يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
گزارش وزیر کشور از روند برگزاری انتخابات ۲۴ خرداد در مراسم تنفیذ

انتخابات ۹۲ بیانگر اوج سلامت و امانتداری مدیران اجرایی در همه ادوار گذشته بود

شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۴۲
کد مطلب: 303728
مصطفی محمدنجار وزیر کشور با بیان اینکه انتخابات خرداد ۹۲ بیانگر خدشه‌ناپذیری و اوج سلامت و امانتداری مدیران اجرایی در همه ادوار گذشته بود، گفت: نظام و دولت‌های وقت به سلامت انتخابات همواره به دیده حق‌الناس نگریسته‌اند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مصطفی محمد نجار وزیر کشور عصر امروز در مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی که با حضور سران قوا و شخصیت‌های لشکری و کشوری در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت: به روح پرفتوح امام عظیم‌الشان و بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی درود می‌فرستم. همچنین به روح شهدای والامقام، جانبازان، و ایثارگران عزیز سلام و تشکر خود را به محضر مبارک ولی امر مسلمین جهان و رهبر معظم انقلاب اسلامی تقدیم می‌کنم.

وی افزود: خداوند بزرگ و سبحان را شاکر و سپاسگزارم که این سعادت و توفیق حاصل شد تا در چنین ایام پرفیض و مبارکی در جریان برگزاری مراسم تنفیذ حکم یازدهمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران گزارشی موجز و مختصر از رویداد حماسه بزرگ ملت شریف ایران در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ به استحضار برسانم.

وزیر کشور تاکید کرد: حمد و سپاس پروردگار قادر یکتا را که یک بار دیگر ما را مشمول الطاف بی‌کران خویش فرمود و ملت بزرگوار و شایسته ایران از آزمون و محک بزرگ و سرنوشت‌ساز انتخابات مانند گذشته سرافراز و سربلند بیرون آمدند و در سال حماسه سیاسی و اقتصادی، حماسه سیاسی مورد نظر مقام معظم رهبری را به عنوان بسترساز و زمینه‌ساز حماسه اقتصادی به معنای واقعی کلمه و با زیبایی هر چه تمامتر عینیت بخشیدند.

نجار گفت: بحمدالله انتخابات یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با عنوان نماد مردم‌سالاری دینی مورد تاکید حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری و در راستای اصل ششم قانون اساسی که اداره امور کشور را متکی به آرای عمومی کرده، در یکی از مهمترین و حساسترین مقاطع در اوج شکوه و عظمت برگزار شد و مردم رشید،‌بصیر، مومن، هوشمند و موقع‌شناس ایران در جای‌جای کشور در لبیک به ندای مقتدا و رهبر خویش حماسه‌ای عظیم و بزرگ آفریدند و با استفاده از فرصت و ظرفیت وسیع انتخابات که حقیقتا نماد مردم‌سالاری دینی و محل تجلی رای و اراده مردم در اداره امور و در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها برگ زرین دیگری بر کارنامه پرافتخار خود افزودند.

وی خاطر نشان کرد: ملت سلحشور ایران با درک صحیح از تاثیرات شگرف انتخابات پرشور در عرصه‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی با حضور بسیار گسترده و متراکم در پای صندوق‌های اخذ رای آب سردی بر پیکر نحیف دشمنان که از مدت‌ها قبل با برنامه‌سازی و طراحی در صدد مایوس کردن مردم برای از رونق انداختن انتخابات و کمرنگ کردن حضور مردم بودند، ریختند و بر استمرار مقتدرانه، غیرتمندانه و پرافتخار راه انقلاب و گفتمان امام و مقام معظم رهبری تاکید کردند.

وزیر کشور ادامه داد: بی‌شک برگزاری انتخابات خرداد ۹۲ علیرغم گستردگی و همزمانی دو انتخابات بزرگ و حساس بیانگر خدشه‌ناپذیری و اوج سلامت و امانتداری مدیران اجرایی در همه ادوار گذشته بود و نشان داد که نظام و دولت‌های وقت همواره به اهمیت و سلامت انتخابات به عنوان یک اصل لایتغیر و اجتناب‌ناپذیر به دیده حق‌الناس نگریسته‌اند. شاهد مدعا هم چرخش نخبگان و دست به دست شدن مسئولیت‌ها در هر دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و اینکه از دل هر انتخابات رئیس‌جمهور با اختلاف سلیقه‌ای از دولت وقت برآمده است.

نجار تاکید کرد: اینکه معاندان و دشمنان ملت ما همواره انتخابات را به عنوان نقطه قدرت و استحکام نظام هدفگیری و آماج حملات قرار داده‌اند، جای هیچ تردیدی نیست. چرا که حضرت امام(ره) به واقع ایده و فکری نو برای اداره کشور مبتنی بر مردم‌سالاری مردم و اسلام ناب بنیان و به جهانیان عرضه کرد که امروز به عنوان سرمشق و الگویی کارآمد در عرصه گیتی خوش می‌درخشد.

وی گفت: نظام مردمسالاری دینی و رجوع به تعالیم ارزشمند اسلام و رای و اندیشه و تفکر مردم در همه شئونات اداره جامعه و کشور است. حضرت امام با اعتقاد راسخ و قلبی به زیبایی هرچه تمامتر میزان را رای ملت توصیف کردند و به همین دلیل همه ارکان حکومت در نظام جمهوری اسلامی به‌طور مستقیم و غیر مستقیم متاثر از رای مردم است. سلوک و شیوه ای که از بدو انقلاب و همه پرسی جمهوری اسلامی آغاز و اکنون پس از گذشت ۳۴ سال از حیات مبارک انقلاب اسلامی و برگزاری تعداد زیادی انتخابات در دوره زعامت خلف صالح و شایسته ایشان با همان قدرت و صلابت استمرار یافته است.

وزیر کشور ادامه داد: بدون تردید تدابیر حکیمانه و ارشادات و راهنمایی‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تبیین جایگاه انتخابات به اهمیت برگزاری قانونمند آن و مشارکت گسترده مردم در عرصه انتخابات و همچنین آشکار نمودن نیات پلید و سوء دشمنان نقش بسیار ارزشمند و اساسی در برگزاری حماسی و شکوهمند انتخابات داشت به نحوی که همه گروه‌ها و افراد و سلایق و به طور کلی همه افرادی‌که به کشور و سرنوشت آن عشق می‌ورزند را به پای صندوق‌های رای گسیل کرد.

نجار با بیان اینکه انتخابات خرداد ۹۲ به واقع خط بطلانی بر همه سیاه‌نمایی‌ها و القای شبهه‌ها و تردیدها و مهر تاییدی بر سلامت انتخابات و قانونمداری انتخابات‌های گذشته و انتخابات بسیار با شکوه سال ۱۳۸۸ بود، گفت: متاسفانه عده‌ای با عدم تمکین به قانون و با عبور از قانون و بی‌تقوایی آن را به کام ملت تلخ کردند و هزینه هایی را به مردم و کشور تحمیل کردند. همکاران بنده در وزارت کشور در تداوم برگزاری موفق نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، با درک اهمیت و حساسیت انتخابات پیش رو بر وسعت و دامنه تلاش ها افزودند و با میدان آوردن همه ظرفیت‌ها، توان و انرژی بر برگزاری انتخاباتی باشکوه، قانونمند، سالم و رقابتی و در شان و طراز ملت بزرگ ایران همچون انتخابات‌های گذشته فعالیت سنگینی انجام دادند.

وی تصریح کرد: نامگذاری سال ۹۲ به نام سال حماسه سیاسی و اقتصادی مسئولیت وزارت کشور برای زمینه‌سازی و بسترسازی تحقق حماسه سیاسی را دوچندان کرد. انتخابات ۲۴ خرداد سال ۹۲ به دلیل همزمانی برگزاری دو انتخابات بزرگ یعنی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و چهارمین دوره انتخابات شوراها و همراه شدن آن با انتخابات میاندوره‌ای خبرگان رهبری و میاندوره‌ای مجلس در ۴ حوزه انتخابیه که یقینا تدارک و برنامه‌ریزی گسترده‌ای می‌خواهد، با انتخابات گذشته متمایز بود و به همین دلیل همکاران خدوم و زحمتکش بنده در خانواده وزارت کشور، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و بخش‌داری‌ها با بسیج همه امکانات و ظرفیت‌ها به استقبال برگزاری این دو انتخابات بسیار حساس و مهم و ملی شتافتند.

وزیر کشور تاکید کرد: یکی برای تعیین مقدرات و سرنوشت کشور در ۴ سال آینده و دیگری برای مشارکت مردم در اداره امور مناطق در مسیر انجام این ماموریت بسیار مهم و خطیر ۴ رویکرد و شعار همچون قانونمداری که انجام همه فرآیندهای انتخابات مطابق مر قانون، یعنی نه ذره‌ای عدول از قانون و نه ذره‌ای فراتر از آن انجام شد و امانتداری به معنای صداقت و پاسداری از رای مردم به عنوان حق‌الناس؛ عدالت‌محوری به معنای فراهم کردن امکانات برای همه نامزدها و استفاده عادلانه آنها از امکانات دولتی که تجلی عینی آن را در تصمیمات کمیسیون بررسی انتخابات زیر نظر وزارت کشور و هیئت اجرایی مرکزی انتخابات در سایه اقدامات کم‌نظیر رسانه ملی در عدالت رسانه‌ای و جلوگیری از ریخت و پاش و تحمیل هزینه‌ها را شاهد بودیم.

نجار ادامه داد: مشارکت و حضور گسترده مردم و بسترسازی برای خلق حماسه سیاسی را نصب‌العین اقدامات خود قرار دادند و بحمدالله به توفیق الهی و با پایبندی به این اصول چهارگانه توانستیم هر دو انتخابات را با موفقیت کامل در روز ۲۴ خرداد در اوج و نقطه عطف مردم‌سالاری دینی به ایستگاه آخر برسانیم.

وی همچنین به اقدامات وزارت کشور در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرد و افزود: اجرای قانون اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری و تشکیل هیئت اجرایی انتخابات به استناد ماده ۳۱ قانون اصلاحی به ریاست وزیر کشور و عضویت وزیر اطلاعات و دادستان کل کشور و یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس و ۷ نفر از شخصیت‌های دینی و سیاسی از اقدامات وزارت کشور در انتخابات بود. همچنین این هیئت با تشکیل ۱۰ جلسه عادی و فوق‌العاده تصمیمات خوب و موثری در راستای تسهیل در روند برگزاری انتخابات اتخاذ کرد.

وزیر کشور گفت: نکته حائز اهمیت وجود ۷ نفر از معتمدان محلی در ترکیب این هیئت است که که با نگاهی به ترکیب ۱۳ نفره ۴۲۱ هیئت اجرایی شهرستان و ۶۱۹ هیئت اجرایی بخش در انتخابات ریاست‌جمهوری که ۹ نفر از اعضای آن را معتمدین مردمی تشکیل می‌دهند، می‌توان به جرات اذعان داشت که در جمهوری اسلامی ایران مجریان و برگزار کنندگان اصلی انتخابات فی‌الواقع مردم هستند که این یکی از سازوکارهای بسیار مهم استحکام و خدشه‌ناپذیری انتخابات ایران است.

نجار تصریح کرد: حضور بازرسین وزارت کشور و نمایندگان فرماندار در شعب اخذ رای و همچنین حضور نمایندگان نامزدها در ستاد انتخابات کشور و شعب اخذ رای در سراسر کشور در تمامی مراحل و فرایندها دلیل محکم بر سلامت انتخابات بود به نحوی که در مرحله اخذ و پایان رای‌گیری آراء و قرائت شمارش آراء حتی یک مورد اعتراض واصل نشد.

وی تاکید کرد: از طرفی بعد از اطلاع رسانی عمومی، نتایج استخراج شده به تفکیک صندوق، شعب، شهرستان و استان در سایت وزارت کشور برای اطلاع مراجع عمومی درج شد. همچنین تشکیل کمیسیون بررسی تبلیغات در وزارت کشور برابر مواد ۶۲ و ۶۳ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری و اصلاحیه آن به منظور استفاده عادلانه و برابر نامزدها از امکانات دولتی و تنظیم برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها و سه دور مناظره نامزدها در رسانه ملی از دیگر اقدامات بوده است.

وزیر کشور ادامه داد: اضافه کردن ۲۰ هزار شعبه به شعب اخذ رای با هدف فراهم سازی و تسهیلات بیشتر برای رای دادن آسان مردم از اقدامات وزارت کشور در این انتخابات بود. همچنین به منظور تبحر و مهارت‌های مجریان، برگزاری ۱۲ همایش توجیحی و آموزشی ویژه فرمانداران و بخشداران به عنوان روسای هیئت‌های اجرایی بخشی دیگر از اقدامات ما بود. برگزاری دوره تربیت مربی در دو حوزه انتخابات و فناوری اطلاعات و‌آموزش کارشناسان و مدیران استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و برگزاری ۵ مانور سراسری نیز توسط وزارت کشور سایر اقدامات ما را شکل می دادند.

نجار گفت: بازنگری، اصلاح و تدوین دستورالعمل آیین‌نامه اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و تهیه طرح جامع اطلاع‌رسانی برای انتشار صحیح و به هنگام اخبار مربوط به انتخابات و تهیه سامانه جامع انتخابات برای انتخابات ریاست‌جمهوری با استفاده از آخرین فناوری‌های روز و با پای کار آوردن همه زیرساخت‌های کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک بستر و محیط کاملا امن بخش دیگری از اقدامات وزارت کشور در انتخابات اخیر بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *