يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

کارآمدترین توصيه های تغذیه در آموزه های قرآنی

پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب: 303248
اهميت و نقش شيرمادر در تامين سلامت و بقاي كودك در پی دستيابي مجامع علمي نسبت به ارزش های آن و اذعان کارشناسان به سودمندي‌هاي ويژه این نوع تغذيه در حالی رویکرد جهانی را به سمت ترویج این مهم در بین مادران سوق داده كه در آموزه اسلامي و قرآنی ما کارآمدترین و زيباترين نكات در قالب توصيه مطرح شده است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، همه ساله اول اگوست که امسال مصادف با 10 مراد ماه و 24 رمضان شده است بنام روز جهانی شیر مادر نام گذاری و این روز در کشورهای مختلف با توجه به فرهنگ و آداب هر کشوری گرامی داشته می شود و هدف از این نام گذاری تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود از این موهبت و لطف خداوندی است.
 
پزشک متخصص کودکان  با اشاره به اهمیت تغذیه کودکان با شیر مادر و در سلامت فرزندان در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: در اولین روز تولد نوزاد کلستروم که مایعی زرد رنگ و غنی از آنتی بادی است از سینه مادر خارج می شود این مایع، سیستم ایمنی بدن نوزاد را تقویت کرده و از او در مقابل بیماری ها محافظت می کند.
 
محمد حسین آقایی پور می افزاید: شیری که در ابتدا نوزاد شیر می نوشد، آبکی و شیرین است و به مرور این شیر چرب تر و مغذی تر َشده و احتیاجات نوزاد را برای رشد تامین می کند.
 
وی شیر مادر را یکی از موهبتهای الهی می داند که خداوند به کودکان هدیه کرده و اظهار می کند: شیر مادر از مواد مغذی موجود در خون و ذخیره غذایی بدن مادر تامین می شود و اینکه در فرهنگ ما می گویند شیر از شیره جان مادر گرفته می شود صحبتی نادرست نیست.
 
آقایی پور با اشاره به برخی از ویژگی های منحصر به فرد شیر مادر می گوید: شیر مادر همیشه آماده است و احتیاج به گرم کردن و میکروب زدایی ندارد وغذایی همیشه مهیا برای نوزاد بوده که در کارخانه بدن مادر تولید و به کودک عرضه می شود.
 
وی با اشاره به اینکه در شیر مادر ویژگی ها و موهبت های خاصی وجود دارد که می توان ساعت ها در مورد آن صحبت کرد ابراز کرد: شیر مادر دارای اسید چربی است که به رشد مغز نوزاد کمک کرده و در نهایت باعث رشد جسمی و عقلی متناسب در کودکان می شود.
 
این پزشک مشهدی با اشاره به برخی دیگر از مواد ضروری مورد نیاز بدن نوزادان می گوید: در شیر مادر هیچ چیز مضری وجود ندارد و درصد چربي، كربوهيدرات و پروتيین شير مادر به اندازه مورد نیاز کودکان طراحی شده است.
 
وی همچنین با اشاره به نیازهای عاطفی و روانی کودکان برآوردن نياز هاي احساسي كودک و تقویت رابطه عاطفی بین مادر و کودک را یکی دیگر از مزایای تغیه با شیر مادر می داند تصریح می کند: کودکانی که تا دوسالگی از شیر مادر تغذیه می کنند معمولا کودکانی سالم و خونگرم هستند و بدنی مقاوم تر نسبت به کودکان دیگر در برابر برخی بیماری ها دارند.
 
آقایی پور اذعان می کند: شیر مادر به تنهائي و بدون نیاز به هر نوع ماده غذایی اضافی درشش ماه اول تولد براي شيرخوار كافي و در شش ماه دوم انرژي لازم برای کودک پنجاه درصد از شير مادر و پنجاه درصد از تغذيه تكميلي تامين مي کند.
 
وی با تاکید بر شیر دادن فرزندان تا دوسالگی می گوید: کودکان از شش ماهگی به بعد در کنار شیر مادر می توانند از موادغذای متناسب با سنشان نیز استفاده کنند.
 
حجت الاسلام ابرهیمی کارشناس مذهبی نیز با اشاره بر اهمیت تغذیه در کودکان و تاکید آن در آموزه های دینی می گوید: در تمامی زوایای فردی و اجتماعی و خانوادگی دین اسلام توصیه هایی دقیق و جدی وجود دارد که متاسفانه گاهی در جامعه مورد غفلت قرار می گیرد.
 
وی با اشاره به روز جهنی شیر مادر و اهمیت آن در اسلام و قرآن بیان می کند: خداوند متعال در قرآن کریم در آیه 233 سوره مبارکه بقره می فرماید:" کودکان خودتان را دوسال تمام شیر دهید تا دوران شیر خوارگی را کامل کند.
 
حجت الاسلام ابراهیمی سپس با اشاره به حدیثی از رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) عنوان می کند: پیامبر گرامی نیز در حدیثی می فرمایند "برای کودک شیری بهتر از شیر مادرش نیست"
 
وی می افزاید: امیر المومنین حضرت علی(ع) نیز در یکی از فرمایشاتشان به اهمیت تغذیه کودک با شیر مادر تاکید می کنند و می فرمایند :" هیچ شیری برای تغذیه کودک از شیر مادرش با برکت تر نیست و به طور کلی در قران کریم و احادیثت و روایات اسلامی به تعدد در باره اهمیت و خواص شیر مادر برای کودکان تاکید شده است.
 
این کارشناس مذهبی ضمن تاکید بر تغذیه کودکان با شیر مادر در دین اسلام اذعان می کند: حضرت علی(ع) حتی با رویکرد تربیتی به شیر مادر نگاه می کنند و می فرمایند:" نگاه کنید ببینید چه کسی به فرزندتان شیر می دهد زیرا فرزند بر صفات و سرشت او تشبه پیدا خواهد کرد و یا در جمله ای دیگر می فرمایند " زن نادان را به دایگی فرزندتان نگیرید زیرا شیرش بر فرزندتان تاثیر دارد".
 
حجت الاسلام ابراهیمی تصریح می کند: دین اسلام از بدو تولد تا پایان عمر برای همه انسان ها برنامه دارد و این برنامه برای فرزندان و کودکان نیز وجود دارد و امروز اگر گاهی اوقات چالش های در تربیت فرزندانمان مشاهده می کنیم به دیل عدم توجه به آموزه ها و توصیه های اسلامی است که در قرآن و احادیث و روایات اسلامی بیان شده است.
 
وی با اشاره بیان مقام والای مادر شیرده، در آیه 14 سوره مبارکه لقمان در قرآن کریم می گوید: خداوند تبارک وتعالی در این آیه نورانی می فرماید: " ما با انسان در باره پدر و مادرش سفارش کردیم، مادرش او را با ناتوانی حمل کرد ودوران شیر خوارگی او در دو سال پایان می یابد".
 
دنیای متمدن امروز که پس از گذشت بیش از هزار و 400 سال از نزول آیات الهی ودر غالب سازمان ها و نهادهای بین المللی پی به اهمیت تغذیه شیر مادر تا دوسالگی برده و به آن معترف است ما را بیش از گذشته متوجه آنچه داریم و به آن توجه نشان نمی دهیم می کند.
 
قرآن کریم کتاب زندگی برای همه دوران ها و برای همه انسانها است که تاکید آن بر اهمیت تغذیه با شیر مادر آن هم در زمانی که خبری از آزمایشگاه های پیشرفته نبود الهی بودن آیات نورانیش را بیش از بیش بر ما ثابت می کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *