يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰
۱

مصوبات مجلس باید با فقه پویا منطبق شود

يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۹
کد مطلب: 324638
آیت الله موسوی اردبیلی گفت: باید همه قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی با روح اسلام و فقه منطبق شوند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی ظهر امروز در دیدار با اعضای مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات باید نقش کلیدی خود را در مصوبات مجلس اجرا کند اظهار کرد: مسیری که شما آن را آغاز کرده اید مسیری بسیار سخت ولی در عین حال دارای منافع بسیار برای کشور است.

مرجع تقلید شیعیان افزود: در مجلس نباید مصوباتی به تصویب برسد که مخالف شرع و فقه باشد و یکی از وظایف اصلی این مرکز جلوگیری از تصویب چنین مصوباتی در مجلس است.

وی تصریح کرد: فقه باید جنبه ای عملی را در بر بگیرد و بسیاری از مبانی فقهی ما در گذشته تدوین شده است که این نیازمند بازنگری اساسی در مبانی فقهی است و علمای حوزه علمیه باید این کار را انجام دهند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر قرار باشد مردم به قانون احترام بگذارند باید فقه را در تصویب لوایح در نظر بگیریم گفت:کتاب‌های فقهی باید در جامعه عملی شوند، ماهیت قوانین باید با فقه منطبق باشند.

آیت‌الله موسوی اردبیلی خاطر نشان کرد :همان طور که مرجع تقلید چندین شماره استفتائات خود را به چاپ می رساند و به سوال های مردم پاسخ می دهد فقه نیز باید بتواند نیاز های جامعه کنونی را بر طرف سازد و این مرکز باید این موضوع را بررسی نماید.

مرجع تقلید شیعیان افزود: بسیاری از قوانین ما صرفا ترجمه شده مباحث فقهی است و برخی تصور می کنند که مشکل ما ایرانی ها ندانستن زبان عربی است و همان موضوع فقهی را به فارسی ترجمه می کنند و این یکی از نقاط ضعف جدی در تدوین قوانین است.

وی با اشاره به اینکه باید این مرکز از تمامی علما و بزرگان در بررسی های فقهی خود استفاده کند تصریح کرد: امید است این مرکز بتواند الگوهای جدید فقهی را که قابلیت اجرا در جامعه کنونی ما را داشته باشد به جامعه عرضه کند زیرا باید تمام قوانین ما رنگ بوی فقهی را به خود بگیرد.

آیت‌الله موسوی اردبیلی با اشاره به شکل گیری مجلس شرعی اظهار کرد: باید کار مرکز تحقیقات همچنان ادامه پیدا کند تا همه قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی با روح اسلام و فقه منطبق شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مصوبات مجلس باید با فقه اسلام مطابق باشد، نه فقه با مصوبات مجلس !!!