کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی؛

سرانجام روسای جمهور ایران و آمریکا تلفنی گفتگو کردند

5 مهر 1392 ساعت 23:10

باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا، در تماس تلفنی با حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، با وی گفت وگو کرد.


به گزارش جهان، در حالی که رییس جمهوری اسلامی ایران در حال حرکت از محل اقامت خود به سمت فرودگاه برای خروج از نیویورک بود، این تماس برقرار شد و طرفین پیرامون مسایل مختلف با یکدیگر گفت وگو کردند.
 
در این گفت وگوی تلفنی، دو طرف بر اراده سیاسی برای حل سریع مساله هسته ای تاکید کرده و زمینه را برای حل موضوعات دیگر و همکاری در مسائل منطقه ای مورد توجه قرار دادند.
 
در این گفت وگوی تلفنی روسای جمهوری ایران و آمریکا، همچنین وزرای امور خارجه خود را مامور کردند تا زمینه همکاری های لازم را هر چه زودتر فراهم آورند.

به گزارش جهان، این برای اولین بار است که روسای جمهور ایران و آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی بطور مستقیم با یکدیگر گفتگو می کنند. اگر چه پیش از این و در سالیان و دهه های گذشته بارها از سوی مقامات مختلف آمریکا درخواست ملاقات با ایران داده می شد، اما جمهوری اسلامی ایران به علت سیاست های خصمانه ایالات متحده و توطئه های این کشور علیه کشورمان، موضع قلدرمآبانه این کشور، رفتار غلط واشنگتن علیه سیاست ها و مواضع ایران، کودتای 28 مرداد و حمایت از شاه، حمایت از دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی و پناه دادن به گروه های تروریستی و ضدانقلاب، تحریک و کمک به صدام حسین در جنگ تحمیلی، حمله موشکی به هواپیمای مسافربری ایرانی در خلیج فارس، تهدید و تحریم جمهوری اسلامی ایران و تهدید کشورها و شرکت های طرف قرارداد ایران، قتل عام مسلمانان در سراسر جهان، حمایت از رژیم صهیونیستی و مقابله با حماس و حزب الله و ده ها دلیل دیگر حاضر به گفتگو با آمریکا نشده بود. البته در موضوع عراق ایران و امریکا در سطح سفرا با یکدیگر گفتگوهایی دوجانبه برگزار کرده بودند.


یادآور می شود که شب گذشته نیز ظریف و کری وزاری امور خارجه ایران و آمریکا در حاشیه نشست ایران و گروه 5+1 گفتگوی کوتاهی کرده بودند.

با شکل گیری اولین مذاکره رسمی روسای جمهوری ایران و آمریکا باید برای نتایج این گفتگو منتظر ماند.


کد مطلب: 316088

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/316088/سرانجام-روسای-جمهور-ایران-آمریکا-تلفنی-گفتگو-کردند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com