چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

تاثیر تحریم رنو بر خودروسازان داخلی

جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب: 303398
فعالان صنعت خودرو در تحلیل خود از تاثیر قطع همکاری شرکت رنو فرانسه با ایران تحت فشارهای تحریمی آمریکا بر صنعت خودروسازی معتقدند که اولا نباید این تحریم را خیلی بزرگ جلوه داد، ضمن اینکه بازارهای جایگزین برای تامین قطعات پیدا می شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، در نهایت پس از انتشار اخبار ضد و نقیضی مبنی بر تعلیق همکاری رنو با شرکت‌های خودروساز ، هفته گذشته مدیر بخش اجرایی رنو از اجبار امریکا برای ترک شرکت رنو از ایران خبر داد  و عنوان کرد در غیر این صورت از هر گونه فعالیت در آمریکا منع خواهیم شد. البته اظهارات رنو در حالی در رسانه های خبری منتشر شد که خودروسازان ایرانی نه تنها رفتن رنو از ایران را تایید نمی‌کنند، بلکه صحبت‌هایی از تولید محصولات جدید این شرکت نیز در ایران به میان می‌آورند.
 
در عین حال با قطع همکاری رنو با ایران تولید محصولات شرکت های خودروسازی که نیاز مبرمی به قطعات وارداتی این شرکت دارندرا با ابهاماتی همراه کرده است که از این میان باید به تولید تندر-90 اشاره کرد که طی روزهای اخیر با انتشار این اخبار که هنوز مورد تأیید نهایی قرار نگرفته است با مشکلاتی در چرخه تولید روبه رو شده است.
 
در این راستا با دو تن از فعالان صنعت خودرو گفت و گو کردیم که به شرح زیر است:
 
نجفی منش: رفتن رنو از کشور را نباید بزرگ کرد 
محمد رضا نجفی منش عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در این خصوص به خبرنگار اقتصادی تسنیم می‌گوید: نباید مشکل رنو را زیاد بزرگ کنید چراکه این امر باعث خشنودی کشورهای غربی شده و آنها را در رسیدن به اهداف خود که همان ضربه زدن به اقتصاد ایران هست امیدوار می‌کند.
 
وی از ارئه توضیحات درباره چگونگی تأمین قطعات وارداتی مورد نیاز تولید تندر90 خودداری کرد و گفت: با رفتن رنو خودروسازان قطعات خودروهای خود را از بازارهای دیگری تأمین خواهند نمود.
 
میرخانی رشتی: پرداخت بدهی و مشکلات انتقال ارز  و البته تحریم، رنو را از کشور راند 
داود میر خانی رشتی مشاور انجمن خودرو سازان نیز در همین رابطه ضمن بیان این نکته که رفتن رنو از کشور به دلیل مشکلات نقل انتقال ارز و عدم پرداخت بدهی ها بود، گفت: در تولید خودروهایی که با قطعات این شرکت تولید می گردید دچار مشکلاتی خواهیم شد که البته این امر در مقابل مشکلات پیچیده این روزهای صنعت خودرو اندک به شمار می آید.
 
وی با اشاره به اینکه مسئولان کشور باید اقدامات مؤثری را برای انتقال ارز برای خودروسازان جهت تأمین قطعات مورد نیاز خود به وجود آورند، افزود: در حال حاضر خودروسازان فقط در انتقال ارز با شرکت های چینی مشکل چندانی ندارند که این امر برای کشور به هیچ عنوان مناسب نیست.
 
مشاور انجمن خودرو سازان در ادامه با اشاره به مشکلاتی که از ابتدای تولید تندر وجود داشت، تصریح کرد: هم اکنون با رفتن شرکت رنو خط تولید تندر 90 دچار رکود می شود و این امکان وجود دارد که خودروسازان بتوانند قطعات این خودرو را از طریق شرکت های خارجی تأمین کنند.
 
به اعتقاد میر خانی رشتی، برخی از قطعات اصلی از جمله موتور خودروها داخلی سازی نشده ودر پی قطع ارتباط از جانب شرکت لیسانس دهنده، حق تولید نخواهیم داشت و در صورت تولید نیز می بایست جریمه آن را پرداخت کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *