شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۱

ساده‌سازی و سکوت وزرای حامی فتنه در دفاعیه‌ها / مرزبندی با «ظلم بزرگ» نبش قبر نیست

پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۳۵
کد مطلب: 306399
نقش‌آفرینی درفتنه،‌ اقرار به عدم تقلب در جلسات خصوصی و در عین حال عدم شهامت برای عذرخواهی از این ظلم بزرگ نکته قابل تاملی است که به نظر می‌رسد در رای اعتماد نگرفتن وزرای حامی فتنه از مجلس موثر خواهد بود.
ساده‌سازی و سکوت وزرای حامی فتنه در دفاعیه‌ها / مرزبندی با «ظلم بزرگ» نبش قبر نیست

 
به گزارش جهان، مجلس از دوشنبه هفته جاری رسیدگی به صلاحیت وزاری پیشنهادی کابینه روحانی را آغاز کرده است؛‌ نمایندگان همزمان با نقد کارشناسی برنامه‌های وزرای معرفی شده نقد عملکرد سیاسی آنها و مواضع‌شان در فتنه 88 را نیز مورد توجه قرار داده‌اند.

بیان مطالبات مردم از تریبون مجلس نه ‌تنها حق بلکه وظیفه اصلی نمایندگان ملت است و آنچه در حال حاضر به عنوان یک دغدغه اصلی مردمی در بررسی صلاحیت وزرای کابینه یازدهم مطرح است،‌ نقد و بازخوانی عملکرد مردان روحانی در دوران فتنه هشت ماهه است.

درحالی یکی از نمایندگان بازخوانی مواضع افراد در فتنه 88 را «نبش قبر» عنوان کرد که این «ظلم بزرگ» فتنه‌گران، کشور را در سال 88 به تعبیر رهبر معظم انقلاب تا «لبه پرتگاه» برد، بنابراین احساس خطر مردم از اینکه این جریان انحصارطلب دوباره به رأس قدرت بازگردد کاملا بدیهی است.

مقام معظم رهبری در دیدار دانش‌آموزان‌ در آستانه‌ 13 آبان 89 در سخنان قابل تأملی فرمودند: «فتنه‌ [88]، فتنه‌ بزرگى بود. من به شما عرض کنم؛ چند سالى که بگذرد، آن وقت قلم‌هاى بسته شده‌ى آگاهان بین‌المللى روان خواهد شد، باز خواهد شد، خواهند نوشت. ممکن است من آن روز نباشم، اما شماها هستید؛ خواهید شنید، خواهید خواند که چه توطئه‌ى بزرگى پشت فتنه‌ سال 88 بود. این فتنه خیلى چیز مهمى بود، قصدشان خیلى قصد عجیب و غریبى بود؛ در واقع می‌خواستند ایران را تسخیر کنند. این‌هایى که عامل فتنه بودند - توى خیابان، یا بعضى از سخن‌گویانشان - اغلب ندانسته وارد این میدان شده بودند؛ اما دست‌هایى این‌ها را هدایت می‌کرد، نمی‌فهمیدند

* بیانیه‌هایی علیه نظام که امضای نجفی پای ثابت آن بود

محمد علی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اولین وزیری بود که به دلیل نقش‌آفرینی موثر در فتنه 88 مورد نقد نمایندگان قرار گرفت؛ نجفی که در دفاعیه خود در مجلس عنوان کرد «من در هیچ یک از راهپیمایی سال 88 چه قبل و چه بعد از 29 خرداد شرکت نکردم و در تمام این مدت تلاش داشتم آبی بر این فتنه ریخته و آن را خاموش کنم اما عده‌ای سعی دارند بر آن بنزین ریخته و آن را شعله‌ور کنند هنوز هم یک عده در حال این کار هستند.» هیچ اشاره‌ای به همراهی خود با سران فتنه در دیدار خانواده کشته‌شدگان حوادث سال 88 که مصداق تحریک علیه نظام بود نکرد و فقط مدعی شده بود که این امر به تصویب شورای شهر رسیده بود که البته این مساله نیز از سوی رئیس شورای شهر رد شد و گفت چنین مصوبه‌ای وجود ندارد.

از سوی دیگر اسم نجفی در بیانیه‌های مختلفی در کنار رجبعلی مزروعی و میلی‌منفرد در سال 88 دیده می‌شود که در آن ضمن حمایت از اردوکشی‌های خیابانی خواستار توجه به نظرات میرحسین موسوی و مهدی کروبی شده بودند. این بیانیه که در بسیاری از سایت‌ها و روزنامه‌های اصلاح‌طلب و حتی سایت شخصی سیدمحمد خاتمی هم بازتاب یافت، هیچ‌گاه از سوی نجفی تکذیب نشد.

* ساده‌سازی میلی‌منفرد از حضور در تحصن و تهییج دانشجویان

میلی منفرد وزیر پیشنهادی علوم دیگر وزیری بود که در برابر نقدهای نمایندگان به موضعش در فتنه 88 گفت که «با صراحت می‌گویم بیشتر از آنکه من سیاسی عمل کنم متاسفانه مخالفان من که بیش از هر چیزی مخالف نتیجه انتخابات اخیر هستند، سیاسی عمل می‌کنند.»

این اظهارات در حالی است که قدوسی مخالف وزیر پیشنهادی علوم ضمن اعتراض به عدم عذرخواهی فتنه‌گران گفت: چرا گزینه‌های پیشنهادی در این چند روزه در تریبون مجلس یکبار نگفتند که وقایع 88 یک تهمت به نظام بود؛‌چرا از نمایندگان می‌خواهید در مورد سال 88 حرفی نزنند.

 

از سوی دیگر محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: 150 دانشجو به دنبال این بودند که امتحانات پایان ترم سال 88 برگزار نشود، آنها آمدند تحصن‌ کردند و شما رفتید و فیلم آن موجود است، بعضی از اخبار رسمی می‌گوید که جنابعالی در آن زمان حمایت می‌کردید از اینکه امتحانات تعطیل شوند. ما در سوابق مدیریتی آقای میلی منفرد شاهد التهاب آفرینی، آشوب و درگیری‌های دانشجویی و فضای نا آرام بودیم.

همچنین در فیلمی که یکی از نمایندگان درباره حضور میلی‌منفرد در تحصن دانشگاه تهران منتشر کرد فردی در حال سخنرانی می‌گوید «من پیشنهاد اکید دارم فردا صبح ساعت 9 به دانشگاه تهران برویم. اگر راهمان ندادند باز می‌‌‌گردیم همین‌جا؛ ساعت 11 همین جا. همه منسجم به دانشگاه تهران بروید. همه اساتید و هر کسی را که می‌شناسید در سطح دانشگاه تهران مطلع کنید»

«روی موبایل هر کدامتان چند تا حرف بوده است. از همه آنها بخواهید که به دیگران هم اطلاع هند. فردا صبح ساعت 9 دانشگاه تهران»

فرهاد بشیری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پس از پخش این فیلم تاکید کرد: «فیلم و سه عکس در این زمینه وجود دارد که آقای میلی‌منفرد هم در برنامه‌ها حضور دارد.»

 میلی منفرد در دفاع از خود و درباره پخش تصاویر و فیلمی از حضور خود در تحصن دانشگاه گفت: «3 روز بعد از انتخابات برخی از اساتیدی که دل‌نگران شرایط موجود بودند، در مسجد دانشگاه جمع شده بودند و من هم رفتم که خدای ناکرده فاجعه 18 تیر تکرار نشود و کل جلسه 2 ساعت طول کشید آیا اسم این جلسه تحصن است؟»

* سکوت میلی‌منفرد درباره دروغ بزرگ تقلب

اما میلی‌منفرد در حالی این التهاب‌آفرینی‌ها در محیط دانشجویی را ساده‌سازی می‌کند که در نطق دفاعیه خود نمی‌تواند درباره نتیجه این تحصن، تعطیلی امتحانات دانشگاه به بهانه تقلب و وارد کردن آسیب‌هایی به نظام با دروغ بزرگ صحبت کند و توضیح ‌دهد که چگونه با حضور در این تحصن به آرامش فضا و شبهه‌زدایی از دروغ بزرگ تقلب کمک کرده است.

ادعای میلی‌منفرد درباره آن تحصن در حالی است که دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر گفت: 23 خرداد 88 در زمان امتحانات دانشگاه امیرکبیر میلی‌منفرد استاد دانشگاه امیرکبیر برای اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری تا زمان لغو امتحانات از تحصن در مسجد دانشگاه خارج نشد.

اما آخوندی دیگر وزیر پیشنهادی روحانی بود که با انتقاد مکرر نمایندگان درباره موضعش در فتنه 88 مواجه شد؛ زارعی نماینده مردم تهران درباره عملکرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: «بنده در همان زمان به آقای آخوندی اعتراض کردم که چرا فضا را اینگونه می‌کنید و ارسال پیامک‌های تبلیغاتی برای همه قطع شده است و از ساعت 14 بعدازظهر روز جمعه (رای‌گیری) آقای آخوندی تماس‌هایی که می‌گرفت و یا تماس‌هایی که با وی گرفته می‌شد، اعلام می‌کرد که بگویید آقای موسوی با 60 درصد آرا جلوتر است، بنده نیز دوباره به وی اعتراض کردم که آقای آخوندی چرا جامعه را ملتهب می‌کنید و مردم هنوز پای صندوق‌های رای هستند و رای‌گیری ادامه دارد، اجازه دهید رای‌گیری تمام شود و نتیجه از صندوق‌ها استخراج شود و آخوندی به بنده گفت که به شما هیچ ربطی ندارد و وقتی اعتراض بنده را دید، باقی تماس‌ها را در راهروی شورای نگهبان با تلفن همراه انجام می‌داد.»

*اعتراف آخوندی به عدم تقلب در دیدار رهبری/ واهمه از عذرخواهی

زارعی در بخشی از نطق مخالفتی خود با آخوندی به یادآوری برگزاری جلسه نمایندگان کاندیداها در 26 خرداد سال 88 با رهبر انقلاب پرداخت و اظهار داشت: در آن جلسه آقای آخوندی، زنگنه و نجفی حضور داشتند.

با توجه به اینکه رهبر انقلاب فرمودند هر فرد مجاز است صحبت‌هایی که می‌خواهد مطرح کند که برخی در آن جلسه حرف از ابطال در انتخابات و برخی دیگر سخن از حکمیت به میان آوردند و آقای آخوندی در آن جلسه گفت "اگر صندوق‌های رای چندین دفعه شمارش کنیم نتیجه انتخابات تغییر نمی‌کند" و به نوعی تقلب در انتخابات را رد کرد و بعد از صحبت‌های مفصلی که صورت گرفت، در انتها حضرت آقا فرمودند ابطال انتخابات تودهنی به مردم است و بنده به هیچ وجه از حقوق مردم عقب‌نشینی نمی‌کنیم و حکمیت نیز ضرورتی ندارد و شما نیز بیانیه دهید و راه خود را از اغتشاشگران جدا کنیم و حضرت آقا فصل‌الخطاب را قانون و شورای نگهبان مشخص کردند.

این نماینده مجلس در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: بعد از اینکه رهبر معظم انقلاب در 29 خرداد فرمایشاتی داشتند آقایان آخوندی و زنگنه در 30 خرداد نامه‌ای به رئیس‌ مجلس نوشتند و دوباره بحث حکمیت را مطرح کردند. البته این نامه هیچ اشکالی نداشت و نظراتشان را در یک نامه خصوصی گفته بودند اما اشکال اینجاست که در 27 تیرماه حدود یک ماه بعد آقایان آخوندی و زنگنه این نامه را به سایت‌ها می‌دهند و آن را علنی می‌کنند و در آن نامه آمده بود که اگر در موقعیت‌های استراتژیک مقامات ملی درست‌تر تصمیم گرفته بودند، چگونه می‌توانستیم امروز شاهد بحران موجود نباشیم.

زارعی تاکید کرد: مواضعی که آقای آخوندی داشتند با ادعای این که می‌گویند بعد از خطبه‌ها هیچ حرکتی نداشتند، تطابق ندارد. بنده معتقدم که این دوستان جزء عواملی هستند که این صحنه را بوجود آوردند و جوانان ما را به ابهام رساندند و فضا غبارآلود شد. سهم آقایان آخوندی و زنگنه در این اتفاق حقیقتاً کم نیست.

آخوندی در نطق دفاع از خود صرفاً به گفتن اینکه برای من دشوار است از وفاداری‌ام دفاع کنم درباره عملکردش در روز رای گیری انتخابات و همچنین نگارش نامه علیه نظام سخنی به میان نیاورد.

علی ربیعی با نام مستعار عباد سابقه معاونت پارلمانی وزارت اطلاعات را دارا بوده و امروز به عنوان وزیر پیشنهادی کار مطرح است، ردپای ربیعی در قضایای کوی، قتل‌های زنجیره‌ای و فتنه 88 دیده می‌شود، او به عنوان حلقه اول مشاورین میرحسین موسوی نقش به سزایی در انجام عملیات روانی در سال 88 بر عهده داشت.

ربیعی در جریان دفاع از خود در صحن مجلس هیچ اشاره‌ای به حضور و نقش خود در انتخابات 88 نداشت و ترجیح داد به جای شفاف‌سازی درباره موضع خود درباره حوادث 88 و پاسخ به سؤالات نمایندگان به اشعار عارفانه بسنده کند، وی آنقدر عارفانه شعر گفت که لاریجانی به کنایه خطاب به وی گفت: «دیگر خیلی عارفانه شد.»

* زنگنه اهتمامی برای مبارزه با فساد ندارد

فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس در روند رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی از نامه نمایندگان به روحانی برای تغییر گزینه وزارت نفت و تقاضای نمایندگان از زنگنه برای انصراف خبر داده بود.

زنگنه که گذشته از عملکرد منفی‌اش در سال 88 انتقادات زیادی به مدیریتش در پرونده کرسنت وارد بود، در رسیدگی به صلاحیتش برای رای اعتماد ‌با انتقاد شدید زاکانی،‌ توکلی و مقیمی مواجه شد.

 

توکلی در نطق خود در این باره گفت: من به صراحت به آقای زنگنه گفتم شما اهتمامی برای مبارزه با فساد ندارید، فاسد نیستید اما اهتمامی برای مبارزه ندارید. همچنین زاکانی نیز خطاب به زنگنه تاکید کرد: کاش همه ازمدیران خارجی یاد می‌گرفتند که اگر تخلفی صورت گرفت عذرخواهی کنند نه اینکه  خود را آماده مدیریت در دور بعدی کنند.

 

زنگنه درباره این پرونده‌ها گفت که در بحث استات اویل مظلوم است.

* رفتار بدوی شبه‌روشنفکران در انتخابات 88 فراموش‌شدنی نیست

نقش‌آفرینی در فتنه،‌ اقرار به عدم تقلب در جلسات خصوصی و در عین حال عدم شهامت برای عذرخواهی از این ظلم بزرگ نکته قابل تاملی است که به نظر می‌رسد در رای اعتماد نگرفتن وزرای حامی فتنه از مجلس موثر خواهد بود.

«نادیده گرفتن سازوکار قانونی انتخابات» و «اردوکشی خیابانی برای اعتراض به نتیجه» بدوی‌ترین برخورد سیاسی با شکست در انتخابات بود که جریان شبه روشنفکر با در پیش گرفتن این روش درصدد بود تا جمهوریت نظام را به چالش کشیده و به بهانه «تخلف» نظام جمهوری اسلامی را متهم به «تقلب» کند و با عبور از رای مردم انتخابات را تکرار کند؛ بدعتی که اگر زیر فشارهای سیاسی اتفاق می‌افتد دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شد؛ در واقع این حادثه می‌توانست تصویر هولناکی از هتک مردم‌سالاری باشد که امروز در آیینه مصر قابل مشاهده است.

امروز پرداختن نمایندگان به عملکرد سیاسی برخی وزرا در فتنه 88 قطعاً عقده‌گشایی، تلافی یا نبش قبر نیست بلکه احساس خطری طبیعی از جریانی است که اگر زمینه را فراهم ببیند «فراقانونی» هم عمل خواهد کرد و همانند این روزهای مصر، دموکراسی و رای مردم را به مسلخ می‌کشاند.

اما نکته مهم در این بحث «عدم واکنش» و «سکوت» وزرا در برابر نقد نمایندگانی است که نقش آلترناتیو و زمینه‌ساز را در غائله 88 ایفا کردند؛ در حالی که مقام معظم رهبری در ماه رمضان امسال و در دیدار با دانشجویان از عدم عذرخواهی فتنه‌گران انتقاد داشتند آنها باز هم لب به عذرخواهی نگشوده و همچنان چشم امید به حضور در کابینه دارد.

رهبری علی‌رغم اینکه بر اصل وحدت، عدم تنش‌زایی و حاشیه‌‌آفرینی در کشور به منظور کند نشدن پیشرفت چشمگیر کشور تاکید داشته‌اند اما با گذشت حدود 4 سال از فتنه 88 در سخنرانی‌ها و دیدارهای عمومی خود به بازخوانی ابعادی از این فتنه می‌پردازند که از این رو این مساله نشان می‌دهد «آن سال» یک دعوای سیاسی ساده نبوده که حالا بخواهیم همه چیز را فراموش کنیم.

امروز و در روز پایانی بررسی صلاحیت‌ها اخبار و گمانه‌زنی‌های متعددی از خانه ملت به گوش می‌رسد که نمایندگان تاکید می‌کنند که به موثرین فتنه 88 اعتماد نخواهند کرد و احتمالا 2 تا 3 وزیر پیشنهادی از مجلس رای اعتماد نمی‌گیرند. مجلس نهم در قبال حماسه سیاسی در انتخابات 92 و بار سنگینی که مردم در سال 88 از دوش نظام برداشتند نقش تعیین کننده‌ای خواهند داشت.

مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *