دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰
۱

اختلاف درخواست اسراییل و ۱+۵ از ایران

يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب: 314870
احتمال جدی این است که موضع اعمالی اسراییل همان پیشنهاد آلماتی باشد.
به گزارش جهان به نقل از ایران هسته ای، به دنبال افزایش گمانه زنی ها درباره احتمال رایزنی مستقیم ایران و امریکا درباره مسئله هسته ای و آغاز دوباره مذاکرات در این باره در فضایی جدید، رژیم صهیونیستی به نحو محسوسی از این مسئله نگران شده است.

تازه ترین واکنش اسراییل به این تحولات این بوده است که دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر از رژیم جعلی در بیانیه ای ۴ درخوسات اصلی خود از ایران را تکرار کرده و گفته است تا زمانی که ایران این درخواست ها را اجابت کند، همچنان باید به فشارها بر ایران افزوده شود.

درخواست هایی که در بیانیه دفتر نتانیاهو فهرست شده، چنین است:

۱- توقف غنی سازی اورانیوم

۲- تعطیلی فردو

۳- خارج شدن ذخیره اورانیوم از ایران

۴- تعطیلی پروژه آب سنگین اراک

از آنجا که اسراییل مهم ترین لابی مخالف به نتیجه رسیدن دیپلماسی درباره پرونده هسته ای ایران است، باید به چند ابهام مهم درباره اینکه آیا موضع اسراییل همان موضع امریکا و گروه ۱+۵ اس، پاسخ داده شود:

نخست- اول اینکه اسراییلی ها خواستار تعطیلی غنی سازی در ایران هستند اما مشخص نمی کنند که منظورشان غنی سازی ۲۰ درصد است، یا غنی سازی ۵ درصد یا هر دو؟ موضع رسمی گروه ۱+۵ فعلا فقط توقف غنی سازی ۲۰ درصد در ایران است و این گروه در پیشنهاد آلماتی متعرض غنی سازی ۵ درصد نشده است.

دوم- اسراییل خواهان خروج مواد غنی شده از ایران است. بر اساس آخرین گزارش آژانس ایران اکنون حدود ۱۸۰ کیلوگرم UF۶ ۲۰ درصد و حدود ۱۰۰۰۰ کیلوگرم UF۶ ۵ درصد دارد. تا کنون در هیچ کدام از پیشنهادهای گروه ۱+۵ به ایران، درخواستی درباره خروج مواد ۵ درصد از ایران وجود نداشته است. حتی در پیشنهاد آلماتی که مرود حمایت امریکا هم هست تنها درخواست این گروه از ایران این بوده است که ایران ذخیره ۲۰ درصد خود را اکسید کرده و نهایتا به میله های سوخت تبدیل نماید. ظاهر درخواست اسراییلی ها این است که ایران باید هم ذخیره مواد ۵ درصد و هم ذخیره مواد ۲۰ درصد خود را به خارج منتقل کند، ولی اکنون گروه ۱+۵ هیچ کدام از این دو درخواست را از ایران ندارد.

سوم- اسراییلی ها همانطور که در بیانیه دفتر نتانیاهو آمده خواهان تعطیلی تاسیسات فردو هستند.

مهم ترین مسئله در اینجا این است که غرب در پیشنهاد آلماتی خواهان انجام یک مجموعه اقدامات فنی- نظارتی در فردو شده و نام آن را کاهش آمادگی فردو گذاشته است. این درخواست به وضوح با تعطیلی فردو مغایرت دارد و در واقع به معنای تغییر شکل کار آن است نه تعطیلی آن. سوال این است که وقتی اسراییل می گوید فردو باید تعطیل شود، آیا به همان مفهوم کاهش آمادگی فردو اشاره دارد یا اینکه واقعا خواستار برچیده شده ماشین های سانتریفیوژ از فردو است؟

چهارم- دفتر نتانیاهو همچنین گفته است که اسراییل خواهان تعطیلی روند تولید پلوتونیوم در ایران است. از آنجا که ایران بارها گفته و آژانس هم تایید کرده است که در ایران هیچ عملیات بازفرآوری وجود ندارد، به احتمال بسیار زیاد مقصود از این درخواست تعطیلی فعالیت راکتور آب سنگین در اراک است. اولین مسئله ای که باید در اینجا به آن توجه کرد این است که ایران هنوز راکتور اراک را راه اندازی نکرده و در جای دیگری هم عملیات بازفرآوری سوخت مصرف شده به منظور تولید پلوتونیوم ندارد. سازمان انرژی اتمی در دولت آقای روحانی نامه ای به آژانس نوشته و در آن زمان بندی راه اندازی راکتور اراک را هم به تاخیر انداخته است. بنابراین باید دید منظور از تعطیلی تاسیساتی که هنوز راه نیفتاده و تحت پادمان هم هست چه معنایی دارد؟

از این مهم تر، در پیشنهاد آلماتی که آخرین پیشنهاد ۱+۵ به ایران است و ظاهرا در مذاکرات بعدی هم روی میز خواهد بود، هیچ اشاره ای به راکتور اراک نشده است و بنابراین در اینجا شکافی مهم میان درخواست های ۱+۵ از ایران با آنچه صهیونیست ها می گویند دارد.

به نظر می رسد آنچه در بیانیه دفتر نتانیاهو آمده در واقع همان پیشنهاد بغداد+راکتور اراک است و اسراییل دیدگاه اعلامی خود را همچنان مطابق پیشنهاد بغداد (توقف، تعطیلی و انتقال) نگه داشته و آن را مطابق پیشنهاد آلماتی به روز رسانی نکرده است. اما احتمال جدی این است که موضع اعمالی اسراییل همان پیشنهاد آلماتی باشد. علت این است که تقریبا غیر ممکن است که گروه ۱+۵ هنگام تدوین پیشنهاد آلماتی خطاب به ایران ملاحظات اسراییل را دریافت نکرده و آن را لحاظ ننموده باشند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که عملا تفاوت موضعی میان اسراییل و گروه ۱+۵ وجود ندارد و مواضع رسانه ای اسراییل بیشتر از باب افزایش قدرت چانه زنی گروه ۱+۵ با ایران است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اسرائیل غلط زیادی کرده با اینکه آمریکا و کشورهای اروپائی مستعمره اسرائیل هستند ولی اسرائیل برای ما یک عده صهیونیست متجاوز میباشد