ متولیان مسکن سرانجام چه راهکار عملیاتی برای حل دغدغه بزرگ مردم دارد؟
دغدغه ای که بی شک تناقض گویی و تصمیمات شتابزده رفع آن را مشکل تر خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اقای روحانی جونه عزیزانت این مسکن مهرو سیاسی نکنو ادامه بده بذار ما بدبختا خونه دار شیم، از این صندوق مندوقا هیچی در نمیاد، ما حاضریم بریم بیابون زندگی کنیم بخدا
باز داشتن خونه به یک رویا تبدیل خواهد شد
س
خزانه خالی و پز عالی
کدومو باور کنیم
امیر عباس
متاسفانه سیاست های اجرائی همواره بر اساس انفعال و عکس العملی میباشد که توجه ای به اینده نشده است فقط توجه به خروج از وضعیت حال میباشد با این تفکر شما محکوم به پرداخت هزینه هنگفتی میباشد شرایط ایجاد برای بازار مسکن پیامدهای جبران ناپذیری در بر خواهد داشت کاهش شدید ساخت و سازمسکن در نیمه اول سال 93 اثرات خود را خواهد گذاشت و کنترل قیمت و افزایش غیر متعارف ان را سخت و امکان ناپذیرخواهد کرد و متضرر اصلی ان اقشار کم درامد جامعه خواهند بود وپیامد ان بالا رفتن هزینه زندگی و..... تشدید معضلات اجتماعی و بعضا امنیتی خواهد شد
محمد
متأسفم براي اين دولت و متأسفم براي رأي دهندگان خوش خيال به اين دولت.
در سال 86، آقا ياحمدي نژاد يك وامي تعيين كرد براي مسكن كه نتيجه‌اش 2 تا 3 برابر شدن قيمت مسكن بود. حالا اين دولت مدعي، همان طرح را كه غلط بودنش اثبات شده است مجدداً در دستور كار دارد. با اين تفاوت كه دولت قبل، يك راه جايگزين براي خانهدار شدن داشت به نام مسكن مهر كه البته خارج شهر بود، ولي از هيچي خيلي بهتر بود.
اين دولت همان راه حل جايگزين را هم ملغي كرد.
فرقي نمي‌كند طرفدار چه كسي باشي، مهم اينست كه با اعلام خبر وام مسكن، قيمت خانه سر به فلك خواهد كشيد. براي همه طرفداران همه كانديداها!!
تازه فقط با خبر وام. اصل وام كه به بازار آمد و اولين نفر كه وام را گرفت، بهتر است برود با آن وسايل خانه بخرد، چون قيمت‌ها مجدداً از دسترس دور خواهد شد. اين اشكال اول.
اشكال دوم اينكه مگر مردم(90 درصدشان) پس انداز دارند كه چند برابرش را وام بگيرند؟! جوان دم بخت پس انداز داشت، ازدواج مي‌كرد. آخه عقل در اين مرز و بوم جايش كجاست؟!
اشكال سوم اينست كه قسط‌هاي سرسام آور را چه كسي قرار است بدهد؟! لابد من با حقوق يك ميليوني، بايد 200 ماه براي يك خانه 200 ميليوني يا 300 ماه براييك خانه 300 ميليوني بايد تمام حقوقم را بدهم و هيچ چيز نخورم و هيچ جا نروم و مريض نشوم و كرايه ندهم تا بعد از 200-300 ماه، قسطم تمام شود. آقايان!! شما كه مدعي تدبير هستيد، اشكال از قيمت‌هاي بالاست. اشكال از سوداگري به قصد كسب سود در بازار استراتژيك مسكن است. دلا‌ل‌بازي را جمع كنيد. قيمت‌ها را پايين بياوريد.
اشكال چهارم اينكه دولت مي‌گويد به بانكها كاري ندارم، به بازار كاري ندارم، در تعيين قيمت‌ها دخالت نمي‌كنم، دلال‌بازي را كاري ندارم! پس فلسفه اصلي دولت و حكومت چيست؟! شما كه به همه چيزكاري نداريد، به در اختيار گرفتن دولت چرا كار داشتيد؟!
آقا اين چه وضعيست؟! يه عده‌اي كه خودشون پولدارند، عالم را از ديد خودشان تحليل مي‌كنند! كمك!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
جالب است شاه بیت سخنان رپیس جمهور وتیم اقتصادی ایشان این است که مسکن مهر چون نقدینگی به جامعه تزریق کرده موجب ۴۰ درصد تورم شده است!!!! حالا خودشان از تزریق وام شش برابری سخن گفتند تا ضربه مسکوت گذاشتن مسکن مهر را رد کنند حالا آن را هم رد کرده اند دولت تدبیر و امیدی که در انتخابات می گفت طرح های اقتصادی ما همه آماده است و با شروع کار صد روزه بهبود می آوریم الان دچار بی برنامگی مزمن شده اند تنها برنامه ایشان تخریب قبل و امید به غرب می باشد شاه کلید آنان ظریف است که برود بگوید و بخندد و امتیاز بدهد شاید فرجی حاصل شود و تحریمها برداشته شود همین شد برنامه
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
مردم بزرگترین کارشناس هستند نمی دونم چرا دولت از وزرا گرفته تا ... بجای برنامه و کار کردن همه اش دنبال تخریب دولت قبل هستن در حالی که در هر زمینه ای که بخواهیم بررسی اماری و کارشناسی بکنیم رشد و توسعه نمود عینی و محسوس دارد چرا همش صحبت از خرابی و ناامیدی تزریق میشه مگر دولت دولت امید نیست این کارها چه معنی دارد.
مجید مجد
United States
طرح های بلدم بلدم!
United States
عشق اینن که اسم طرح های احمدی نژاد رو عوض کنن و با نام های عجیب و غریب دنبال کنن همون طرح رو
United States
به امید ادامه ساخت مسکن مهر
ب
Iran, Islamic Republic of
lمهندس نیکزاد کجا و این کجا. نیکزاد واقعا آدم کاربلد و مدیری بود.