شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

طرح افزایش وام مسکن مهر چه شد؟

يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب: 314789
دولت دهم نسبت به افزایش مبلغ وام مسکن مهر از ۲۵ به ۳۰ میلیون اقداماتی انجام داد، اما با تغییر دولت هنوز به این مسئله رسیدگی نشده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، طی سال‎های اخیر طرح مسکن مهر با هدف تأمین مسکن ارزان قیمت برای اقشار کم‎درآمد جامعه و کنترل قیمت مسکن به اجرا درآمده است، اما با افزایش نرخ تورم و قیمت مسکن طی سال‎های اجرای آن، این طرح نیز نتوانسته به اهداف خود دست یابد.

با افزایش نرخ تورم و همچنین افزایش قیمت مصالح و مواد مورد نیاز که در نتیجه منجر به افزایش قیمت مسکن مهر شده است، دولت دهم در این زمینه اقدام به افزایش مبلغ وام مسکن مهر از ۲۵ میلیون به ۳۰ میلیون کرده، اما با تغییر دولت این مصوبه بی‎نتیجه ماند و باعث بروز اعتراضاتی از سوی متقاضیان شده است.

در این مورد به صحبت با محمود محمودزاده، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان پرداختیم.

وی در این زمینه اظهار داشت: طرح افزایش قیمت مسکن مهر به ۳۰ میلیون در دولت دهم به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، اما در تصویب قانون بودجه در مجلس شورای اسلامی اعتباری برای این موضوع در نظر گرفته نشد.

محمودزاده با بیان اینکه این موضوع به وزارت‎خانه منعکس شده است و بررسی‎هایی نیز انجام شده است، بیان داشت: طبق شرایط فعلی و اعتباری که وجود دارد دور از انتظار می‎دانم که این موضوع عملی شده و در حقیقت مردم ناچار به پرداخت مابه‎تفاوت این مبلغ هستند.

وی افزود: در حقیقت تعهد دولت ۲۰ میلیون وام بوده که به ۲۵ میلیون وام افزایش یافته است و این نیز در جهت کمک به متقاضیان مسکن مهر بوده است و اینکه ناخواسته قیمت‎ها افزایش داشته است دولت نمی‎تواند پاسخگو باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان خاطرنشان کرد: مجلس و قانون بودجه اختصاص بودجه‎ برای افزایش وام مسکن مهر را منع کرده است و با توجه به ارزش افزوده‎ای که این واحدها نسبت به بازار آزاد دارد بهتر است که متقاضیان اقدام به پرداخت این مبلغ اقدام کرده به دلیل اینکه انبوه‎سازان نیز برای ادامه کار خود نیاز به نقدینگی دارند و هزینه‎های آنها باید پرداخت شود.

* انتظار مردم از دولت افزایش نرخ وام بانکی واحدهای مسکن مهر است

با افزایش اعتراضات از سوی متقاضیان مسکن مهر، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به ویژه نماینده مردم شاهین‎شهر، میمه و برخوار به پیگیری در این زمینه پرداختند و امید است تا مسئولان بتوانند این مسئله را حل کرده و راه را برای خانه‎دار شدن اقشار کم‎درآمد و ضعیف جامعه سهل کنند.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی در ارتباط با وام مسکن مهر اظهار کرد: افزایش وام مسکن مهر از مبلغ ۲۵ میلیون تومان به ۳۰ میلیون در دولت دهم تصویب و به بانک مرکزی نیز ابلاغ شد و در حال ابلاغ به بانک مسکن بود که با تغییر دولت این موضوع نامعلوم باقی ماند.

وی ادامه داد: از موضوعات دیگری که مورد اعتراض متقاضیان مسکن مهر قرار گرفته است واحدهایی از مسکن مهر است که تا پایان سال گذشته به اتمام رسیده و در سال جاری هیچ‎گونه اقدامی روی آنها انجام نشده است اما اداره راه و شهرسازی به بهانه افزایش هزینه‎ها و قیمت مصالح ساختمانی مبالغی را به عنوان افزایش قیمت به آنها اختصاص داده است.

نماینده مردم شاهین‎شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم انتظار را دارند گران شدن شامل حال آنها نشود، تصریح کرد: در حال حاضر انتظار مردم از دولت افزایش نرخ وام بانکی واحدهای مسکن مهر است چرا که پرداخت این افزایش قیمت برای آنها مقدور نیست.

وی با بیان اینکه در جلسه‎ای با وزیر راه و شهرسازی داشته‎ایم به پیگیری این مسئله پرداختیم، افزود: در این جلسه به بیان مشکلات دیگر مسکن مهر از جمله خدمات آموزشی و خدماتی پرداختیم و صحبت‎هایی انجام شد و ایشان اعلام کردند در حال حاضر توانی برای افزایش مبلغ وام مسکن مهر ندارند.

حاجی‌دلیگانی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ‎گونه پاسخی از سوی مسئولین دریافت نکرده‎ایم خاطرنشان کرد: از آقای آخوندی وزیر محترم راه و شهرسازی خواستاریم تا نماینده‎ای از سوی خود به این منطقه فرستاده و خود پاسخگوی اعتراضات مردم باشند.

وی اضافه کرد: از دولت جدید خواهشمندیم تا لایحه‎ای را تصویب کرده تا در مجلس به آن رسیدگی شود و امید است که با استقبال نمایندگان روبه‎رو شود چرا که این موضوع در تمام کشور فراگیر است.

به گزارش فارس، با توجه به اظهارات بیان شده به نظر می‎رسد دولت جدید به دنبال حمایت از طرح مسکن مهر نیست و این سبب می‎شود تا این طرح به نتیجه مورد نظر خود نرسد و این افزایش قیمت‎های ناگهانی نارضایتی‎ و اعتراضاتی را از سوی مردم به دنبال داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *