جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

پرداخت آنلاین حقوق پزشکان خانواده

شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب: 300528
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه حقوق پزشکان خانواده از این هفته آنلاین پرداخت می‌شود، گفت: تاکنون بیش از ۲۰ هزار پزشک عمومی در طرح پزشک خانواده ثبت نام کرده‌اند که می‌توانند ۴۰ میلیون ایرانی را تحت پوشش قرار دهند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، محمدحسن طریقت‌منفرد در تشریح وضعیت اجرایی پزشک خانواده اظهارداشت:‌ بحثی که عنوان می ‌شود درباره کمبود منابع مالی را همه قبول داریم و همه نیز اعتقاد داریم کمبود منابع مالی مختص به کشور ما نیست و شاید اگر همگان در این مقوله توجه بیشتری می‌‌کردند این کمبود کمتر خود را نشان می‌داد ولی یک هنری که مدیریت‌ها باید داشته باشند این است که باید پای خود را به اندازه گیلیمشان دراز کند.

وی افزود: به حال اعتبارات مالی کافی نیست، ما در دهه ۶۰ با طرح شبکه خانه‌های بهداشت واقعاً توانستیم در کشور معجزه کنیم و همه جهان نیز این مسئله را تحسین کردند و امروز آمدیم به دلیل نداشتن پزشک از بهورز در نقاط محروم استفاده شبیه پزشک کنیم. همانطور که قبل از انقلاب با سپاه بهداشت این استفاده‌ها را کردیم.

طریقت‌منفرد ادامه داد: ولی امروز که بعضاً حدود ۷۰ هزار پزشک عمومی داریم جا دارد که ما آن سطح بهورز را در نظام شبکه ارتقا دهیم و این پزشک ارزشمند را نیز به این مقوله اضافه کنیم، یک پزشک سلامت محور که وظیفه اصلی آن پیشگیری و بهداشت باشد و درمانی که آن مقدار کمی که آن زمان از بهورز انتظار داشتیم از این پزشک انتظار داشته باشیم تا در راستای اجرای عدالت در اقصی نقاط کشور این مسئله را اعمال کند.

وزیر بهداشت عنوان کرد: بنابراین به دلیل کمبود منابع مالی که جهان شمول نیز هست به هر حال طب عمومی اولویت اصلی به حساب می‌آید و ما تا پله اول و دوم یک نردبان را نداشته باشیم چگونه می‌توانیم از پله بیستم این نردبان شروع کنیم، قانون برنامه توسعه سوم به نحوی و قانون برنامه توسعه چهارم نیز با تاکید و در نهایت در قانون برنامه توسعه پنجم نیز هر ماده‌ای را که ملاحظه می‌شود به این مسئله اشاره کرده است که اولویت نخست احیای طب عمومی باشد و ما هر چه داریم در وهله نخست در اولیت اول باید به کار بگیریم لذا علیرغم اینکه مشکلات وجود دارد یک تحول ساختاری تحت اولویت‌بندی ما لازم داریم.

طریقت‌منفرد تصریح کرد: پزشک خانواده امروز در دنیا در کنار صیانت از سلامت وظیفه دارد که مصرف با منبع را متعادل کند که این همه فشار به مردم نیاید در واقع ساماندهی مصرف در کشور از این مسیر حرکت می‌کند. ساماندهی تولید نیز این است که ما از امانت مردم که به عنوان مراکز بهداشتی و درمانی عمومی در اختیار داریم حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم، در ساماندهی تولید نیز ما مشکلی داریم که متاسفانه مردم اگر مجبور نباشند اقبالی به بخش عمومی نمی‌کنند. زحمت زیادی کشید می‌شود، بنده در این مسافرت‌ها شهرهایی را می‌دیدم که بیمارستان‌هایی وجود دارد با ۱۰۰ تا ۱۵۰ پرسنل و هزینه‌های گزافی نیز وجود دارد ولی پزشک متخصص لازم را نداشتند.

وی بیان داشت: بنابراین به آنجایی آنکه یک چاه ۱۰۰ متری کنده شود تا به آب برسیم آمده ایم ۱۰ چاه ۹۰ متری کنده‌ایم و به آب نرسیده‌ایم یعنی بیمارستان ساخته‌ایم و نیرو نیز اعزام شده است و حتی پزشک نیز داریم ولی مردم از آن محروم هستند و در ابتدا باید طب عمومی ساماندهی شود و کارهای اولیه که به علت عدم وجود متخصص در دنیا پزشکان عمومی با آموزش‌های تکمیلی انجام می‌دهد آن اختیارات لازم را به آنها بدهیم و بعد نیز از منابع به نحو احسن استفاده کنیم چرا مردم اقبال ندارند به بخش‌های عمومی مراجعه کنند در حالی که زحمات و خدمات بسیاری در این بخش‌ها ارائه می‌شود ولی مردم تا مجبور نباشند به این بخش‌ها عمومی مراجعه نمی‌کنند.

طریقت‌منفرد ادامه داد: علیرغم اینکه در برخی سالها بیمه تکمیلی در قانون مجلس برای ارائه خدمات پایه ممنوع شد ولی تمام نهادهای دولتی به داشتن بیمه تکمیلی ادامه دادند و هر کسی هم که زورش رسید و دستش به دهانش بود بیمه تکمیلی دارد، بیمه تکمیلی یعنی چی؟ یعنی گرفتن همان خدمات پایه خارج از بیمارستانهای دولتی، یعنی این میلیون‌ها نفری که با اصرار و خلاف مسیر قانونی از بیمه تکمیلی که همان بیمه پایه است با قیمت بالاتری از بخش غیردولتی بهره‌مند می‌شود و همه این موارد باعث آن می‌شود که ما بخش دولتی‌مان آن کارآیی لازم را نداشته باشد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در این زمینه برای استفاده بهینه از بخش‌های دولتی یک شرط مهم برای آن گذاشته‌ایم مبنی بر آنکه پزشک در یک جا کار کند یا اینکه در بخش دولتی کار کند یا در بخش خصوصی و این تاکیدها برای آن است که باید به قانون عمل کنیم، و وقتی ۸۰ درصد از بخش‌های بهداشت و درمان کشور دولتی است به اندازه کافی امکانات وجود دارد و از همه مهمتر پرسنل وجود دارد و اگر می‌بینیم که این افراد انگیزه‌ای برای انجام خدمات ندارند و در اولین فرصت می‌روند در بخش‌های خصوصی فعالیت می‌کنند برای آن است انگیزه‌ ایجاد نکرده‌ایم و باید انگیزه را در بخش‌های دولتی ارتقا دهیم تا آنها نیز از استعدادهای خود با نحواحسن استفاده کنند.

وی در تشریح اینکه آیا این ارتقای انگیزه به معنای آن نیست که باید تعرفه‌ها واقعی و اصلاح یابد بیان داشت: مباحث مالی فقط یک مقوله آن است و مقوله بعد جایگاه آن پزشک است و بنده اعتقاد دارم آن جراحی که در سطح مقدم خدمت مشغول است فرقی با بنده ندارد و چرا همه اختیارات باید برای بنده باشد و چرا همه اختیارات باید در ستادها متمرکز شوند، در دنیا ستادها در خدمت صف هستند تا صف در خدمت مردم باشد و در حال حاضر این مقوله در کشور معکوس است و این تغییر ساختار را قانون گفته است که باید اجرا شود و کاری نیز ندارند یعنی ما کمبود مالی‌مان به جای خودش مورد تائید همه است ولی ما از آن چیزی که باید داشته باشیم یک‌دهم، یا پنج دهم یا هشت دهم آن را داریم و نباید همین منابعی را که داریم صرف اولویت‌هایمان کنیم.

طریقت‌منفرد اظهارداشت: به هر حال این تغییر ساختار باید صورت پذیرد و این ظرف باید ته آن بسته شود که انشاءالله هر چقدر حاکمیت مظروف در داخل این ظرف ریخت نتیجه حاصل شود.

وی در پاسخ به این پرسش که مهمترین مقاومت‌ها در این مقوله چه مواردی هستند، گفت: مهمترین مقاومت‌ها برای اجرای طرح پزشک خانواده آن است که ما باید به سرعت نحوه آموزش پزشک عمومی را براساس سلامت‌نگری و توانایی ارائه خدمت در مراحل مراقبت‌های اولیه پیشگیری و درمان را ارائه کنیم و مسئله دوم جایگاه اقتصادی و اجتماعی پزشکان عمومی است که باید احیاء شود. در حال حاضر پزشک عمومی در لباس پزشک خانواده در دنیا اگر وضعیت اقتصادی‌اش از متخصصان بهتر نباشد بدتر نیز نیست.

وزیر بهداشت افزود: بنده یک جراح هستم و یک ساعت کار بنده دربخش دولتی در واقع نزدیک به ۲۰ برابر درآمد پزشک عمومی است و در بخش خصوصی نیز این درآمد ۲۰۰ برابر افزایش می‌یابد و این کارها را ما کرده‌ایم و اینکه طبیب عمومی در چنین جایگاه پایینی است نه حاکمیت نه مردم و نه اطباء مقصر هستند بلکه ساختار فعلی این تفاوت چشمگیر را به وجود آورده است. مثلاً در تعرفه‌گذاری‌ها و ضوابط چرا پزشک عمومی اجازه ندارد هیچ کاری انجام دهد و این مسائل را ما انجام داده‌ایم و این مسئله به اعتبارات و قوانین کمتر ارتباط دارد.

طریقت‌منفرد بیان داشت: در دنیا اولویت نخست آنان طب عمومی است زیرا طبیب عمومی بهترین جایگاه را در نظام سلامت دارد. حال خوشبختانه ما توانستیم در دو و سه هفته گذشته در بالاترین نشست قانونی و علمی کشور تصویب کنیم که پزشک عمومی احیا شود به طور مثال پزشک خانواده از ابتدا شروع می‌کند یک الزاماتی دارد که عبارتند از بیمار‌محوری یعنی بیمار پزشک را انتخاب می‌کند و حق تغییر آن را نیز دارد. یعنی پزشک را بیمار اداره می‌کند و کارت اعتباری که تامین کننده منابع مالی که در اختیار بیمار است برای پزشک ارزشمند خواهد بود و فقیر و غنی که این کارت را دارند برای پزشک یکسان هستند و بیمار می‌تواند با سرافرازی برود و حق خود را مطالبه کند و اگر دوست نداشت پزشک خود را تغییر دهد که این مسئله الزام نخست است.

وی ادامه داد: الزام دوم آن این است که این طرح پزشک خانواده مبتنی بر سرانه است یعنی این پزشک خانواده به مرور مدیریت منابع را در مسیر درمان اداره می‌کند و پزشکی چیزی نیست که ما بتوانیم با دستورالعمل آن را اداره کنیم. امروز بنده بر بالین بیمار یک هزینه‌هایی را ایجاد می‌کنم و فردا کسی دیگر می‌آید که چرا این کارها را کرده‌ای و بنده نیز می‌گویم تو دیروز نبودی که ببینی بیمار چه وضعیتی دارد و اگر امروز حال بیمار اینگونه است به خاطر اقدامات دیروز بنده است.

طریقت منفرد بیان داشت: چون پزشک را نمی‌توان با بخشنامه ودستورالعمل اداره کرد عنوان شده است که یک پزشک مسئول صیانت از امانت و سلامت بیمار است برای آن بیمار لحاظ می‌کنیم تا آن بیمار با گرفتن بهترین خدمات از امانت بیمار نیز صیانت شود و این مقوله را دنیا پذیرفته است و امروز ما در دنیا دغدغه تعادل منابع مالی و مصارف داریم و هم به خاطر تنوع سیستم سلامت یک کسی باید بیمار را از این سردرگمی نجات دهد و با او همراه باشد تا بیمار را در مسیر درست هدایت کند و همین دلیل است که پزشک خانواده ارزش آنچنانی در جامعه پزشک ندارد.

وزیربهداشت گفت: این پزشک خانواده موظف است که وقتی بیمارش را با یک تشخیص اولیه به متخصص ارجاع می‌دهد باید بتواند اقدامات و نظر متخصص در مورد بیمارش را دریافت کند و این فعالیت پزشک در این مقوله باعث می‌شود بیشترین تجارب و راهنمایی‌های علمی را به مرور به دست آورد و یک پزشکی که به این صورت فعالیت کند بعد از مدت کوتاهی خواه ناخواه یک پزشک قابلی می‌شود.

طریقت منفرد ادامه داد: ولی حال ما چه کرده‌ایم چون متاسفانه این تخصص‌گرایی و مدرک گرایی یک واقعیت تلخی شده است که نمی‌توان آن را به همین آسانی حذف کرد، آمده‌ایم و گفتیم علیرغم آنکه پزشک عمومی در سامانه ارجاع به عنوان پزشک خانواده حرکت می‌کند و معلومات لازم را به دست می‌آورد ما نیز در حین خدمت به این پزشک آموزش‌های مجازی و حضوری در قالب برنامه‌های متعدد ارائه دهیم تا ضمن اینکه پزشک تجارب متعددی دریافت می‌کند این آموزش‌ها را نیز به خصوص در راستای پیشگیری و سلامت‌نگری دریافت کنند.

وزیر بهداشت عنوان کرد: بعد از یک مدتی این پزشک با فرا گرفتن تجربه و آموزش‌های علمی به یک شخصیت علمی تبدیل شود تا مردم به آن اقبال کنند. چیزی که امروز متاسفانه مردم به طب عمومی اقبال ندارند زیرا فرهنگ فوق‌تخصص‌گرایی را رواج داده ایم و پزشک عمومی نیز در جای خود قرار ندارند چون به واقع از نظر جایگاه اقتصادی، اجتماعی و علمی جایگاهش مورد بی‌مهری قرار گرفته است. در نهایت پزشکان نیز خود را باور ندارند.

طریقت‌منفرد که در برنامه تلویزیونی پزشکی "نبض" حضور یافته بود، در تشریح این مسئله که با این روشی که شما عنوان می‌کنید می‌خواهید پزشک خانواده تربیت کنید، افزود: در دنیا ابتدا پزشک عمومی نقش پزشک خانواده را به اجرا گذاشت و به مرور صاحب این تجارب شد و بعد که این پزشکان اشباع شدند پزشکان جدیدی که وارد چرخه کار می‌شدند باید یک دوره تخصصی خانواده را آموزش می‌دیدند یعنی ۴ سال ورود آنها را به بازار حوزه سلامت به تاخیر انداختند و امروزه متخصص پزشک خانواده همه کارها را خودش انجام می‌دهد.

وزیر بهداشت ادامه داد: بنده چند هفته پیش که به سازمان بهداشت جهانی از جمله کشورهای سوئیس، آلمان و اتریش رفته بودم. مشاهده کردم واقعاً کاری نیست که پزشک خانواده در مقوله سرپایی انجام ندهد و صرفا به دلیل خدمات پچیده و بیمارستانی بیمار را ارجاع می‌دهد و ما اگر بخواهیم پزشک خانواده را تربیت کنیم در سال چند صد نفر را بیشتر نمی‌توانیم تربیت کنیم در حالی که ما ۳۰ تا ۴۰ هزار پزشک خانواده نیاز داریم و این مقوله ۵۰ تا ۶۰ سال زمان می‌برد و اعلام کردیم مانند همان کشورهای پیشرفته که این طرح را اجرا کردند پزشک خانواده نیز شروع شود و از این مسیر ارجاع؛ اطلاعات تجارب پزشک کامل شود و همزمان آموزش مجازی و حضوری را دریافت کند.

طریقت‌منفرد تصریح کرد: امروز با سیستم زیرساخت‌های مخابراتی یک پزشک می‌تواند با فاصله چند هزار کیلومتر خدمات تخصصی را با همکاری و هدایت پزشک دیگری به اجرا بگذارد و ما با این وضعیت زیرساخت‌های مخابراتی به جد می‌توانیم پزشکان را از لحاظ علمی و اطلاعاتی تقویت کنیم بدون اینکه پزشک مجبور باشد برود و سر کلاس بنشیند و خوشبختانه از زمانی که ما این اعتبارات پزشک خانواده در چند هفته گذشته تامین شد یک سامانه رایانه‌ای به دستمان رسید که می‌توانیم در کل کشور پزشکان عمومی را از طریق این سامانه ثبت‌نام کنیم و به صورت یارانه‌ای نیز قراردادهای منعقد کنیم و ویزیت‌های اولیه را نیز ثبت کنیم و پرداخت خدمات را نیز به صورت رایانه‌ای بپردازیم.

وزیر بهداشت بیان کرد: انشاءالله از هفته آینده نیز پزشکان خانواده‌ای که خدمات این طرح را شروع کرده‌اند به صورت آنلاین پرداختی‌هایشان در کمتر از یک هفته می‌پردازیم و از روزی که این طرح را اعلام کرده‌ایم بیش از ۲۰ هزار پزشک عمومی در طرح پزشک خانواده ثبت‌نام کردند که می‌توانند نزدیک به ۴۰ میلیون ایرانی را تحت پوشش قرار دهند.

وی عنوان کرد: به اعتقاد بنده اگر این سامانه رایانه ای جواب دهد بهترین راهی است که می‌توان به سرعت طرح بزرگ پزشک خانواده را گسترش داد و امیدواریم با این وضعیت و آن اقدام ارزشمندی که نشست شورای تخصصی پزشکی انجام داد ما بتوانیم انگیزه‌های لازم برای پزشکان جوان فراهم کنیم تا خودشان را باور کنند و این مسئله به مطالبه پزشکان عمومی تبدیل شود.

طریقت منفرد خاطرنشان کرد: در مقوله مطالبه مردم کمی عقب هستیم و باید فرهنگ‌سازی اجتماعی و علمی را به صورتی انجام دهیم که مردم باور کنند که داشتن یک پزشک مذکور از همه نظر به نفع آنان است و این مقوله محدودیت نیست که اگر می‌گوییم برای یک سرماخوردگی ساده به جای اینکه نزد یک فوق تخصص بروید و سرگردان شوید و هزینه‌های سنگین متقبل شویم بیایید از پزشکی که مسئولیت صیانت از امانت و سلامت شما را دارد استفاده کنید تا انشاءالله به حقوق خودشان برسند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *