پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

پورتراب: هدفم این‌است که همیشه‌بیاموزم

دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۵۶
کد مطلب: 313575
مصطفی‌کمال پورتراب، استاد موسیقی کشورمان گفت: هدفم این است که همیشه بیاموزم و تا قبل از اینکه پیکرم در خاک دفن شود بتوانم آنچه را که فراگرفته ام به هموطنانم منتقل کنم.
به گزارش جهان، دومین برنامه از سلسله برنامه های «بانگ بیداری» عصر روز گذشته(جمعه) به مناسبت پاسداشت تلاش های استاد مصطفی‌کمال پورتراب با حضور جمعی از شاگردان وی و اساتید موسیقی کشور در محل نخلستان سازمان هنری رسانه ای اوج برگزار شد.

شاهین فرهت: ممکن نیست در جلسه ای استاد پورتراب باشد و افراد آن جلسه نکته ای را یاد نگیرند

در ابتدای این مراسم شاهین فرهت، آهنگساز گفت: ایران کشور شعر است؛ با این حال هیچ وقت به یاد ندارم که به حافظ و شفیعی کدکنی و امثال آنها دکتر گفته باشند. در کشورهای مختلف مانند فرانسه کلمه دکتر فقط برای پزشکان به کار گرفته می شود و به معلم نیز لقب پروفسور می دهند. حتی در آلمان نیز به پزشکان دکتر نمی گویند؛ به نظر من نیازی نیست برای هنرمندان لغت دکتر به کار گرفته شود.


وی ادامه داد: دانش آموزان اگر در مدارس با سرود گروهی آشنا شوند به جدی بودن موسیقی پی خواهند برد؛ چرا که سرود گروهی یک محرک عالی برای افراد در عرصه موسیقی به شمار می رود.

این آهنگساز کشورمان با اشاره به ویژگی های استاد پورتراب اظهار داشت: وی، فردی بسیار رک است و علاوه بر آن مسائل ساده را به راحتی نمی پذیرد؛ رک بودن برای هنرمند یک ویژگی خوب تلقی می شود؛ چرا که وی را به جلو خواهد برد.

فرهت با بیان اینکه ممکن نیست در جلسه ای استاد پورتراب حضور داشته باشد و افراد آن جلسه نکته ای را یاد نگیرند؛ افزود: استاد همیشه جملات قصاری را می گوید و این کار ساده ای نیست. به خاطر دارم در جلسه ای استاد گفته بود که گاهی بی سوادی بهتر از کم سوادی است و این نکته بسیار ارزشمندی است.

کامبیز روشن روان: پورتراب از آخرین دانش در زمینه تئوری موسیقی برخوردار است

در ادامه مراسم، کامبیز روشن روان، آهنگساز و استاد موسیقی دانشگاه تهران گفت: آشنایی من با استاد پورتراب به سال ۱۳۴۰ بر می گردد؛ آن زمان من در هنرستان موسیقی ملی درس می خواندم. دکتر پورتراب نزدیک به ۶ سال استاد من بود و شاگردی استاد یکی از افتخارات من است.

وی با بیان اینکه استاد پورتراب ۳ - ۴ نسل را در حوزه موسیقی تربیت کرده است؛ ادامه داد: کتاب «تئوری موسیقی» استاد را همه دانشجویان و دانش آموزان رشته موسیقی خوانده اند. وی در وهله اول یک معلم فوق العاده و دقیق است؛ علاوه بر این استاد پورتراب از آخرین دانش در زمینه تئوری موسیقی برخوردار است و کمتر معلمی را در حوزه موسیقی می شناسیم که تا این حد پویا و فعال باشد.

این موسیقیدان کشورمان اظهار داشت: دکتر پورتراب همیشه در حال یادگیری است و این یکی از ویژگی های بارز استاد به شمار می رود.

روشن روان با اشاره به سرود گروهی گفت: قطعا گوش دادن به دیگران و همزمان با آن سرود خواندن، کار بسیار دشواری است؛ به همین دلیل وقتی افراد وارد دانشگاه می شوند اولین درس آنها گروه سرود موسیقی است. این درس باعث می شود تا افراد خوب شنیدن را فرا بگیرند و علاوه بر آن بتوانند سرود خود را به خوبی بخوانند.


وی با بیان اینکه هنرمندان و جامعه هنری در درجه اول به اخلاق نیاز دارند، اضافه کرد: زنده یاد حسین تهرانی که از معلمان هنرستان موسیقی ملی بود قبل از اینکه به ما کار با ساز را یاد بدهد، می گفت قبل از اینکه دست به ساز بزنیم باید انسان باشیم و با گذشت زمان بهتر و بیشتر منظور وی را می فهمیم. می توانم به جرات بگویم که پورتراب معلم اخلاق است، وی فردی خوش قول و مرتب است و به آنچه آموزش می دهد اعتقاد دارد.

در ادامه مراسم کلیپی از زندگی استاد مصطفی کمال پورتراب پخش شد.

محمد سریر: دکتر پورتراب به روز بودن اطلاعاتش را در حوزه موسیقی حفظ کرده است

محمد سریر سخنران بعدی مراسم بود که گفت: این موضوع که چگونه فردی می تواند در حوزه موسیقی به جامعیت برسد، مسئله بسیار مهمی است؛ امروز در دبیرستان ها و دانشگاه ها افراد تحصیل را بر اساس جزوه انجام می دهند و دیگر معلم به عنوان پدر محسوب نمی شود؛ با این حال هنوز بین ما و استادمان این رابطه وجود دارد.

وی ادامه داد: برای کمتر استادی مرجعیت دکتر پورتراب را قائل هستند؛ البته این موضوع به وسعت دانش وی برمی گردد. وی در طول سال ها به روز بودن اطلاعاتش را در حوزه موسیقی حفظ کرده است به طوری که افرادی که ۴۰ سال پیش شاگرد استاد بودند هنوز هم می توانند از وی مطالبی را یاد بگیرند.

این آهنگساز کشورمان بابیان اینکه دکتر پورتراب به عنوان معلم اول مطرح است، اظهار داشت: ما به دنبال تکثیر اساتید نیستیم؛ اساتید ما می خواهند همیشه انگیزه بر مبنای علمی خود وجود داشته باشد. استاد پورتراب جزو معدود اساتیدی است که به دنبال چرایی مسائل است، در علم و دانش چرایی مسائل بیشتر اهمیت دارد تا چگونگی آن؛ در حالی که ما علم را یاد می گیریم بدون اینکه بدانیم اصلا چرا این علم به وجود آمده است.

سریر با اشاره به موسیقی گروهی گفت: این نوع موسیقی در واقع انجام کارهای گروهی و زندگی اجتماعی را آموزش می دهد و استاد پورتراب در این زمینه فعالیت های زیادی را انجام داده است.

واثقی: چطور افرادی در مدت ۲ یا ۴ سال به درجه استادی می رسند؟

در ادامه واثقی، آهنگساز کشورمان با بیان اینکه خوشحالم که در این مراسم حضور دارم، گفت: هنوز هم شاگرد استاد پورتراب هستم و در آینده نیز شاگرد وی خواهم بود؛ همیشه از این استاد در همه زمینه های زندگی نکات مهمی را یاد گرفته ایم. متاسفانه امروز می بینیم که افرادی که در رشته موسیقی تحصیل می کنند بعد از چند سال همدیگر را استاد خطاب می کنند و این مسئله برای من بسیار عجیب است که چطور افرادی در مدت ۲ یا ۴ سال به درجه استادی می رسند؟

وی ادامه داد: هنوز هم می توانیم در زمینه موسیقی از استاد، مطالب زیادی را یاد بگیریم.

در این بخش از مراسم، کلیپی با موضوع حضرت امام رضا (علیه السلام) پخش شد.

هومن اسعدی: استاد پورتراب جزو نسل تکرار نشدنی موسیقی ایران است

در ادامه مراسم هومن اسعدی، دبیر جشنواره موسیقی جوان گفت: استاد پورتراب جزو نسل تکرار نشدنی موسیقی ایران است. وی دارای شخصیتی چندوجهی است که در درجه اول باید به اخلاق وی اشاره کرد؛ استاد پورتراب از نظر اخلاقی برای ما به عنوان یک الگو به شمار می رود.

وی با بیان اینکه دکتر پورتراب مدرس و پژوهشگر بزرگی است، ادامه داد: تاریخ شفاهی موسیقی ایران در ذهن استاد پورتراب است و امیدوارم این تاریخ شفاهی به نسل بعد منتقل شود.

دبیر جشنواره موسیقی جوان اظهار داشت: دکتر پورتراب جامع العلوم است و می تواند موضوعات پیچیده را به زبان ساده بیان کند؛ همچنین وی به زبان فارسی و سایر زبان های زنده دنیا تسلط دارد و استادی است که همیشه دانش خود را به روز نگه می دارد.

مصطفی‌کمال پورتراب: هدفم این است که همیشه بیاموزم

در بخش پایانی مراسم استاد مصطفی‌کمال پورتراب گفت: معتقدم خداوند علاوه بر جان، به انسان خرد هم داده است؛ اگر انسان از خردش استفاده کند می تواند در تمام عمر به بشر خدمت کرده و برای جامعه بشری مفید باشد.


وی ادامه داد: من از دوران کودکی دوست داشتم به بشریت خدمت کنم؛ پدرم به دلیل علاقه ای که به مصطفی پاشا داشت اسم من را مصطفی گذاشت و به من گفته بود اگر توانستی لقب پاشا را به دست بیاور.

استاد موسیقی کشورمان در پایان خاطر نشان کرد: هدفم این است که همیشه بیاموزم تا قبل از اینکه پیکرم در خاک دفن شود بتوانم انچه را که فراگرفته ام به هموطنانم منتقل کنم.

گفتنی است، از استاد مصطفی‌کمال پورتراب با حضور کامبیز روشن روان، شاهین فرهت، هادی آرزم، احسان محمدحسنی، هومن اسعدی، کیوان ساکت و جمع دیگری از اساتید موسیقی کشور با تقدیم لوح تقدیر و هدایایی تجلیل شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *