چه ملازمهی عقلی وجود دارد میان کم بودن فرصت و فقدان ملکهی اجتهاد مطلق؟ زیرا دست یافتن به ملکهی اجتهاد، بستگی به استعداد و پشتکار و توفیق الهی دارد و نباید میان برخوردار بودن از ملکهی اجتهاد مطلق و فرصت برای استنباط گستردهی احکام شرع خلط گردد.
در زمانی و شهادت به اجتهاد مطلق در بعد از آن وجود ندارد، زیرا مصب شهادت به خاطر اختلاف زمان شهادت مختلف است.
ضمنا آفتاب آمد دلیل آفتاب
آیا درس خارج رهبرمعظم انقلاب حکایت از احتهاد مطلق ایشان نمی کند ؟
اگر بگویند سال آغاز رهبری شبهه دارد
جوابش روشن است
هیچکس اگر مایه علمی از قبل نداشته باشد با اینهمه مشغله امکان به دست آوردن این همه تبحر را ندارد