پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

شصت‌وپنجمین وزیر آموزش وپرورش کیست؟

جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۰:۲۴
کد مطلب: 303315
شصت و پنجمین وزیر آموزش و پرورش از سال 1300، و دوازدهمین وزیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب اسلامی ایران چه کسی خواهد بود؟
به گزارش جهان به نقل از فارس،‌ از زمان تشکیل وزارتی برای تعلیم و تربیت فرزندان ایران اسلامی تا کنون، ۶۴ نفر سکان این وزارتخانه را به دست گرفته‌اند و پس از انقلاب اسلامی ایران تا کنون نیز ۱۱ نفر بر مسند وزارت بزرگترین وزارتخانه کشور تکیه زدند.
 
نخستین وزیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب اسلامی ایران، غلامحسین شکوهی بود؛ شکوهی به جز وزارت آموزش و پرورش، 60 سال تدریس، تحقیق و ارشاد فرزندان این کشور را در کارنامه خود داشت.
 
وی در مهر 1323 خدمات آموزشی خود را با سمت آموزگار دبستان‌های بیرجند آغاز کرد و دارای مدرک دکترای علوم تربیتی بود.
 
* ۲ وزیر شهید

 
دومین وزیر آموزش و پرورش، شهید محمدعلی رجایی است؛ وی در سال 1335 به دانشسرای عالی رفت و به سال 1338 دوره لیسانس خود را در رشته ریاضی به پایان برد و به سمت دبیر ریاضی به استخدام وزارت فرهنگ در آمد و به ترتیب در شهرستان‌های خوانسار، قزوین و تهران به تدریس مشغول شد.
 
شهید رجایی در سال 1358، مسئولیت وزارت آموزش و پرورش را بر عهده گرفت و در زمان وزارت خود موفق به دولتی کردن تمام مدارس شد.
 
وی از مؤسسین مراکز تربیت معلم در نظام جمهوری اسلامی ایران و مؤسس گزینش و امور تربیتی است. 
 
شهید محمدجواد باهنر، سومین وزیر آموزش و پرورش دارای فوق لیسانس علوم تربیتی و دکترای الهیات از دانشگاه تهران بود که در کابینه محمدعلی رجایی به سمت وزیر آموزش و پرورش منصوب شد. 
 
وی همراه با محمد علی رجایی در هشتم شهریور سال 1360 در کاخ نخست وزیری بر اثر انفجار بمب به شهادت رسید.
 
شهید باهنر نیز عضو هیئت موسس امور تربیتی و از پیشگامان تألیف کتب دینی در نظام آموزش و پرورش و عضو هیئت امنای مدارس اسلامی رفاه و مفید بود. 
 
*‌ وزرای دوران دفاع مقدس

 
علی‌اکبر پرورش بعد از شهادت محمدجواد باهنر درست همزمان با دفاع مقدس به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی شد.
 
وی متولد ۱۳۲۱ بوده و دارای مدرک تحصیلی فوق‌ لیسانس زیان و ادبیات فارسی است؛ پرورش فعالیت در آموزش و پرورش را با دبیری از سال ۱۳۴۵ آغاز کرد.
 
پنجمین وزیر آموزش و پرورش نیز، سیدکاظم اکرمی است که دارای دکترای برنامه درسی بود؛ وی هم وزیر آموزش و پرورش دوران دفاع مقدس است.
 
سید کاظم اکرمی در شهریورماه 1319 در شهر همدان متولد شد؛ وی در سال‌های 1359ـ1357 مسئولیت کل آموزش و پرورش استان همدان را به ‌عهده گرفت؛ اکرمی در سال 1363 به عنوان وزیر آموزش و پرورش منصوب شد.
 
* وزیری که نظام آموزشی را تغییر داد

 
محمدعلی نجفی ششمین وزیر آموزش و پرورش ایران بعد از انقلاب است که دارای دکترای ریاضی بوده و حدود 9 سال به عنوان وزیر آموزش و پرورش فعالیت کرد.
 
وی در دوران تصدی وزارت دست به فعالیت‌هایی در جهت تغییر نظام آموزشی زد که در نهایت نظام جدید آموزش و پرورش در دبیرستان‌ها به مورد اجرا گذاشته شد.
 
حسین مظفر، وزیر هفتم آموزش و پرورش دارای لیسانس فقه و مبانی حقوق اسلامی و فوق لیسانس مدیریت است؛ آموزش و پرورش در دوره وی آرام بود و حرکت‌های تحولی و نوین در این دوره به چشم نمی‌خورد.
 
بعد از وی نیز مرتضی حاجی با تحصیلات کارشناسی ریاضیات و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی در رأس وزارت آموزش و پرورش فعالیت کرد.
 
مرتضى حاجى متولد 1327 تهران است که در کارنامه خود تدریس در دبیرستان‌هاى استان های تهران و مازندران را دارد. 
 
بحث حذف معاونت پرورشی در دوره حاجی به وقوع پیوست که سر و صدای بسیاری نیز در سال‌های بعد به پا کرد؛ وی در تمام سال‌هایی که در آموزش و پرورش حضور داشت، آنچنان محکم از اقداماتی که انجام داده بود، دفاع کرد که همواره از بحث استیضاح مخالفان در امان ماند.
 
* وقتی تحول بنیادین در آموزش کلید خورد 

 
نهمین وزیر آموزش و پرورش، محمود فرشیدی بود که دارای کارشناسی ارشد مهندسی شیمی بود و بعد از حدود 2 سال فعالیت از پست وزارت آموزش و پرورش استعفا داد.
 
آغاز بحث تحول در آموزش و پرورش و تشکیل کارگروه‌های تحول بنیادین در زمان فرشیدی کلید خورد و معاونت پرورشی نیز که در زمان حاجی حذف شده بود، در زمان فرشیدی احیا شد.
 
دهمین وزیر آموزش و پرورش نیز علیرضا علی‌احمدی جشفقانی دارای مدرک دکترای تخصصی مدیریت (گرایش تحقیق در عملیات) و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دانشگاه تربیت مدرس بود که وزیر شد. 
 
وی تحولی که فرشیدی کلیدش را زده بود دنبال کرد و در مدت فعالیت، آغازگر اقدامات خوبی بود اما شاید دور بودنش از فضای آموزش و پرورش باعث شد که بیش از ۲ سال در جایگاه وزیر آموزش و پرورش فعالیت نکند.
 
* آغاز تحول بنیادین در آموزش و پرورش

 
یازدهمین وزیر آموزش و پرورش حمید‌رضا حاجی بابایی، متولد 1338 همدان و دارای دکترای الهیات و معارف اسلامی گرایش علوم قرآنی و حدیث است.
 
در کارنامه وی می‌توان دبیری مقطع راهنمایی در رزن سال 1359ـ 1358، مدیر دبیرستان در رزن 1360ـ 1359، معاون آموزش و پرورش شهرستان اسد‌آباد 1360 به مدت 2 ماه، رئیس ‌آموزش و پرورش شهرستان اسدآباد به مدت حدود 2 سال 1362 ـ 1360، رئیس آموزش و پرورش شهرستان کبودرآهنگ به مدت حدود 2 سال 1364 ـ 1362 و رئیس آموزش و پرورش شهرستان همدان 1372ـ 1370 مشاهده کرد.
 
تصویب سند ملی آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین، اجرای نظام «۳ـ۳ـ۶»، ۵ روزه شدن روزهای آموزشی در هفته، هوشمندسازی مدارس و ایجاد مجتمع‌های آموزشی و پرورشی از نمونه اقدامات وی است که البته برخی از اقدامات مورد انتقاد کارشناسان نیز بوده است.
 
* دوازدهمین وزیر آموزش و پرورش ایران کیست؟

 
به گزارش فارس، گمانه‌زنی مختلفی درباره وزیر آموزش و پرورش ایران شده است و افراد متعددی نیز مطرح شده‌اند؛ این در حالیست که برخی از گزینه‌ها نیز مورد انتقاد واقع شده‌اند.
 
در این میان تنها فردی که به طور رسمی اعلام کرده که گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش دولت یازدهم است، محمدعلی نجفی است.
 
در این میان گزینه‌های دیگر نیز چون ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل سابق و عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی فرهنگیان، مرتضی حاجی، محمدعلی غفاری معاون سابق نوآوری وزیر آموزش و پرورش، روح الله عالمی، سید احمد زرهانی، علی اصغر فانی و فخرالدین دانش به چشم می‌خورد.
 
اکنون باید دید که از این میان این اسامی چه کسی دوازدهمین وزیر آموزش و پرورش ایران بعد از انقلاب و شصت و پنجمین وزیر آموزش و پرورش ایران از سال 1300، است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *