جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰
۱

هشدار کاخ سفید به کنگره درباره ایران

چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب: 325224
کاخ سفيد به کنگره امريکا هشدار داده است که مخالفت عليه توافق با ايران مي‌تواند به جنگ منجر شود.
به گزارش جهان به نقل از پرس‌تی‌وی، کاخ سفيد روز سه‌شنبه (۲۱ آبان، ۱۲ نوامبر) به نمايندگان کنگره امريکا هشدار داد که بي‌ثمر گذاشتن تلاش‌هاي ديپلماتيک واشنگتن در رسيدن به توافق بر سر برنامه انرژي هسته‌اي ايران، گزينه‌ها را براي باراک اوباما محدود مي‌کند و چيزي به غير از گزينه نظامي عليه ايران براي او باقي نمي‌گذارد.

جي کارني، سخنگوي کاخ سفيد، هشدار داد اگر تلاش‌هاي رئيس جمهور امريکا از راه‌هاي ديپلماتيک براي حل و فصل موضوع هسته‌اي ايران به شکست منتهي شود يا از آن جلوگيري شود، او گزينه‌هاي محدودي از جمله اقدام نظامي پيش رو خواهد داشت.

کارنی گفت مردم آمریکا در پی حرکت به سوی جنگ نیستند.

وي تصریح کرد: «مردم امريکا به شکلي توجيه‌پذير و قابل درک راه حل مسالمت‌آميز را براي حل و فصل برنامه هسته‌اي ايران ترجيح مي‌دهند و اين توافق، اگر حاصل شود، از توانايي بالقوه براي دستيابي به راه حل مسالمت‌آميز برخوردار است.»

اين در حالي است که نمايندگان امريکا اکنون در حال تلاش براي اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران هستند. اين تلاش‌هاي کنگره امريکا مي‌تواند مذاکرات براي حل و فصل موضوع برنامه انرژي هسته‌اي ايران را از مسير ديپلماتيک خارج کند.

جمهوري اسلامي ايران و شش قدرت جهاني شامل امريکا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين به اضافه آلمان، پشت درهاي بسته درباره موضوع برنامه انرژي هسته‌اي تهران در ژنو سوئيس گفت‌وگو کردند. اين گفت‌وگوهاي فشرده ۱۶ آبان (۷ نوامبر) آغاز شد و تا ساعات نخستين روز شنبه (۱۹ آبان، ۱۰ نوامبر) ادامه يافت.

دو طرف نتوانستند در گفت‌وگوهاي ژنو به توافق برسند، اما تاکيد کردند که پيشرفت‌هاي مهمي در اين مذاکرات حاصل شده است. همچنين، دو طرف درباره چشم‌انداز دستيابي به يک توافق ابراز اميدواري کردند. اين مذاکرات ۲۹ آبان (۲۰ نوامبر) در ژنو ادامه خواهد يافت.

جان کري، وزير خارجه امريکا روز دوشنبه گفت که دو طرف در مذاکرات بين ايران و گروه ۱+۵ در ژنو نزديک بود به تفاهم برسند.

جان کري در مصاحبه با شبکه بي‌بي‌سي گفت: «ما در واقع بسيار بسيار بسيار به توافق نزديک بوديم.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ظهیری
این داره غیر مستقیم ایران رو تهدید میکنه و مسئولان ما نباید گول این حرفهای کشکی رو بخورن.
بقول امام بزرگوار آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.