دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۳

دیدگاه 33 سال پیش هاشمی در مورد رابطه با آمریکا

سه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب: 302781
رابطه ما با آمریکا یک رابطه خصمانه است و در شرایط حاضر دولت آمریکا جوی به وجود آورده که مانع تفاهم و رسیدن به یک راه حل مسالمت آمیز می باشد و تا زمانی که آمریکا به اشتباهاتش اعتراف نکند و خطاهایش را جبران ننماید تفاهم به وجود نخواهد آمد .
به گزارش جهان به نقل از فارس، رخدادهای8 مرداد 1359  به شرح زیر است:
 
چکیده:
 
    کاردار سفارت سوئیس و حافظ منافع آمریکا در ایران طی دیدار با  آیت الله هاشمی رفسنجانی نامه کنگره آمریکا را به وی تسلیم کرد .
    طرح پرچم جمهوری اسلامی ایران مصوب مورخ 15 تیرماه شورای انقلاب از سوی رئیس جمهور و رئیس شورای انقلاب به وزارت کشور ابلاغ شد .
    به دنبال حمله پلیس آمریکا به تظاهرات قانونی دانشجویان ایرانی مقیم این کشور و دستگیری 169 دانشجوی ایرانی آمریکا بازجویی از این دانشجویان را آغاز کرد .
    34 کشور عضو سازمان ملل متحد از جمله جمهوری اسلامی ایران طرح قطعنامه ای را در زمینه حل مسئله فلسطین به اجلاس فوق العاده مجمع عمومی تسلیم کردند .
    شاپور بختیار: هدفی که من در فرانسه به دنبال آن هستم سرنگونی نظام جمهوری اسلامی است و در این راه از صدام و دولت عراق تقاضای کمک کرده ام که آنها به تقاضای من جواب مثبت و قول هرگونه کمکی را داده اند .
    یک هیئت عراقی امروز از سوی صدام رئیس جمهور این کشور به لندن رفت تا در مورد تاسیس یک پالایشگاه نفت در ناصریه واقع در جنوب عراق با مقامات انگلیسی گفت و گو کند .
    نیروهای انقلاب در پاسخ به حملات ارتش بعث عراق به تاسیسات نفتی ایران واقع در نفت شهر تاسیسات نفتی بانیل عراق را منهدم کردند .
    مردم سردشت طی طوماری خواستار فعالیت مجدد جهاد سازندگی در این شهر شدند .
 
پیام کنگره آمریکا به هاشمی

 
سفرای کشورهای رومانی ، لبنان و فلسطین و نیز کاردار سفارت سوئیس به طور جداگانه با آیت الله هاشمی رفسنجانی دیدار و گفت و گو کردند و در این ملاقات ها که در محل مجلس شورای اسلامی انجام شد کاردار سوئیس نامه کنگره آمریکا را به رئیس مجلس شورای اسلامی تسلیم کرد .

رابطه ما با آمریکا خصمانه است
 
هاشمی رفسنجانی در این رابطه گفت : به کاردار سوئیس گفتم که رابطه ما با آمریکا یک رابطه خصمانه است و در شرایط حاضر دولت آمریکا جوی به وجود آورده که مانع تفاهم و رسیدن به یک راه حل مسالمت آمیز می باشد و تا زمانی که آمریکا به اشتباهاتش اعتراف نکند و خطاهایش را جبران ننماید  تفاهم به وجود نخواهد آمد .
 
هاشمی ادامه داد : به کاردار سوئیس گوشزد کردم که شاه تا زمانی که زنده بود تحت حمایت آمریکا قرار داشت و مرگ وی مسئله ای را حل نمی کند . رئیس مجلس ادامه داد : مفاد نامه کنگره آمریکا به امضای 180 نماینده کنگره رسیده و این نامه پس از طرح در مجلس شورای اسلامی منتشر خواهد شد . (1)
 
ابلاغ طرح پرچم رسمی جمهوری اسلامی به وزارت کشور
 
طرح پرچم جمهوری اسلامی ایران مصوب مورخ 15 تیرماه شورای انقلاب از سوی رئیس جمهور و رئیس شورای انقلاب به وزارت کشور ابلاغ شد . بر طبق اصل 18 قانون اساسی پرچم رسمی ایران از این پس به سه رنگ سبز ، سفید و سرخ و با علامت مخصوص جمهوری اسلامی ایران و شعار الله اکبر خواهد بود . (2)
 
تصمیم آمریکا برای محاکمه 169 دانشجوی ایرانی
 
به دنبال حمله پلیس آمریکا به تظاهرات قانونی دانشجویان ایرانی مقیم این کشور و دستگیری 169 دانشجوی ایرانی آمریکا بازجویی از این دانشجویان را آغاز کرد .هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به این اقدام دولت آمریکا اعلام کرد بازجویی و شکنجه دانشجویان ایرانی در سرنوشت نزدیک به 50 آمریکایی که از آبان ماه سال گذشته در گروگان ملت ایران هستند تاثیر خواهد گذاشت . (3)
 
درخواست 34 کشور عضو سازمان ملل برای خروج اسرائیل از سرزمین های اشغالی
 
34 کشور عضو سازمان ملل متحد از جمله جمهوری اسلامی ایران طرح قطعنامه ای را در زمینه حل مسئله فلسطین به اجلاس فوق العاده مجمع عمومی تسلیم کردند . در این طرح ضمن تاکید بر حق سازمان آزادیبخش فلسطین به عنوان نماینده مردم فلسطین در شرکت در تمامی کوشش ها و مباحثات و کنفرانس های مربوط به مسئله فلسطین و اوضاع خاورمیانه در چارچوب ملل متحد بطور موکد خروج اسرائیل به طور کامل از سرزمین های اشغالی از جمله بیت المقدس خواسته شده است . (4)
 
از صدام برای مبارزه با ایران کمک می گیرم
 
بختیار آخرین نخست وزیر رژیم گذشته گفت : سادات با اعطای پناهندگی به شاه از خود شجاعت و شرافت نشان داده است ! وی ادامه داد : هدفی که من در فرانسه به دنبال آن هستم سرنگونی نظام جمهوری اسلامی است و در این راه از صدام و دولت عراق تقاضای کمک کرده ام که آنها به تقاضای من جواب مثبت و قول هرگونه کمکی را داده اند . بختیار از این که صدام برخلاف برخی از شیوخ منطقه تعارف را به کناری گذاشته و علیه جمهوری اسلامی موضع خصمانه اتخاذ کرده است قدردانی کرد . (5)
 
انگلیس در عراق پالایشگاه نفتی ایجاد می کند
 
یک هیئت عراقی امروز از سوی صدام رئیس جمهور این کشور به لندن رفت تا در مورد تاسیس یک پالایشگاه نفت در ناصریه واقع در جنوب عراق با مقامات انگلیسی گفت و گو کند . دولت انگلیس روابط خود را در ماههای گذشته با دولت عراق گسترش داده است . (6)

حمله پاسداران به تاسیسات نفتی بانیل عراق
 
نیروهای انقلاب در پاسخ به حملات ارتش بعث عراق به تاسیسات نفتی ایران واقع در نفت شهر تاسیسات نفتی بانیل عراق را منهدم کردند . از صبح دیروز توپخانه دشمن منطقه نفت شهر را مورد هدف قرار داده و این شهر صحنه درگیری بین نیروهای انقلاب با سربازان عراقی شده بود .  (7) خبر دیگر این که سرهنگ کریمی فرمانده ناحیه ژاندارمری کرمانشاه اعلام کرد از ساعت 18 دیروز آرامش نسبی در مناطق درگیری با عراق برقرار شده است . (8)
 
مردم سردشت خواستار شروع مجدد فعالیت جهاد سازندگی شدند
 
مردم سردشت طی طوماری خواستار فعالیت مجدد جهاد سازندگی در این شهر شدند . در بخشی از این طومار آمده است : ما اهالی سردشت و روستاهای این شهر همانطوری که قبلا همواره پشتیبان جهاد سازندگی بوده و عموما آماده هر گونه همکاری با آنان بوده ایم و در شهرستان سردشت و حومه به هیچ کس اجازه نداده ایم که مزاحمتی برای برادران جهاد سازندگی فراهم نمایند بدین وسیله تقاضا داریم با توجه به اینکه در 48 روستا کار جهاد سازندگی به طور ناقص و نیمه تمام باقی مانده جهاد سازندگی به طور مجدد در این منطقه فعالیت های خود را شروع کند . (9)
 
پی نوشت:
 
1- اطلاعات ، 8 مرداد 1359 ، صفحه 1 ، هاشمی رفسنجانی در جلسه هشتم مرداد ماه سال 59 مجلس شورای اسلامی دیدار با کاردار سوئیس را اینگونه شرح می دهد : نامه ایست از کنگره آمریکا آمده که 180 نفر از اعضای کنگره نامه ای نوشته اند به پارلمان ایران یعنی به مجلس شورای اسلامی این نامه را چون دیروز آخر وقت کاردار سفارت سویس آورد من یک شرح مختصری از ملاقات با او خدمتتان میدهم و نامه را دادم صبح ترجمه کردند و اینجا آوردند و چون دیدیم که جزئیاتی در ترجمه آن دقت نشده فرستادیم خدمت آقای دکتر یزدی ، که تطبیق بکنند تا ترجمه دقیق تر . هاشمی ادامه داد :  ایشان آمد و مطالبی گفت که حالا مضمونش توی آن نامه هست من هم گفتم جواب رسمی را باید مجلس بدهد و من فعلا چیزی نمیتوانم بگویم اما آنچه که من به عنوان نظر خودم میتوانم بگویم این است که شما اعضای کنگره موظفید به مردم امریکا بگوئید که دولت شما اینکه ادعا می کند که ما داریم تلاش میکنیم که بحران بین المللی را برطرف کنیم دروغ میگوید امریکا از آن روزی که در ایران مساله گروگانها پیش آمد نه تنها تلاشی برای رفع بحران نکرده بلکه دائما اقدامی در راه تشدید بحران کرده و ملت ایران به اضافه طلبکاری های زیادی که از گذشته از امریکا دارد و جنایاتی که امریکا در ایران کرده و خونهائی که ریخته و غارتهائی که کرده و عقب افتادگی هایی که اینجا ایجاد کرده و چیزهای خیلی فراوان که ریشه های آن مدتها برای ما باقی خواهد ماند مواردی را شمردم که بعدا از آن جریان عمل کرده ده موردش را شمردم که مترجم چون آخرش یک کلمه آخرینی گفت من گفتم چون خودتان کلمه آخرین را گفتید من دیگر نمی شمرم وخیلی پیش از این هاست حالا آن چیزهائی که یادم هست.
 
هاشمی در ادامه جنایات آمریکا در حق ملت ایران و آن هم تا مرداد ماه سال 59 و دو ماه مانده به آغاز جنگ تحمیلی اینگونه بر می شمرد :  1- بلوکه کردن پولهای ایران که پولهائی است از پول نفت ارزان برده اید و در بانکها از آن سود برده اید و حالا هم که بلوکه کرده اید. 2- عدم انجام وظیفه تان در قبال تعهداتی که داشتید در قطعات یدکی کارخانه ها و لوازم فنی گران قیمتی که بما فروخته اید و پولش را هم ازما گرفته اید نپرداختید 3 - فشاری که به اقمارتان در سراسر دنیا آوردید که آنها ما را مثل خود شما بایکوت کنند 4- تبلیغات غلط و گمراه کننده ای که امکانات شما را در سراسر دنیا به منظور بد نشان دادن چهره انقلاب ما در دنیا کردید 5- حمله نظامی شما با آن هواپیما ها که جریان طبس هنوز عمق قضایا برای مردم جهان روشن نشده 6- این کودتای اخیری که به حمایت شما و اقمار شما، اسرائیل، مصر، عراق و عاملتان بختیار و عمال داخلیتان در ایران این جنایت عظیم را میخواستید انجام بدهید 7- این رادیو صدای آمریکا برنامه فارسی که همه میدانند که چه کارهای بد و زشتی دارد انجام میدهد.8- مسئله مواد غذائی و مواد اولیه که شما از آن طرف میگوئید نفت را نباید وسیله قرار داد برای سیاست و شما خواستید از این طریق کشور ما را فلج کنید و نتوانستید و در تمام موارد توضیح دادم که همه اینها به نفع ما است برای اینکه ما موفق شدیم روی پای خود بایستیم ما از اینکه شما این جور کردید پشیمان و ناراحت نیستیم. ولی میخواهم بگویم دولت شما دروغ میگوید که دنبال رفع بحران بین المللی هستید و یکی دو چیز دیگر که حالا به ذهنم نمیآید و بعدا پخش میشود من این مقدار را گفتم آن چیزی که من خودم میفهمم کنگره آمریکا باید به مردم آمریکا... رک کتابخانه ، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی ، مشروح مذاکرات جلسه 8 مرداد 1359
 
هاشمی در این مختصر به بسیاری از جنایات آمریکا از سال 1332 تا آن روز اشاره نمی کند  ، شاید زمان برای بیان این جنایت ها کافی نبود ولی سوالی که امروزه مطرح است این که آیا با گذشت نزدیک به 33 سال از آن روزها از سیاهه جنایات آمریکا در حق ملت ایران کاسته شده است که اینگونه عده ای با شعار اعتدال خواستار مذاکره با آن جنایت کاران پیشین هستند ، آیا دفاع مقدس هشت ساله که تاریخ نشان می دهد که بیش از هشت سال طول کشیده و  دولت  عراق به پشت گرمی آمریکا و دیگر متحدان غربی از همان سال 57 و روز پیروزی انقلاب مداخلات نظامی خود را در ایران آغاز کرده بود در این 33 سال روی نداده است ، آیا ترور و به شهادت رساندن صدها جوان برومند ایران زمین که در آخرین موارد آن دانشمندان هسته ای کشورمان توسط تروریست های اجاره ای به شهادت رسیده اند در این 33 سال رخ نداده است  ...تحریم ها ، تهدیدها و توطئه ها برای بر زمین زدن انقلاب در این 33 سال متوقف شده است ؟  در این زمینه بسیار می توان نوشت ولی سوال خود را دوباره می پرسیم از آمریکا و جنایت هایش چه کم شده است که اینگونه بر طبل مذاکره با این شیطان بزرگ کوبیده می شود ؟
 2- اطلاعات ، 8 مرداد 1359 ، صفحه 1
 3- اطلاعات ، 8 مرداد 1359 ، صفحه 2
 4- اطلاعات ، 8 مرداد 1359 ، صفحه 1
 5- اطلاعات ، 8 مرداد 1359 ، صفحه 16
 6- اطلاعات ، 8 مرداد 1359 ، صفحه 16
 7- جمهوری اسلامی ، 8 مرداد 1359 ، صفحه 4
 8- اطلاعات ، 8 مرداد 1359 ، صفحه 2
 9- جمهوری اسلامی ، 8 مرداد 1359 ، صفحه 1
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *