دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰
۱

مسکو امیدوار به حل و فصل اس 300 با ایران

شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب: 309928
مقامات روسی امیدوارند تهران با صرف نظر کردن از شکایت خود علیه مسکو، به ادامه همکاری های نظامی و فنی بین دو کشور کمک کند.
 به گزارش جهان به نقل از میز اوراسیا LHVnews؛ روسیه اعلام کرد مسکو تمایل به مذاکره با ایران در زمینه قراراد موشک های اس 300 خواهد داشت. به گزارش "ریانووستی" این خبر را معاون نخست وزیر روسیه دیروز جمعه 30 آگوست اذعان نمود.
 
"دیمیتری راگوزین" که مسئول صنایع دفاعی و هوایی روسیه نیز هست در این زمینه اظهار داشت: "همه گونه مذاکرات بین تهران و مسکو حتی در زمانی که ایران علیه روسیه شکایت کرده است، امکان پذیر خواهد بود."
 

 وی در ادامه افزود:" آماده همکاری با تهران در چارچوب های فنی و نظامی هستیم." راگوزین در عین حال ابراز امیدواری کرد دولت جدید ایران در بهبود روابط با مسکو، کوشا باشد.  
 
بر اساس قرارداد 800 میلیون دلاری سال 2007 بین روسیه و ایران، قرار بود طرف روسی پنچ سیستم دفاع هوایی اس 300 را به ایران تحویل دهد. این در حالی است که این کشور تحت فشارهای امریکا و اسرائیل، در تاریخ 22 سپتامبر 2010 به طور یک جانبه این قرارداد را لغو کرد.
 
بهانه روس ها در آن مقطع این بود که تحریم های سازمان ملل متحد علیه تهران، مانع از این معامله خواهد شد. این مسئله موجب شد وزارت دفاع ایران، به طرح دعوی چهار میلیارد دلاری علیه روسیه در دادگاه های داوری بین المللی بزند. از آن زمان تاکنون فرضیه های مختلفی درباره تجدید معامله دو کشور صورت گرفته است.
 
برخی خبرها نیز حاکی از این است که روس ها پیشنهاد تحویل سیستمی مشابه به اس 300 را به ایران داده اند. باید صبر کرد و دید سرانجام این پرونده به کجا ختم خواهد شد. اما مشخص می نماید همان طور که تحولات سیستم بین الملل در لغو این قرارداد موثر بوده، همین امر نیز می تواند باعث از سرگیری مجدد آن شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


به نظر بنده، در صورت موافقت با نظر روسیه در این مورد و صرف نظر از موضع شکایت، این موضوع تبدیل به روال در روابط ایران و روسیه خواهد گردید که منافع ما را در خطر قرار خواهد داد.
برخورد از موضع قدرت با این همسایه بی نزاکت، در کیفیت و نحوه ادامه روابط، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.