پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۳

راهیابی تبلیغاتی از جنس ماهواره به سیما

سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۵۳
کد مطلب: 316923
گویی کفگیر صدا و سیما به ته دیگ خورده که نه محتوای چندانی می توان از آن بیرون کشید و نه می توان در ساعات میانی شب از آن توقع برنامه ای خانواده پسند را داشت.
به گزارش جهان به نقل از " ندای انقلاب "، گویی کفگیر صدا و سیما به ته دیگ خورده که نه محتوای چندانی می توان از آن بیرون کشید و نه می توان در ساعات میانی شب از آن توقع برنامه ای خانواده پسند را داشت.

این روزها تلویزیون درگیر سریال هایی دست چندم با نام های جمشید و اولین انتخاب است که نه می توان اسم آنها را طنز گذاشت و نه برنامه ای که سیاستی خاص در آن نهفته باشد اما جالبتر از اینها سوق یافتن تبلیغات دهان پر کن با سبک و سیاق ماهواره ای به تلویزیون است.

تبلیغاتی که عموما با میزان حجم و نوع بکارگیری بازیگران به فکر جذب بیشترین مخاطب و خریدار هستند بدون اینکه به این موضوع توجه شود که محصولات ارائه شده دارای استانداردهای لازم هستند یا خیر و آیا عموما آنچیزی را که در تبلیغات خود برای جذب مشتری ذکر می کنند ماهیت خارجی دارد یا خیر.

همین موضوع را می توان در تبلیغات صورت گرفته در " کرم حلزون " که نه استاندارد داشت و نه مورد تایید وزارت بهداشت بود و یا یک واحد توریستی که بعد ها مشخص شد مشکلات ملکی و معاملاتی با آستان قدس رضوی داشته مشاهده کرد که به صورت گسترده پر مخاطب ترین ساعات شبانه روز را در تلویزیون به خود اختصاص می دادند.

حالا همین موضوع را می توان در تبلیغاتی دید که در شبکه های ماهواره ای با اسامی دیگر ارائه می شوند و در تلویزیون ملی ما نامی ایرانی به خود گرفته اند.

این روند نادرست در حالی از سوی صدا و سیما در حال پیگیری است که رد تبلیغات بانک و چیپس و پفک و ماکارونی را هم می توان در برنامه های کودک که عموما اقبال زیاد خوردسالان و نوجوانان را با خود دارد مشاهده کرد.

به نظر می رسد رویه اتخاذ شده از سوی مدیران رسانه ملی بیش از محتوا بخشی به جذب سرمایه و پول معطوف شده و در این بین چندان مهم نیست اگر کسی دچار ضرر و یا زیانی در سایه این غفلت شود. نباید فراموش کرد که بسیاری از مردم به دلیل اینکه صدا و سیما مهر ملی بودن را بر پیشانی خود دارد بدون هیچ تردیدی به تبلیغات صورت گرفته در آن اطمینان می کنند.

با همین اوصاف ضروری می نماید تا صدا و سیما در روند کاری خود تغییری را ایجاد کرده و منفعت عمومی را ارجح به منفعت سازمانی ببیند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *