چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰
۱

سخنگوی دولت از میان زنان انتخاب شود

شنبه ۸ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۴۳
کد مطلب: 295818
نشست ائتلاف اسلامی زنان با عنوان " اعلام راهبردهای اجرایی و عملی شدن خواسته‌ها و مطالبات ائتلاف اسلامی زنان در دولت آینده " عصر امروز با حضور تعدادی از اعضای این ائتلاف برگزار شد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، در ابتدای این نشست توران ولی‌مراد دبیر ائتلاف اسلامی زنان به ارائه گزارشی در مورد نحوه شکل‌گیری این ائتلاف و فعالیت‌های انجام شده از سوی آن پرداخت. وی با اشاره به برخی مطالب مطرح شده از سوی حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب درباره زنان گفت: مطالبی که ایشان در مورد مطالبات زنان در برنامه‌های خود مطرح کردند با مطالبات ائتلاف هم پوشانی دارد و ما در اینجا تلاش کرده‌ایم که راهبردهای اجرایی و عملی این مطالبات و همچنین نحوه‌ی تعامل با دولت را بررسی کنیم.

وی بر اهمیت نگاه برابر به زنان و مردان و همچنین توانمندی زنان تاکید کرد و گفت: معتقدیم برای اجرایی شدن مطالبات زنان نیازمند یک سری راهکارهایی هستیم. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در طول ۳۵ سال گذشته، بسیاری از مطالبات دیگر بر مطالبات زنان در بستر اجرا ارجح بوده است گفت: مشکلات زنان حل نمی‌شود مگر این که در تمام ابعاد زنان در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم ساز قرار بگیرند و حضوری فعال داشته باشند.

وی در ادامه به نقش رسانه‌ها در عملیاتی کردن این دیدگاه تاکید کرد و گفت: رسانه‌ها می‌توانند به عنوان یک بازوی اجرایی و عملیاتی برای تحقق این دیدگاه تلاش کنند و وارد صحنه شوند. این فعال حقوق زنان در ادامه با اشاره به اینکه موانعی در راه تحقق مطالبات زنان وجود دارد و باید در راه برداشتن این موانع پافشاری کرد گفت: رسانه‌ها باید در خیلی از موارد مطالبات زنان را مطرح و آن را پیگیری کنند.

این عضو جامعه‌ی زینب (س) با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنم صدای زنان ایجاد شود گفت: در واقع دولت باید ابزارهایی را فراهم کند که زنان بتواند صحبت کند و از طرف دیگر نهادهای مدنی در این ارتباط باید گسترش یافته و در تدوین لوایح در ارتباط با زنان نقش موثرتری ایفا کنند چرا که آنها در تعامل و ارتباط با بدنه‌ی اجتماع هستند. وی با بیان این که مردان همواره در قدرت بودند و از ابزار قدرت برخوردارند ابراز عقیده کرد: متاسفانه زنان به دلایل مختلف صدا نداشتند و نتوانستند مطالبات خود را به خوبی مطرح کنند و به همین بابت معتقدم که باید صدای زنان ایجاد شود.

ولی‌مراد ادامه داد: مشکلاتی در جامعه وجود دارد و زنان با آن گریبانگیر هستند که اگر برای حل این مشکلات بخواهیم فقط به دولت متکی باشیم ممکن است دیگر مسائل گم شود بنابراین پیشنهاد می‌کنیم بنیادهای غیردولتی در این راستا تعبیه شود و این مشکلات در این بنیادها مطرح و حل آنها از طریق این بنیادها اجرایی و عملیاتی شود؛ مثلا می‌توان به ایجاد بنیاد تجارت و توسعه کسب و کار خانم‌ها، در راستای ایجاد اشتغال هر چه بیشتر برای زنان، اشاره کرد.

این فعال حقوق زنان، در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ما تاکید داریم که باید زنان در مراکز تصمیم‌گیری حضور داشته باشند گفت: اصرار داریم که سخنگوی دولت از میان زنان انتخاب شود، چرا که این امر باعث می‌شود که خیلی از مرزها شکسته شود و وجهه‌ی جمهوری اسلامی ایران در صحنه‌ی بین‌المللی ارتقاء پیدا کند. دبیر ائتلاف اسلامی زنان با بیان اینکه این اقدام باعث افزایش اعتماد به نفس در خانم‌ها می‌شود گفت: وقتی زنان به صورت فراگیر در مناصب تصمیم‌گیری نباشند این باعث می‌شود که مشکلات زنان روی زمین بماند.

وی همچنین با طرح پیشنهاد تشکیل شوراها و کارگروه‌های اختصاصی در این ارتباط، گفت: ما باید در دولت آینده به سمتی برویم که خانم‌ها حضوری فعال‌تر داشته باشند و مناسب است در کارگروههایی که در دولت منتخب در ارتباط با برنامه‌ریزی برای آینده تعیین شده است، حضور زنان جدی‌تر شود. دبیر ائتلاف اسلامی زنان با بیان این که ما نگاهمان باید رو به جلو و آینده باشد، در پاسخ به سوالی در مورد لزوم تغییر نام مرکز امور زنان و خانواده به نام قبلی‌اش با عنوان مرکز مشارکت زنان گفت: تغییر نام مرکز مشارکت زنان به مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری را من پیشنهاد کردم البته نه به منظور کاهش مشارکت زنان که دولت نیز این تغییر نام را انجام داد البته نه با آن اهداف و چارچوبی که من نوشته بودم و تعیین کرده بودم.

وی با تاکید بر این که از کل آن چیزی که من ارائه کرده بودم فقط اسم آن مورد استفاده قرارگرفت و مسیری که در پیش گرفته شد با مسیرپیشنهادی همخوانی نداشت گفت: بحث ما این بود که زن دارای هویت است، محور خانواده نیز هست و تک بعدی نمی‌توانیم به مسائل نگاه کنیم و باید هویت زن را به صورت انسانی ببینیم به نحوی که هویت فردی وی حفظ شود و در کنارفرصت‌هایی که به زنان داده می‌شود هویت خانواده و نقش زن نیز در آن در نظر گرفته شود و با توجه به این موضوع امتیاز ویژه‌ای برای زنان در نظر گرفته شود.

همچنین در این مراسم اعظم نوری یکی دیگر از اعضای ائتلاف اسلامی زنان و معاون حقوقی و پارلمانی وزارت ارشاد در دولت اصلاحات با تبریک به حسن روحانی به خاطر پیروزی‌اش در انتخابات و اعتقاد به اینکه بعد از انتخابات فضای کشورعوض شده است گفت:‌ایشان وعده‌های خوبی در ارتباط با زنان بیان کرده‌اند و این وعده‌ها بخشی از خواسته‌های ما را نیز محقق می‌کند.

نوری با بیان این که وعده‌ها و مطالبی که ایشان مطرح کردند راهکار اجرایی دارد و ما باید این راهکارها را شناسایی کنیم گفت: در مورد یک یک این وعده‌ها و مطالب باید کار کارشناسی انجام دهیم و ببینیم که از کدام کانال می‌توان آنها را اجرا کرد و ما می‌توانیم پیش نویس و لایحه‌های پیشنهادی خود را برای تحقق برنامه‌های ایشان ارائه کنیم. در این مراسم ناهید پاپیان یکی از مدیران ارشد صدا و سیما و عضو ائتلاف اسلامی زنان با اشاره به وعده‌هایی که حسن روحانی در ارتباط با زنان داده‌اند گفت: ما پیشنهاد می‌کنیم که در شوراهای عالی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کشور که برای پیشبرد امور در کشور تصمیم‌گیری می‌کنند حداقل یک خانم در هر شورا حضور داشته باشد، به نحوی که دیدگاه زنان و مطالبات آنها نیز در این شورا مطرح شود.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنیم در کنار شایسته سالاری، شاخص دادن فرصت برابر به زنان و مردان در انتخاب مدیران مورد توجه قرار بگیرد و به عنوان یک معیار بر اساس آن عمل شود، به نحوی که این نگاه در انتخاب مدیران در همه‌ی ابعاد وجود داشته باشد. همچنین در این نشست اعظم حاجی‌عباسی دبیر کل جامعه زینب، در سخنانی با تاکید بر این که سهیم شدن برابر زنان و مردان در تصمیم‌گیری‌ها یکی از پیش نیازهای دموکراسی است گفت: به قدرت رسیدن زنان و حضور متعادل و متوازن آنها در عرصه‌ی سیاست نشان از یک دموکراسی سالم دارد و گویای این است که زن و مرد به رغم اختلافات طبیعی، فرهنگی و تاریخچه‌ی متفاوتشان حقوق و مسئولیتهای برابر دارد و می‌تواند در کنار هم در اداره جوامع خود نقش داشته باشند.

این فعال حقوق زنان افزود: لازمه رسیدن به چنین جوامعی تلاش و اهتمام دولت‌ها، تعهد احزاب و نیز مشارکت مجدانه و خردمندانه و پویایی بانوان است، زنان باید به قدرت اتحاد و همبستگی میان خود پی ببرند و تنها در آن صورت است که می‌توانند در کالبد سیاست مرسوم و رایج در دنیا و پارادایم حاکم بر سیاست جهانی روحی تازه بدمند. وی افزود:‌ از دیرباز قدرت و ثروت منابعی بودند که همواره زنان را از حضور فعال و تاثیرگذار درجامعه دور می‌ساخت؛ در هیچ کشوری زنان نتوانستند از مقام سیاسی یا نفوذ سیاسی مساوی با مردان برخوردار شوند، کلیه حقوق انسانی اعم از مدنی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، حقوق همگانی، تفکیک ناپذیر و پیوسته و وابسته به هم هستند و از عوامل ضروری تحقق برابری جنسیتی ، توسعه و صلح در قرن ۲۱ به شمار می‌روند.

وی افزود: آنچه که امروز در دنیا مطرح است تساوی حقوق زن و مرد است که در حکومت‌های لیبرال دموکراسی غربی این تساوی بر اساس تشابه و با روش سکولار است، اما در نگاه دینی و نظام جمهوری اسلامی تساوی حقوق زن و مرد بر اساس عدالت است و آیات قرآن کریم مملو از نمونه‌های این منطق است. حاجی عباسی اظهار داشت:‌ برای دستیابی به جایگاه واقعی زنان در عرصه‌ی قدرت و تصمیم‌گیری باید مجموعه‌ای از راهکارهای پیشنهادی را به کار بست و با اتخاذ تدابیر چند بعدی و به موازات هم و تلفیق از راهکارهای مختلف البته به تناسب مواضع موجود، زنان را در این امر مهم مدد رسانید.

دبیر کل جامعه زینب (س)‌ادامه داد: بدیهی است که سهیم شدن برابر زنان و مردان در تصمیم‌گیری یکی از پیش نیازهای دموکراسی است و به قدرت رسیدن زنان و حضور متعادل و متوازن آنها در عرصه‌ی سیاست نشان از یک دموکراسی سالم دارد و گویای آن است که زن و مرد به رغم اختلافات طبیعی، فرهنگ و تاریخچه متفاوتشان حقوق و مسئولیت‌های برابر دارد و می‌تواند در کنار هم در اداره جامعه فرصت و نقش داشته باشد و لازمه رسیدن به چنین جوامعی تلاش و اهتمام دولت‌هاست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
اولين افراط