يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۱۵
۵۷

کدام وقایع عاشورا تحریف شده ‌است؟

پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب: 325371
در لابلای این شور حسینی و اندر عزای آن حضرت، بدعت ها و تحریف هایی رشد کرده که لاجرم آن شعور عاشورایی را هدف اصابت قرار داده است.
کدام وقایع عاشورا تحریف شده ‌است؟
به گزارش جهان، عاشورا آن بزرگ روز تاریخ است که همچون زر، بر زره روزگار نقش بسته؛ کربلا همان قطعه بهشت است که رودخانه خروشان حقایق در دل شیعیان و همه آزادی خواهان وحق طلبان از چشمه زلال آن سرچشمه می گیرد. این حقیقت نه تنها شعور امت های در بند ستم را دگرگون کرده، بلکه شوری عاشورایی بدان بخشیده است.

اما در لابلای این شور حسینی و اندر عزای آن حضرت، بدعت ها و تحریف هایی رشد کرده که لاجرم آن شعور عاشورایی را هدف اصابت قرار داده است. هراس ما از آن است که روزی فرا رسد که از حسین(ع)، عاشورا و کربلا چیزی جز بدعت و خرافه باقی نماند.

مسترهمفر(جاسوس انگلیسی در کشور های اسلامی) در کتابش می نویسد: «شیعیان حسینیه هایی دارند که در اوقاتی خاص در آن تجمع می کنند و سخنران ها باعث تقویت ایمان در وجودشان می شود.»

وی در جایی دیگر می نویسد: «باید به این بهانه که حسینیه ها بدعت وگمراهی تلقی می شود... حسینیه ها را نابود کنیم.»

به همین دلیل برآنیم تا در این مطلب مختصر چند اشتباه را اصلاح و بلکه توطئه انگلیس را خنثی کنیم.

اشتباه اول: اوج عزاداری امام حسین(ع) ده روز اول ماه محرم الحرام است. بین سخنرانان و مداحان، مشهور است که هر شب را به یکی از شهدای کربلا اختصاص دهند؛ مثلاً شب سوم برای حضرت رقیه و شب هفتم را برای حضرت علی اصغر(ع) سوگواری می کنند و تاسوعا را نیز به حضرت عباس(ع) اختصاص می دهند. همین قرار داد بین مداحان و منبری ها باعث شده است که عده ای گمان کنند، حضرت رقیه روز سوم محرم به شهادت رسیده است و از همه بدتر اینکه گمان می کنندحضرت ابالفضل(ع) در روز تاسوعا به شهادت رسیده است.

اما حقیقت این است که تمام شهدای کربلا در روز عاشورا به شهادت رسیده اند و حضرات اباالفضل، علی اکبر و علی اصغر همه قبل از امام حسین(ع) و در روز عاشورا در پیکار با سپاه عمر سعد کشته شده اند. حضرت رقیه(س) نیز پس از شهادت پدرش در شام از دنیا رفته است.

اشتباه دوم: باور عمومی این است که حضرت حسین بن علی(ع) و اهل بیت و اصحابش سه شبانه روز آب ننوشیدند و سپس تشنه کام به مقابله با دشمن رفته اند؛ اما حقیقت این است که عمر سعد سه روز قبل از عاشورا عمروبن حجاج را با پانصد سوار فرستاد تا کنار شریعه فرود آیند و میان یاران حسین و آب فاصله اندازند. اما این به این معنی نیست که هیچ ذخیره آبی در خیمه ها نبوده است.

در کتاب ارشاد نوشته شیخ مفید(ره) آمده است: « در شب عاشورا زینب...دست بر گریبان برده...و بیهوش بر زمین افتاد. حسین(ع) برخاسته آب بر روی خواهر پاشید و...» این نقل معتبر نشان می دهد که تا شب عاشورا هنوز آب در خیمه ها بوده واصل تشنه کامی به روز عاشورا، گرمی هوا و شدت مبارزه مربوط است.

شیخ عباس قمی(ره) در منتهی الامال می گوید: «شب عاشورا امام حسین(ع)، حضرت علی اکبر(ع)را با سی سوار و بیست پیاده فرستاد که چند مشک آب آورند و اهل بیت و اصحاب خود را فرمود که از این آب بیاشامید، آخر توشه شماست و وضو بسازید و غسل کنید.»

اشتباه سوم: یکی از معروف ترین تحریف ها ماجرای حضرت لیلی مادر حضرت علی اکبر(ع) است وچه روضه ها که در این زمینه خوانده نمی شود؛ در روضه ها ذکر می شود که حضرت علی اکبر قبل از رفتن به میدان با مادرش چه نجواهایی می کرد، یا اینکه حضرت لیلی در خیمه ها رفته و در آنجا دعا کرده که خداوند حضرت علی اکبر را سالم برگرداند که متأسفانه این موضوع محور بعضی تعزیه ها نیز شده است.

اما حقیقت این است که اصلاً لیلایی در کربلا نبوده است؛ البته لیلی مادر حضرت علی اکبر(ع) هست؛ اما حتی یک مورخ هم به حضور آن حضرت در کربلا و روز عاشورا گواهی نمی دهد. (به نقل از حماسه حسینی،جلد۱،مرتضی مطهری)

اشتباه چهارم: مطلب بعدی مربوط به حضرت علی اکبر(ع) این است که آن حضرت قبل از رفتن به معرکه جنگ از پدر رخصت خواست و آن حضرت اذن میدان نداده اند و مثلاً فرموده اند که تو هنوز جوانی و حیف است که از دست بروی و چه اشعار و تعزیه ها که پیرامون آن نساخته ایم؛ اما حقیقت این است که تمام مورخین نوشته اند، هر کس از امام حسین(ع) اذن میدان می خواست، اگر می شد حضرت برایشان عذری می آورد ولی در مورد جناب علی اکبر گفته اند: «فاستأذن اباه،فأذن له» یعنی تا اجازه خواست گفت برو.

پی نوشت:
(حماسه حسینی،جلد۱، مرتضی مطهری)
https://jahannews.com/vdciywapzt1arp2.cbct.html
jahannews.com/vdciywapzt1arp2.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


تاسف برای تحریف کنندگان
اسلامی
Iran, Islamic Republic of
سلام
شهید مطهری در این باره اشتباه فاحشی کرده است و شما نباید این مطالب را اینگونه مطرح کنید. اگر آب بوده است پس امام حسین علیه السلام قمربنی هاشم را چرا برای آوردن آب فرستاده است؟؟؟
این مطلب شما از کمی مطالعه شماست و البته چه زود در خصوص شهید بزرگوار استاد مطهری قضاوت کردید!!! در سه روز پایانی دسترسی به آب میسر نبود مگر با جنگ و باز کردن معبر. و روز عاشورا که اوج تشنگی و حرارت و عطش سپاه اسلام بود حضرت ابا عبداله الحسین به همراه برادر عالم، شجاع، فقیه، متقی،دلاور خود عباس بن علی و تعدادی از یاران برای همین باز کردن معبر و دسترسی به آب حرکت کردند.
سرور
شهید مطهری حتی در مورد تعداد شهدای کربلا که 72 نفر بوده است نیز شک دارند.در صورتی که امام خمینی (ره) در مورد شهدای هفتم تیر فرمودند(نقل مضمون) ملت ایران در این حادثه 72 نفر به تعداد شهدای کربلا از دست داد.
دوست عزیز
وقتی آب بر امام بسته شد چندبار یاران امام و ازجمله حضرت ابوالفضل برای آب آوردن به صف ماموران جلوی فرات تاختند وآب آوردند به همین دلیل حضرت ابوالفضل را سقا می نامند
نقل از شهید مطهری
Iran, Islamic Republic of
اسلامی جان!
حضرت بعد از ظهر عاشورا از حضرت عباس خواستند قبل از رفتن به میدان برای اطفال مقداری آب بیاورد چون طبیعتا پس از سه روز جیره بندی، آب تمام شده بود و ضمنا گرمی هوا ترس و اضطراب اهل حرم و اطفال و جنگ خود به شدت عطش آور است.
United States
انا العطش...
خو مرد مؤمن نوشته مقداری آب ذخیره شده داشتند
اگه آب به اندازه ی کافی بود و تمام نشده بود که امام و یارانش تشنه لب شهید نشده بودند!
آّب تا شب عاشورا در خیمه ها بوده
اینکه حضرت قمر بنی هاشم را مامور به آوردن آب میکنند مربوط می شود به ظهر عاشورا
دوست عزیز شهید مطهری اشتباه فاحش نکرده...
اسماعيل
دوستان عزيز شهيد مطهري به رحمت خدا رفتند ولي خيلي از مطالب ايشون هم ممكن است درست نباشد
قطع به يقين ارباب مقاتل وقايع رو به خوبي ثبت كردند و لزوما نيازي به استناد به كتاب ايشان نيست
نابغه
چندتا مشک اب کفاف حدود 200 نفر میده؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
در متن فوق ذکر شده که اوج تشنگی روز عاشورا بوده یعنی روز عاشو را اب نبوده
علی
کتاب حماسه حسینی شهید والامقام مطهری بسیار عالی برخی از این تحریفات رو تشریح کردند. برخی از نکات مربوط به حضرت قاسم(ع) هم جزو این تحریفاته...
مطلب خیلی خوبی بود ایکاش این مباحث توی صحبت مداحان و سخنرانان محترم بیشتر نمود پیدا کنه
البته خیلی از جاها نیز با نظر سایر مورخین متفاوت است که جای تامل دارد
United States
تاریخ خب نقل های متفاوتی دارد
تحریف دیگر ماجرای آب خواستن امام حسین از دشمن برای علی اصغر است.
آیا امام حسین که با یزید بیعت نکرد و آدم غیوری است به دشمن التماس آب میکند ؟؟!!!
امام حسین برای وداع حضرت علی اصغر در آغوش میگیرند که حرمله تیری به گلوی علی اصغر میزنه.
رجوع شود به سخنان شهید مطهری
يعني همه مقاتل دروغ گفته اند و شهيد مطهري فهميده چه خبر بوده؟؟؟ايا اگر شما در ميان دشمن به مستاصل شويد و اهل بيتتان همراهتان باشد براي رفاه آنان و گذر از تشنگي و يا گرسنگي عليرغم غرورتان از دشمن طلب اب نميكنيد؟
مسائل واضح را اينقدر با استناد به كتب داخلي خدشه دار نكنيد
لبیک یا حسین
Iran, Islamic Republic of
حبیبی یا حسین
مسعود
نویسنده عزیزم این حرفایی که نوشتی چیه دیگه؟؟
اولی که گفتی همه میدونن شبایی که اینجوریه منسوب به اشخاضه نه روز شهادتشون. واسه اینکه یه روندی باشه که یه وحدتی باشه بین روضه ها این بنا گذاشته شده.
طرف باید خیلی بیسواد باشه که اینم ندونه که شخصی که انقد بیسواده بهتره که هیچوقت ندونه.
دومی که گفتی هم خیلی حرف شمام مستند نیس. تشنگی صد در صد بوده... همه از شدت عطش روز عاشورا و گلایه علی اکبر به اباعبدلله و گریه ها و ضجه های بچه های خردسال آگاهن. حالا سه روزم اگه نبوده به هرحال بوده با شدتم بوده.
سومی و چهارمیم که گفتی اصلا من تا حالا توو عمرم نشنیدم مداحی همچین روضه ایی بخونه!!!!
اگه میشه دیگه مطلب ننویس. باشه؟؟
جهان عزیز لطفا منتشر کن!
ایرانی
اتفاقاً من مطلب چهارم را شنیدم که مداحی گفته و این گفته جهان صحت داره چون نه یک بار که من چندین سال این موضوع را شنیدم و تازه تو این سایت خوندم که اشتباه بوده. من خودم در مورد بعضی از موارد تعجب کردم و الان می بینم متن منتشره از سوی جهان به واقعیت نزدیک تره.ممنون جهان
داداش خوبی؟؟؟مشکلی چیزی نداری؟؟؟؟
United States
مظلوم حسین(ع)
مورد سومی و چهارمی در تعزیه ها فراوونه
چند روز پیش مجری شبکه ی استانی فارسی در برنامه ی کودک که خانم جوانی بودند می گفتند امروز روز شهادت قاسم بن الحسن است. قطعا اشتباه بزرگی چنین و پخش از سیمای استانی نشانه ی تفکر اشتباه خیلی هاست. من خودم هر ساله و بارها با افرادی بعضا با سواد مواجه می شوم که تاسوعا را روز شهادت حضرت عباس می دانند.
روشن کردن تحریف هایی عاشورا کار بسیار پسندیده ای است که البته با روش علمی استاد شهید مطهری لازم است انجام شود. این نکته را از این جهت گفتم که در مقاله تان به کتاب مجهول الهویه مسترهمفر اشاره کرده اید. کتابی که اگر چه بازگو کننده روش ها و توطئه های استعمار پیر است ولی اصل آن و ماهیت مولفش (تا آنجا که من جستجو کرده ام) هیچگاه روشن نشده است. بنابراین سعی کنید از سند ها و مرجع های متقن استفاده کنید. با تشکر
Sweden
دوستان فراموش نکنید که این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر منافقین و دشمنان اسلام
United States
درود بر رزمندگان اسلام
United States
کتاب دکتر مطهری عالیه!
مخصوصا اون تیکه که راجع به منبع این تحریفات نوشته
....
United States
تاریخ عجیب تکرار میشه
....
Iran, Islamic Republic of
امام خمینی در عصر ارتباطات ودر زمانی که روزنامه بود تلوزیون وضبط صوت بود فوت نمودند وما هم عصرهای ان عزیز سفر کرده هنوز زنده ایم اما موج تحریفها شروع شده وکسانی که با امام در زمان حیات ایشان هیچ رابطه ای با امام نداشتند این روزها تاریخ نویس انقلاب شده وخود را ولایت مدار ترینها می نمایند در حالی که فرزندان امام وهمراهان واقعی او اماج ناجوانمردانه ترین اتهامات هستند
سید
سلام
نیازی نیست که حتما مطلبی بنویسید . لطفا برداشت های شخصی و انحرافیتان را برای خودتان نگهدارید
ميرسليماني- استاد دانشگاه
... حاصل يه عمر مطاله و تحقيق اسلام شناس قرن شهيد مطهري است كه امام او را پاره تن خود ناميد.
شایان
Iran, Islamic Republic of
ممنون از آگاه سازیتو کاش جلساتی برای آگاهی مداحان و روضه خوان ها بذارن
زهرا
نویسنده عزیز شما مخاطب را چی فرض کردی؟....
استاد دانشگاه
مخاطب اگه مثل شما باشه ...
عزاداری همه قبول حق
Iran, Islamic Republic of
زنان و بانوان حرم گفتند که بر غربت و بيچارگى ما رحم كن، ما طاقت فراق تو را نداريم : "ارحم غربتنا لا طاقه لنا على فراقك"
مقتل ابن مقرم
لذا اینکه از وی خواسته شود به میدان نرود هر چند از طرف پدر نبوده ولی واقعیت داشته!!!
مهدی
واقعا درسته من چندین نفر آدمهای فاضل و تحصیل کرده و یا مسجدی را دیدم که این اشتباه را دارند و این فکر در ذهنشان رخنه کرده است.
باید یک فکری کرد و اینها تازه مسائل کوچکی است و...
مهران
با سلام
در این زمینه برای روشنگری بیشتر توصیه میکنم...
حامد
سلام
برخی از سخنان شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی توسط علامه سید جعفر مرتضی عاملی نقد شده است ...
یعنی حضرت رباب به خاطر یه صبح تا ظهر شیرشان خشک شد؟؟؟!!!!!!!!!
از بی آبی بوده یا اضطراب؟؟؟؟؟
واقعا که سطح نوشته فوق بسيار پايين ... بود
زهرا
ماقبول داریم یه سری تحریف ها پیش اومده وبایدتوسط افراد آگاه بررسی بشه امااینایی که نویسنده نوشته بیشترنظرشخصیه وبرداشت عمومی اصولا اینطورنیست مثلا درروضه حضرت رقیه (س) کاملا مشخصه که شهادت آن بزرگواربعداز شهادت پدربزرگوارشون(امام حسین علیه السلام)است وکسی چنین برداشتی نداره که روزسوم محرم ایشون به شهادت میرسن.
اسماعيل
با سلام به جهان نيوز
اين مطالب رو كه نوشتيد فكر كنم در ميان همه محبين سيدالشهدا به درستي باور گرديده و اصرار شما بر باور غلط مردم جاي تامل دارد
همه ميدانند ايام دهه اول به نام صحابه است
همه ميدانند اب از روز هفتم بسته شد ولي اب بود (اين موضوع از حرمت اصل تشنگي حرم ال الله كم نميكند)
همه ميدانند در صحنه قتال حضرت علي اكبر (ع) چگونه ايشان به ميدان رفت و مادر ايشان هم نبود چرا كه فرمود جوانان بني هاشم بياييد ....

در اخر نكته اين كه بهتر است شما هم بجاي طرح و رواج اين شبهات كه قطع به يقين كار دشمن اهل بيت (ع) است ، اصل روز عاشورا را به صحنه تاريخ بكشيد ....

يادمان باشد كه دشمن ابتدا گفت حضرت زهرا (س) شهيد نشد بعد گفت ايشان اصلا مجروح هم نشد وحالا سراغ كربلا امدند.....
جهان عزیز به اینها نمیگن خرافات
چون تعدد سند هست در مورد وقایع عاشورا ممکنه بعضا اشتباهاتی هم باشه
تو زیارت عاشورا میخونیم این مصیبت عاشورا بزرگترین مصیبت در سماوات و ارض بوده
پس تاحالا هرچی شنیدیم ممکنه کمترین چیزی باشه که تاحالا شنیدیم
وحید
Iran, Islamic Republic of
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات.

متاسفانه نویسنده محترم در عین اشاره به نکاتی مفید، مواردی را تحت عنوان تحریف در عاشورا بیان کرده اند که نمی توان به آن نام تحریف نهاد.

1: در مورد اشتباه اول. باید گفت اینکه اوج عزاداری حضرت سید الشهدا (ع) در دهه اول است و به مرور تا روز عاشورا ادامه می یابد تحریف نیست. البته کل محرم و صفر جهان شیعه غرق در عزاست ولی دهه اول چیز دیگری است. البته اربعین حضرت سید الشهدا (ع) هم که صرفا در بین تمامی معصومین فقط برای ایشان برگزار می شود بعد از عاشورا از همه بالاتر است.

امام رضا علیه السلام فرمود: هر گاه ماه محرم فرا می رسید، پدرم (موسی بن جعفر علیه السلام) دیگر خندان دیده نمی شد و غم و افسردگی بر او غلبه می یافت تا آن که ده روز از محرم می گذشت، روز دهم محرم که می شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود . امالی صدوق، ص 111

2: این که متاسفانه برخی از افراد جامعه مداحین کشور کم سواد هستند شکی نیست و متاسفانه مطالب را غلط بیان می کنند. غلط نقل کردن عده ای بسیار قلیل دال بر تحریف عاشورا نیست. اما این رسم خوبی است که در این ده روز به طور منظم از شهدای واقعه عاشورا و یا حضرت رقیه (س) اختصاصا صحبت می شود. کما اینکه روز تاسوعا صرفا برای ادای احترام ویژه به حضرت ابالفضل العباس (ع) تعطیل رسمی است و بسیار خوب است. و کل کشور عطر و بوی ابالفضل باب الحوائج (ع) را می گیرد. نذر و توسل بزرگ مسیحیان در این روز بر باب الحوائج دلیل این مدعاست....
منصور
سلام ماسندهایی داریم که حضرت لیلا (س) درکربلا حضورداشته اند(به کتاب نقدحماسه حسینی نوشته علامه مرتضی جبل عاملی مراجعه شود)
کتاب حماسه حسینی باوجودارزش فراوان واثرگذاری بالا،چون بعدازشهادت شهیدمطهری چاپ شده وزیرنظرایشان چاپ نشده ،دارای اشتباهاتی می باشد(بازهم برای آگاهی بیشتربه کتاب نقدحماسه حسینی نوشته علامه مرتضی جبل عاملی مراجعه شود)
وحرف آخراینکه این وادی وادی حساسیست بگذاریم کارشناسان دراین زمینه صحبت کنندتا مردم دچارمشکل نشوند
وحید2
Iran, Islamic Republic of
در مورد اشتباه دوم:
تشنگی شدید حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و اهل بیت گرامیشان از مسلمات مقاتل مختلف است. حال در خیمه ها آب بسیار کم بوده باشد یا نباشد. اما در مرحله ای قحط آب به حدی است که برای طفل صغیر ایشان به اندازه جرعه ای آب وجود ندارد. تاکید بر این موضوع به حدی مهم است که حضرت سجاد (ع) هنگامی که بدن حضرت را دفن نخست روی این موضوع تاکید می کنند روی قبر ان حضرت با انگشت مبارکشان می نویسند: هذا قبر الحسین بن علی بن ابی طالب الذی قتلوه عطشانا کتاب کامل الزیارات یا آن وصیت حضرت سید الشهدا به دختر خود در عبارات زیر
شیعَتی مَهماشَرِبْتُمْ ماءَ عَذْبٍ فَاذکُرونی
اَوْ سَمِعْتُمْ بِغَریبٍ اَوْ شَهیدٍ فَاْنْدُ بُونی
لَیْتَکُمْ فی یَوْمِ عاشُورا جَمیعاً تَنْظُرونی
کَیْفَ اَسْتَسْقی لِطِفْلی فَاَبَوْا اَنْ یَرْحَمونی
که در وصیت خود موضوع تشنگی در صدر قرار دارد و جریان شهادت حضرت عباس (ع) و .. همه اینها گواه این مدعاست
وحید 3
Iran, Islamic Republic of
در مورد اشتباه سوم: شهید بزرگوار استاد ایت الله مرتضی مطهری انسان بسیار وارسته ایست و کتب ایشان همه و مهم توسط بنیانگذار فقید انقلاب توصیه شده است.

اما به ندرت اشتباهاتی در کتب ایشان وجود دارد که شاید اگر این بزرگمرد به شهادت نمی رسید با توجه به بازنگری نوشتجات و ارتباط با اولیای الهی این موارد برطرف می شد. از جمله در بحث وجود نورانی دختر سه ساله حضرت سیدالشهدا (ع) که با اسامی گوناگون گفته شده. طریقه بیان مرحوم مطهری به گونه ایست که ایشان وجود دختر را رد می کنند رقیه (س) نامی که ما می شناسیم دختریکوچک سه ساله ایست که در کربلا بوده و جریان شهادتش سوزناک و پرداختن به آن مصداق عزاداری است. در مورد حضرت سید الشهدا (ع) سیره علمای سلف باید لحاظ شود.

در مورد ام لیلا نیز نقل ها متفاوت است. با این قاطعیت نمی توان به عدم وجود ایشان حکم داد. در جریان کربلا نیز از حضور چند همسر حضرت اسم برده شده.

چهارمین مورد اشتباه صحیح است ولی کمتر کسی قایل به ان است و بنده این مورد را هیچ نشنیده ام و به ندرت ممکن است توسط افرادی کم سواد بیان شده باشد.
تحریفات عاشورا موارد بسیار بزرگی است. اینکه حسین (ع)‌ برای چه قیام کرد؟ صرف عزاداری نیست. بصیرت هم باید باشد. عشق به خدا، امر به معروف، نهی از منکر، و اصلاح امت حضرت رسول (ص) و مبارزه با ظلم و گناه و شرابخواری و خوردن مال حرام و سگ بازی و قماربازی و یزید گرایی اهداف قیام است که نباید بگذاریم تحریف شود. سلامت باشید.
دوست
ای کاش قبل از نوشتن این مطالب اشتباه کمی تحقیق می کردید تا آبروی خودتون را بیش از این نمی بردید لااقل دو کتاب مقتل مطالعه کنید.
احمد
Iran, Islamic Republic of
البته بعضی از بزرگان مثل آیت الله بهجت ره اعتقاد و دلیل لازم برای بودن حضرت ام لیلا (س) مادر حضرت على اکبر (ع) در کربلا را داشتند و این یک موضوع اختلافی است
رضا
چیزی را که نمی دانیم چرا پافشاری کنیم بدون شک واقعه کربلا بزرگترین مصیبت است واقامون اگر می خواستند بعضی از این صحبت هائی که به ایشان واهل بیت شان نسبت می دهند را به زبان مبارکشان جاری کنند اصلا از مکه بیرون نمی امدند ونعوذ بالله با یزید بیعت می کردند ولی اصل عاشورا چیز دیگری است مردی ومردانگی تا پای جان به خاطر عقیده ومرام
سید علیرضا
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام ببخشید این سایت وابسته به کدوم سازمانه ؟
خواهشا بگید
یاعلی
Iran, Islamic Republic of
سلام برامام حسین ع وشهیدمطهری