کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کشتی پرسپولیس را دریابید +عکس

نخستین ناو جنگی ایران در خلیج فارس نیازمند ساماندهی

3 شهريور 1392 ساعت 9:30

کشتی پرسپولیس به‌عنوان نخستین ناو جنگی مدرن ایران هم‌اکنون در موزه دریانوردی بوشهر قرار دارد و نیاز است که مسئولان توجه بیشتری برای رسیدگی به وضعیت این ناو جنگی و مرمت آن داشته باشند تا شرایط برای بازدید آسان مردم از این کشتی فراهم شود.


به گزارش جهان به نقل از مهر، کشتي‌ پرسپوليس‌ اولين‌ ناو جنگي‌ بود که‌ دولت‌ ايران‌ وارد خلیج فارس کرد. ناصرالدين‌ شاه‌ باتوجه به اینکه انگلستان و روسیه در امور داخلی ایران دخالت مستقیم داشتند و موجب تجاوز مکرر به تمامیت ارضی ایران شده بودند تصميم‌ گرفت‌ تا نسبت‌ به‌ خريد ناو جنگي‌ از آلماني‌ها و استقرار آن‌ در بوشهر اقدام‌ کند.

ناصرالدين‌ شاه‌ برای این کار، صنيع‌ الدوله‌ را مأمور کرد. آنگاه‌ ساخت‌ اين‌ کشتي‌هادر بندر برمن‌ آغاز شد و بنابراين‌ مدتي‌ بعد ايران‌ يک‌ کشتي‌ ۶۰۰ تني‌ به‌ نام‌ پرسپوليس‌ و يک‌ کشتي‌ ۲۵۰ تني‌ به‌ نام‌ شوش‌ از دولت‌ آلمان‌ خريداري‌ کرد و سفارش‌ چند کشتي‌ ديگر را هم‌ به‌ کارخانه‌هاي‌ کشتي‌سازي‌ برلن‌ داد.

اولين‌ رئيس‌ ايراني‌ اين‌ کشتي‌ احمدخان‌ دريابيگي‌ بود که‌ از روساي‌ قشون‌ و از شاگردان‌ پياده‌ نظام‌ مدرسه‌ دارالفنون‌ به‌ شمار مي‌رفت‌ و بعد از او رياست‌ کشتي‌ براي‌ مدتي‌ به‌ سالار معظم‌ حکمران‌ کل‌ بنادر و در غايت‌ به‌ آقاي‌ متين‌ السلطنه‌ نايب‌ اول‌ گمرکات‌ بنادر خليج‌ فارس‌ و امير البحري‌ کشتي‌پرسپوليس‌ واگذار شد.

تعداد کارکنان‌ اين‌ کشتي‌ قريب‌ ۱۰۰ نفر بود که‌ شامل‌ صاحب‌ منصبان، ملوانان‌ و ديگر کارکنان‌ کشتي‌ مي‌شد. در آغاز کارکنان‌ و خدمه‌ اين‌ کشتي‌ از صاحب‌ منصبان‌ نيروي‌ دريايي‌ آلمان‌ بودند. بعد از مدتي‌ چند نفر ايراني‌ که ‌از امور دريانوردي‌ اطلاعاتي‌ داشتند، سکان‌ داري‌ کشتي‌ را به‌ عهده‌ گرفتند.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000308/nf00308475-1.jpg

کشتی پرسپولیس در حال از بین رفتن است

نام‌ اين‌ اولين‌ کشتي‌ جنگي‌ ايران‌ در خليج‌ فارس‌ در اسناد و مدارک‌ تاريخي‌ دوره‌ قاجار به‌ ويژه‌ در اسنادي‌ که‌ مرتبط با فعاليت‌هاي‌ در يايي‌ حکمرانان‌ بنادر مي‌شود، به ‌وفور ديده‌ مي‌شود.

این کشتی هم‌اکنون در موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس در بوشهر قرار دارد و نیاز است که مسئولان تلاش بیشتری برای توسعه این موزه و استفاده مردم از آن داشته باشند.

مدیر املاک و اراضی نیروی دریایی ارتش بوشهر به اهمیت این کشتی اشاره کرد و عنوان داشت: کشتی پرسپولیس به عنوان شناسنامه استان بوشهر شناخته می‌شود ولی متاسفانه این کشتی در حال حاضر در حال از بین رفتن است.

عبدالرحمن برزگر اضافه کرد: حفاظت فیزیکی از این کشتی بر عهده نیروی دریایی ارتش است و ما مخالف واگذاری این کشتی از نیروی دریایی ارتش به میراث فرهنگی و گردشگری هستیم.

لزوم ساماندهی کشتی پرسپولیس و موزه دریانوردی بوشهر

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر نیز گفت: ساماندهی موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس و کشتی پرسپولیس از اقدامات ضروری است که برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است.

شاپور رستمی با تاکید بر لزوم رسیدگی به کشتی پرسپولیس گفت: باید سعی کنیم تا به چنین آثاری که به عنوان یک افتخار برای کشور ما مطرح هستند بیشتر توجه شود و برای بهبود وضعیت آنها تلاش جدی صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: کشتی پرسپولیس به عنوان یکی از آثار گرانبهای کشور در دریانوردی محسوب می‌شود و باید از حضور این کشتی در بوشهر برای توسعه صنعت گردشگری بهره ببریم.

رستمی تصریح کرد: مسئولان سازمان میراث رهنگی و گردشگری باید دقت و توجه بیشتری بر این کشتی داشته باشند و نهایت تلاش خود را برای رسیدگی به این کشتی داشته باشند.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر تاکید کرد: باید زمینه استفاده هر چه بیشتر مردم از این کشتی مهیا شود و شرایط به گونه‌ای باشد که مردم به راحتی بتوانند به این محل رفت و آمد کنند.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم ایجاد شرایط مناسب برای استفاده بهینه مردم از کشتی پرسپولیس، بیان داشت: سیما و منظر این کشتی باید به گونه‌ای باشد که مردم پسند باشد و مردم تمایل بیشتری برای بازدید از این مکان داشته باشند.

۴.۴ میلیارد تومان در موزه دریانوردی بوشهر و کشتی پرسپولیس هزینه شد

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع گردشگری استان بوشهر نیز به تلاش‌های صورت گرفته برای بهبود وضعیت این کشتی اشاره کرد و بیان داشت: موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس و کشتی پرسپولیس نیازمند بازسازی هستند که اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است.

غلامحسین زارعی ادامه داد: تاکنون ۴.۴ میلیارد تومان در موزه دریا و دریانوردی استان بوشهر هزینه شده است که ۳.۳ میلیارد تومان آن اعتبارات ملی بوده است و ۱.۱ یلیارد تومان آن نیز استانی بوده است.

وی افزود: کل مجموعه موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس ۱۴ هکتار است که ۱۱ هزار مترمربع سنگ‌فرش ایجاد شده است و ۲۰ هزار متر مربع نیز زیرسازی انجام شده است و کارهای خوبی نیز برای توسعه فضای سبز و مردمت کلاه فرنگی و نصب تجهیزات صورت گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع گردشگری استان بوشهر با اشاره به حساسیت این سازمان بر روی آثار تاریخی ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا از این تاریخی به خوبی نگهداری کنیم و زمینه استفاده مردم از ان را فراهم سازیم.


کد مطلب: 308475

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/308475/کشتی-پرسپولیس-دریابید-عکس

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com