يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰
در آستانه همایش هزاره تالیف قانون صورت گرفت؛

ادای احترام به ابن‌سینا، حکیم هزاره‌ها

چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۲۳:۵۹
کد مطلب: 322632
در آستانه همایش هزاره تألیف قانون، به ساحت حکیم هزاره‌ها ادای احترام شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، عصر امروز در آستانه همایش هزاره تألیف کتاب قانون بوعلی‌سینا، حاضران در این همایش به حکیم هزاره‌ها ادای احترام کردند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، استاندار همدان، معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان، مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان، پزشکان، صاحب‌نظران، اصحاب علم و فرهنگ و میهمانان همایش در آئین ادای احترام حضور داشتند.ژ

در این آئین که در آرامگاه بوعلی سینا برگزار شد در ابتدا میهمانان با شاخه‌های گلی که در ورودی این آرامگاه توسط نوجوانان توزیع می‌شد، وارد شده و دور مقبره این دانشمند بزرگ حلقه زدند.

با قرائت قرآن مراسم آغاز شد و سپس پیام دکتر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری و رئیس همایش هزاره تألیف قانون توسط دبیر بنیاد بوعلی سینا قرائت شد.

در این پیام آمده است: غرض اصلی این همایش توجه دوباره به اهمیت کتاب گرانسنگ «قانون در طب» اثر مشهور و بزرگ ابوعلی سینا بوده است.

در ادامه می‌خوانیم: «قانون» اثر بزرگ و نفیسی در پزشکی اسلامی است که دلایل بسیاری برای اهمیت آن می‌توان برشمرد.

در بخش دیگری از آن آمده: ترجمه‌های اروپایی، فارسی و مانند آن از این کتاب، انواع شرح‌ها، خلاصه‌ها و آثاری از این دست حکایت از اهمیت این کتاب و قدرت تأثیرگذرای آن در تاریخ علم پزشکی در سطح جهان دارد.

این پیام در ادامه می‌افزاید: ابن سینا ساختار منطقی کتاب قانون را از درهم‌ آمیزی عصاره و اندیشه‌های ارسطو و جالینوس پدید آورده که آثار آنها در قرون اولیه عالم اسلامی به عربی ترجمه شد.

در بخش دیگری از آن آمده: گذشته از ارزش این کتاب در تکوین تاریخ پزشکی، همین امروز نیز بسیاری از مطالب کتاب قانون قابل استفاده در عرصه تشخیص و درمان بیماری‌ها و از آنها مهمتر در حفظ سلامت و بهداشت جامعه بشری است.

قرائت سوگندنامه ۳۰ دانشجوی پزشکی حاضر در مراسم نیز از دیگر برنامه‌ها بود.

این آئین با نثار گل و قرائت فاتحه به روح این بزرگ‌مرد عرصه علم و طبابت خاتمه یافت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *