يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
کدخدایی پاسخ داد؛

"تدلیس سیستماتیک" یعنی چه؟/ چه کسانی آن را در انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ بکار بردند؟

دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۱۹
کد مطلب: 310486
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: کسانیکه مدعی تقلب در سال ۸۸ بودند، "تدلیس سیستماتیک" را در امر تقلب به کار بردند.
"تدلیس سیستماتیک" یعنی چه؟/ چه کسانی آن را در انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ بکار بردند؟
به گزارش جهان، عباسعلی کدخدایی معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان و سخنگوی سابق این شورا در گفت‌وگو با تسنیم به دیدگاه‌هایش نسبت به مسائل مختلف روز سیاسی کشور پرداخته است.

وی در پاسخ به این سوال که سعید حجاریان ضمن اذعان به عدم تقلب و حتی تخلف در انتخابات ۸۸ معتقد است که در انتخابات سال ۸۸ "تدلیس سیستماتیک" اتفاق افتاده است. این واژه از نظر حقوقی چه معنا و مفهومی دارد؟، گفت:"تدلیس" از جهت حقوقی یعنی اینکه شما شئ را که آن‌طور می‌نماید، نباشد و به خریدار معرفی کند و خریدار هم به تصور اینکه این شئی همین چیزی است که شما نشان می‌دهید و آن‌ را خریداری کند.ما در فارسی ضرب‌المثل داریم که می‌گوید" گندم نمای جو فروش" که این موضوع به این ضرب‌المثل نزدیک است.

سخنگوی سابق شورای نگهبان افزود: سؤال ما این است که این "تدلیس سیستماتیک" را چه کسی در انتخابات ۸۸ مطرح کرد؟ کسانی که گفتند تقلب است و بعدها گفتند که تقلب نبوده اما مردم را با این مسئله اغوا کردند و به مردم گفتند که تقلب شده است، در حالیکه تقلب نبود و خودش می‌دانستند که تقلب نیست.

کدخدایی تاکید کرد: به اعتقاد بنده "تدلیس سیستماتیک" در جبهه و گروهی از کسانیکه مدعی تقلب بودند، واقع شد، زیرا نظام همواره در برگزاری انتخابات‌ها، این رویه را داشته است. در انتخابات‌های ۹۲، ۸۴، ۸۸ و ۷۶.. ، همه این‌ها یک روش در برگزاری داشته است. این سؤال مطرح می‌شود که آیا همه این‌ها "تدلیس سیستماتیک" بوده‌‌اند.؟!

وی افزود: باید به کسانیکه از انتخابات ۸۸ به "تدلیس سیستماتیک" تعبیر می‌کنند گفت که در برخی از آن‌ها خود شما حضور داشته‌اید. سال ۸۴ را شما چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا در آن زمان هم "تدلیس سیستماتیک" بود یا خیر؟ چون شما این انتخابات را برگزار کردید، "تدلیس سیستماتیک" نبود؟!

سخنگوی سابق شورای نگهبان در پایان تاکید کرد: بنده وقتی آن عبارت را شنیدم، ذهنم متوجه این موضوع شد که کسانیکه مدعی تقلب در سال ۸۸ بودند، "تدلیس سیستماتیک" را در امر تقلب به کار بردند.

کدخدایی همچنین در پاسخ به این سوال که برخی عنوان می‌کنند که آقای احمدی‌نژاد در سال ۸۸ موضوع یارانه‌های نقدی را مطرح کرد که همین مسئله باعث رأی آوری او شده است، آیا این منع قانونی دارد؟، تاکید کرد: بعدها در گزارش‌های تکمیلی اعلام کردند که دولت حقوق بازنشستگان را در ماه‌های آخر پرداخت کرده است که بنده خدمت بزرگان رسیدم و توضیح دادم و گفتم که منع قانونی در این جهت ندارد. این موضوع اصلا مطرح نیست که مردم با دریافت حقوق بازنشستگی و یا یارانه‌ نقدی رأی دهند. مردم ما در هر دوره براساس تشخیص خودشان به صحنه می‌آیند. از سال‌های ۷۶ به بعد، نگرش‌های مختلف مردم را در انتخابات‌های مختلف دیده‌ایم. چه انتخابات مجلس و چه انتخابات ریاست جمهوری.

وی تاکید کرد: به اعتقاد بنده طرح چنین موضوعاتی توهین به شعور مردم است.

سخنگوی سابق شورای نگهبان همچنین در پاسخ به این سوال که برخی که در انتخابات مجلس نهم رد صلاحیت شدند، و الان البته در کابینه هم حضور دارند، در مجلس بحثی مطرح کردند با این مضمون که رأی شورا سیاسی بوده است، گفت: شورای نگهبان در این باره اطلاعیه‌ای صادر کرد. براساس همان چیزی که در اطلاعیه آمده بود، رسیدگی ما در شورای نگهبان نسبت به همه افراد براساس اسناد و مدارکی بوده است که در نهایت صورتجلسه توسط اعضای حاضر در جلسه امضا شده و نسبت به همه افراد ما صورتجلسه‌های امضا شده اعضا را داریم که چه وضعیتی داشته‌اند و بررسی‌ها چگونه بوده است. در شورای نگهبان یک نفر، دو نفر و یا سه نفر پیش خودشان نظری را اعلام کنند نسبت به افراد. باید حتماً در شورای نگهبان مطرح شود که اگر اینگونه موارد شکایت شده، بعد در صورتجلسه، وضعیت فرد، بررسی شکایت و یا تأیید یا عدم تأیید صلاحیت افراد در صورتجلسه موجود است و در حال حاضر هم هر وقت لازم باشد، می‌توانیم صورتجلسات را به آقایانی که مدعی هستند، ارائه کنیم و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *