جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰
۱

بادهای نمکی دریاچه ارومیه وزیدن گرفت

شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۱۱
کد مطلب: 318907
خشک شدن دریاچه ارومیه پدیده ای است که از چهارده سال پیش شروع شده و در چند سال گذشته با توجه به خشکسالی عمومی در کشور، این روند سرعت نگران کننده و بیشتری بخود گرفته است و در نهایت باید گفت؛ ناقوس ها برای خاموشی دریاچه ارومیه به صدا درآمده است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، متاسفانه با وجود هشدارهای متعدد در خصوص پیامدهای زیست محیطی خشک شدن دریاچه ارومیه، تا کنون اقدامی عملی برای نجات دومین دریاچه آب شور دنیا و بزرگترین دریاچه داخلی کشور صورت نگرفته است اما گویی با بروز اولین نشانه ها از اثرات فاجعه آمیز خشکی دریاچه ارومیه، زنگ خطری که از سال ها قبل به صدا درآمده بود اکنون رساتر به گوش می رسند.

انتشار تصاویر و اخباری از وزش نخستین بادهای نمکی در مناطق مجاور دریاچه ارومیه از سوی برخی رسانه های مجازی آذربایجان شرقی در اوایل هفته گذشته، واکنش ها و نگرانی های متعددی را در پی داشت، هرچند که این موضوع طبق معمول در ابتدا با تایید و تکذیب هایی روبرو شد ولی سرانجام مسوولان جهاد کشاورزی و اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی وقوع بادهای نمکی در حوزه دریاچه ارومیه را با توجه به آغاز بادهای موسمی در این منطقه تایید کردند تا بار دیگر بحران خشکی دریاچه ارومیه بر سر زبان ها افتد.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته، این پدیده که گاه با عنوان "پسروی آب دریاچه ارومیه" سعی بر تلطیف شرایط اضطراری آن می شود، نه تنها بر شرایط زیست محیطی و اکولوژیکی حوزه های مجاور دریاچه ارومیه اثرگذار است بلکه می تواند زندگی و معیشت میلیون ها نفر از مردم منطقه شمالغرب را با مشکلات جدی مواجه کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خدا به داد مردم منطقه برسه! مسئولین که کار جدی ای تا بحال انجام ندادن!