شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۱
۱

عزل رئیس سازمان سینمایی و توبیخ وزیر/ واکنش شمقدری

چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب: 299894
سیدمحمد حسینی،‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل اتفاقات اخیر خانه سینما توبیخ شد!
عزل رئیس سازمان سینمایی و توبیخ وزیر/ واکنش شمقدری
به گزارش جهان، یک منبع آگاه در گفت و گو با روزنامه دولتی «شهروند» اعلام کرد: یک مقام عالی‌رتبه در دولت، دستور برکناری جواد شمقدری را به دلیل مقاومت برابر خواست و نظر اهالی هنر نسبت به بازگشایی خانه سینما و همچنین اقدامات خودسرانه صادر کرد.

روزنامه‌ی شهروند در ادامه نوشت: گفته می‌شود، سیدمحمد حسینی،‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به دلیل اتفاقات اخیر مورد توبیخ قرار گرفته است.

معاونت سینمایی در ماه‌های اخیر با دستور رئیس‌جمهور مبنی بر بازگشایی خانه‌ سینما، مقاومت کرده است.

اعضای خانه منحله سینما روز گذشته در تجمعی ضمن تعرض به حکم قانونی پلمب، شعارهای رادیکالی علیه نهادهای قانونی نظام سر دادند که شبکه‌های ماهواره‌ای ضدانقلاب از جمله BBC فارسی و VOA آمریکا به سرعت آن را پوشش خبری دادند.

گفتنی است علاوه بر حمایت برخی از اعضاء هیات مدیره سابق خانه سینما از جریان فتنه، آنان در اصلاح اساسنامه "خانه"، شروط «پایبندی به قانون اساسی» و «عدم اشتهار به فساد اخلاقی» را نیز حذف کرده بودند، که کار را به اعتراضات گسترده هنرمندان متعهد کشاند.

در نهایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این مطالبات و پس از طی فرآیندی طولانی حکم به تعطیلی دائم خانه سینما داد، اما عملکرد و مواضع دوگانه دولت سبب شد تا هر از گاهی اعضای خانه مجال عرض اندام پیدا کنند و در نهایت نقشه تجمع و تسخیر ساختمان این نهاد را بکشند.

تكذيب برکناری شمقدری

اما جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی در گفت​وگو با فارس در واکنش به شایعه برکناری​اش از ریاست سازمان سینمایی که عصر امروز دهان به دهان شد، اظهار داشت: به وجود آوردن چنین شایعه​ای نشان می​دهد که افرادی که به دنبال متشنج کردن فضا هستند، دستشان خالی است.

وی افزود: البته امروز در نشست خبری خبرنگار یکی از رسانه​ها مطلبی را به آقای شیخان نسبت دادند که ایشان این موضوع را کاملا تکذیب کردند و این​ها مجموعه​ای از تحریکاتی است که برخی از افراد انجام می​دهند تا شاید کورسوی امیدی به آینده داشته باشند و فکر می​کنند در آینده می​توانند از قانون عبور کنند.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه اظهار داشت: تحلیل این ماجرا و اینکه چرا پس از اتفاقات امروز چنین شایعه​ای مطرح می​شود، به عهده رسانه​ها است و باید تحلیل شود که چرا این جریان اینچنین دچار سقوط شده است که دست به شایعه​سازی می​زند.

شمقدری در پایان تاکید کرد: ما بنا داریم در فرصت باقی مانده​ با دوستان به یک تفاهمی برسیم تا خانه سینما به شکل منطقی بازگشایی شود که تا آخرین لحظه به دنبال ایجاد این تفاهم هستیم و امیدوارم دوستان از این فرصت ۴۸ ساعته برای دستیابی به تفاهم استفاده کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
دیگه ارشاد ما به کجا رسیده
نه افراط نه تفریط