سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰

ماهواره‌هایی که تا پایان سال پرتاب می‌شوند

جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب: 318731
قائم مقام سازمان فضایی ایران با بیان اینکه اولین تصاویر ماهواره‌ای از دو ماهواره آت ست" و "طلوع" دریافت خواهد شد، گفت: سه ماهواره شریف ست، آت ست و تدبیر تا پایان سال جاری پرتاب می شوند.
به گزارش جهان، حمید فاضلی در حاشیه بازدید مدیر دفتر فضای ماورای جو سازمان ملل متحد از سازمان فضایی در پاسخ به مهر از راه اندازی ۶ آزمایشگاه مرجع در حوزه فضایی خبر داد و افزود: در مرکز فضایی البرز اقدام به راه اندازی آزمایشگاه مرجع شده است که این آزمایشگاه مجهز به تجهیزات مربوط به کالیبره کردن سنسورها و سنجنده‌ها، اتاق تمیز و اتاق تاریک است.

قائم مقام سازمان فضایی ادامه داد: اطلاعات به دست آمده از این آزمایشگاه به داده‌های ارزشمند و با ارزش افزوده تبدیل خواهد شد که نهادهایی چون سازمان جنگل‌ها و مراتع و زمین شناسی را در زمینه آتش سوزی در جنگل‌ها، مدیریت خشکسالی، ریزگردها و بلایای طبیعی از جمله زلزله، سیل و آتش سوزی یاری خواهد کرد.

پردازش اولین داده‌های ۲ ماهواره ایرانی

وی مطالعه روی اطلاعات دریافتی از ماهواره‌ها را از دیگر قابلیت‌های این آزمایشگاه نام برد و اظهار داشت: در ایستگاه دریافت داده‌های ماهواره‌ای، این اطلاعات پردازش می‌شوند.

وی ادامه داد: این آزمایشگاه‌ها به ما کمک می‌کنند تا اطلاعات و داده‌های دریافتی از ماهواره‌هایی که در حال حاضر با آنها در ارتباط هستیم و ماهواره‌هایی که مجوزهای دریافت اطلاعات را از صاحبان ماهواره دریافت می‌کنیم پردازش کنیم.

فاضلی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ماهواره‌های ارسالی ایران تحقیقاتی بوده است، خاطر نشان کرد: ماهواره‌های "آت ست" (AUT sat) و "طلوع" ماهواره های عملیاتی تر خواهند بود و قادر به ارسال تصاویر دقیق‌تر برای استفاده واقعی و مدیریت واقعی پدیده‌ها هستند که با استفاده از تجهیزات این آزمایشگاه اقدام به پردازش داده‌های این ماهواره‌ها خواهد شد.

تعیین میزان تشعشعات خورشید

فاضلی تعیین میزان تشعشعات خورشیدی را از دیگر خدمات آزمایشگاه مرجع هوافضا نام برد و یادآور شد: در این آزمایشگاه امکان انجام مطالعاتی در زمینه تعیین میزان تشعشعات خورشیدی برای محققان فراهم شده است.

به گفته وی داده‌های به دست آمده از این مطالعات قابل استفاده برای تعیین محل دقیق احداث نیروگاه‌های خورشیدی است.

تلاش برای اعزام فضانورد ایرانی به فضا

قائم مقام سازمان فضایی نزدیکترین زمان پرتاب فضایی را مربوط به کاوشگر پیشگام دانست و ادامه داد: این کاوشگر با حامل سوخت مایع به فضا پرتاب خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه پیش بینی می‌شود این پرتاب تا یک ماه آینده انجام شود، گفت: این پرتاب در ادامه مسیر اجرای پروژه اعزام انسان به فضا است که گام به گام فناوری‌های مورد نیاز در این زمینه را توسعه می‌دهیم تا بتوانیم در آینده نزدیک یک فضانورد ایرانی را به فضا اعزام کنیم.

۳ ماهواره در نوبت پرتاب

فاضلی از پرتاب ۳ ماهواره تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: برای امسال چند پرتاب را پیش بینی کردیم و دراین راستا برنامه ریزی‌ها به گونه‌ای است که همه زیر ساخت‌های لازم در پایگاه پرتاب نصب شود.

وی ماهواره "شریف ست" را از جمله ماهواره‌های آماده پرتاب تا پایان سال جاری ذکر کرد و خاطر نشان کرد: ماهواره تدبیر نیز از دیگر ماهواره‌های آماده پرتاب است ضمن آنکه ماهواره "آت ست" نیز مراحل تکمیلی را طی می‌کند.

قائم مقام سازمان فضایی با بیان اینکه پرتاب ماهواره آت ست را با ماهواره بر "سیمرغ" انجام خواهد داد، اظهار داشت: ماهواره بر سیمرغ در وزارت دفاع در حال توسعه و تکمیل است.

وی در خصوص ماهواره "فجر" یادآور شد که باید از صا ایران در خصوص مراحل اجرایی آن پرسیده شود.

طراحی لباس فضانورد

فاضلی طراحی لباس فضانورد را از جمله اقدامات برای ارسال فضانورد به فضا عنوان کرد و توضیح داد: کارهای مقدماتی در این زمینه آغاز شده است که دراین زمینه پژوهشکده مکانیک دانشگاه شیراز همکاری دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *