شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

دفاع‌بانوی‌رئیس‌جمهور ازتفاهمنامه‌اش باتهران

چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب: 315626
رئیس جمهور آرژانتین در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از تفاهمنامه امضا شده میان مقامات ایران و این کشور در خصوص ایجاد کمیسیونی حقیقت یاب در خصوص حادثه"آمیا" دفاع کرد.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از پایگاه خبری اسپانیایی زبان«مینوتو اونو» نوشت: کریستینا فرناندز، رئیس جمهور آرژانتین شامگاه سه شنبه در شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از تفاهمنامه امضا شده میان مقامات تهران و بوئنوس آیرس در خصوص ایجاد کمیسیونی حقیقت یاب در خصوص حادثه"آمیا" دفاع کرد.

فرناندز در خصوص ارال هیئتی به تهران برای انجام تحقیقات لازم گفت: می خواهیم تا هرچه سریع تر هیئتی از کارشناسان از کشور ما برای انجام تحقیقات به تهران سفر کنند. ما از هیچ مسئله ای ترسی نداریم زیرا که هم مردم کشور ما و هم ایرانی ها دوستدار صلح هستند، ما تنها می خواهیم این مسئله هرچه سریع تر به نتیجه رسیده و تکلیف پرونده "آمیا" هر چه زودتر مشخص شود.

در حادثه انفجار مرکز یهودیان آرژانتین موسوم به «آمیا» که روز ۳۱ ژانویه سال ۱۹۹۴ رخ داد، ۸۵ نفر از یهودیان آرژانتین کشته شدند. دولت وقت آرژانتین ایران را به دست داشتن در این حادثه متهم کرده بود.

چندی پیش رئیس جمهور آرژانتین، از امضای قراردادی با ایران مبنی بر تشکیل گروهی حقیقت یاب درباره حادثه انفجار در یک مرکز یهودیان در بوئینس آیرس که ۱۹ سال پیش رخ داده است، خبر داد.

پس انتشار خبر امضای این تفاهمنامه بسیاری از یهودی تباران آرژانتین و حتی مقامات اسرائیل نسبت به این تفاهمنامه واکنش نشان دادند و با به تصویب رسیدن این تفاهمنامه مخالفت کردند.

ایران که همواره اتهام دست داشتن در حادثه آمیا را رد کرده، از تیرماه سال ۹۰ آمادگی خود مبنی بر همکاری با آرژانتین در خصوص این پرونده را اعلام کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *