پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۱
یک استاد دانشگاه:

بازارطلاو ارز جذاب نیست،بانک‌ها آماده‌باشند

شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۱۶
کد مطلب: 316104
یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، در مقطع کنونی برای جذب پول‌های سرگردان مردم به بانک‌ها نیازی به افزایش سود سپرده نیست و وضعیت سایر بازارهای مالی کشور به گونه‌ای است که مردم به طور طبیعی به سمت بانک‌ها روی می‌آورند.
به گزارش جهان، دکتر سهراب دل‌انگیزان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که اکنون بازارهایی همچون بازار طلا و ارز تا حدودی جذابیت خود را از دست داده‌اند، گفت: مردم طلا و ارزی که داشتند را به صرافی‌ها و طلافروشی‌ها سرازیر می‌کنند و پول‌هایشان را پس می‌گیرند و اگرچه با این کار تنها پول از دست یک گروه به گروه دیگر جابجا می‌شود، اما در نهایت پول در دست مردم است و می‌توانند آن را برای سرمایه‌گذاری به بانک‌ها بسپارند.

وی با بیان این‌که نرخ سود سپرده‌های بانکی به اندازه کافی جذاب است، ادامه داد: نرخ حدود ۲۰ درصد برای سپرده‌های بانکی مناسب است و ضرورتی ندارد بانک‌ها این نرخ را افزایش دهند.

به گفته این استاد دانشگاه در حال حاضر ماهیت طبیعی خود بانک‌ها به گونه‌ای است که مردم را از بازارهای مالی دیگر جذب می‌کند و نیازی نیست در این شرایط دخالتی شود.

دل‌انگیزان در پاسخ به این‌ نکته که وقتی نرخ تورم کشور حدود ۴۰ درصد باشد سود سپرده ۲۰ درصدی برای مردم جذاب نخواهد بود، خاطرنشان کرد: این نرخ تورم مربوط به سال گذشته بود و قرار نیست امسال هم این شرایط تکرار شود و احتمالا وضعیت در آینده بهتر خواهد شد و نرخ تورم کاهش پیدا می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان این‌که بانک‌ها می‌توانند سرمایه‌های خرد مردم را جمع‌آوری و از آنها حفاظت کنند، افزود: وقتی سرمایه‌های خرد مردم در بانک‌ها جمع شود می‌توان آن را به بخش تولید تزریق کرد که در حال حاضر این بخش نیاز قابل توجهی به نقدینگی و اعتبار دارد.

وی رونق تولید و اقتصاد، کاهش نرخ بیکاری، کاهش تورم و ... را از پیامدهای مثبت تزریق سرمایه‌های جمع آوری شده مردم در بانک‌ها به بخش تولید دانست.

دل انگیزان تصریح کرد: چنانچه نرخ سود سپرده‌های بانک‌ها افزایش یابد بانک‌ها مجبورند این افزایش را از منابع دیگری جبران کنند و در این صورت سود تسهیلات خود را افزایش می‌دهند که این امر به ضرر بخش تولید است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *