پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

بمباران شیمیایی با سردشت چه کرد؟+فیلم

شنبه ۸ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۴۶
کد مطلب: 295761
استفاده مکرر از عوامل شیمیایی در جنگ های بشری به عنوان یکی از ضد انسانی ترین تاکتیک های جنگی در طول قرن گذشته همواره جان میلیون ها انسان بی گناه را در سراسر جهان گرفته است و توجه بشر را به خود جلب کرده است.
به گزارش جهان به نقل از فرهنگ نیوز، سلاح های شیمیایی به طور عمده و به طور رسمی در جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار گرفت. ارتش آلمان اولین کشوری بود که طی یک حمله سریع از گاز زرد رنگی علیه نیروهای بلژیکی مستقر در شهر ایپر استفاده کرد.

این حمله شیمیایی نخستین حمله وسیع گازی در تاریخ محسوب می شود.


کاربرد سلاح های شیمیایی از جنگ جهانی اول به بعد روند صعودی پیدا کرد. کشورهای مختلف جهان بعد از جنگ جهانی دوم تحقیقات گسترده ای را برای ساخت سلاح شیمیایی آغاز کردند که در نهایت منجربه ساخت گازهای اعصاب بیشتری شد.

گاز خردل : گاز خردل اولین عامل تاول زا بود که به عنوان سلاح شیمیایی مورد استفاده قرار گرفت.کاربرد سلاح های شیمیایی و میکروبی به عنوان غیر انسانی ترین تاکتیک ها و ابزار های جنگی منجر گردید کشورهای مختلف برای تعمیم کاربرد این سلاح ها اقداماتی را به صورت جدی انجام دهند.


در دهه ۱۹۶۰ میلادی مذاکرات در زمینه تحریم کاربرد سلاح شیمیایی در ژنو آغاز شد و نتیجه این نشست ها تصویب کنوانسیون تحریم جنگ افزارهای بیولوژیکی بود اما شامل همه جنگ افزار های شیمیایی نشد.

اما ۲۰ سال بعد یعنی در سال ۱۹۸۱ میلادی مذاکرات در این زمینه مجددا آغاز شد و در نهایت به تدوین کنوانسیون منع تولید، انباشت و کاربرد ابزار های شیمیایی منجر گردید.

اما تصویب این کنوانسیون ها و معاهدات هیچگاه عاملی بازدارنده برای استفاده نکردن سلاح های شیمیایی نگردید و در حالی این کنوانسیون های منع استفاده از سلاح شیمیایی و میکروبی از سوی غرب و آمریکا نادیده گرفته می شود که این کشورها به عنوان امضا کنندگان این معاهدات بین المللی خود از سازندگان اصلی این سلاح ها محسوب می شوند.


در طول تاریخ و در قرن گذشته کشورهای مختلفی قربانی سلاح های شیمیایی و میکروبی بودند. سلاح هایی که ساخته شده توسط کشورهای مدعی حقوق بشر، همچون غرب و آمریکا هستند.

اما در این بین، ایران خود یکی از بزرگترین قربانیان سلاح های شیمیایی محسوب می شود.

حال نگاهی می اندازیم به استفاده این سلاح های کشنده توسط غربی ها و عیادی آن علیه مردم کشورمان که نمونه بارز آن در جنگ تحمیلی هشت ساله ایران توسط ارتش بعثی عراق می باشد.

اولین باری که ارتش عراق از سلاح شیمیایی در جنگ تحمیلی استفاده کرد مربوط به ۲۷ مهر سال ۵۹ در استان خوزستان می باشد.

در این سال عراق چهار بار از سلاح شیمیایی از نوع تاول زای آن استفاده کرد که بالغ بر دهها شهید به جا گذاشت.

در سال های بعدی جنگ تحمیلی هم ارتش بعثی بارها در مناطقی همچون شلمچه ، کردستان و ایلام از سلاح شیمیایی استفاده می کند که بر اثر این سلاح غیر انسانی، صدها نفر شهید و هزاران نفر دیگر مصدوم می شوند.

امام اوج این اقدام ضد انسانی و وحشیانه ی این سرسپرده غربی ها در ۸ تیر ماه سال ۶۶ به وقوع می پیوندد.

بمباران شیمیایی شهر سردشت

در ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه چندین فروند هواپیمای عراقی سکوت شهر کوچک سردشت در غرب کشور را میشکنند و هفت بمب خردل در نقاط مختلف شهر می اندازد.





از شهر دوازده هزار نفری سردشت طبق آمارهای رسمی هشت هزار نفر مصدوم شدند و تعداد ۱۳۰ نفر هم به شهادت میرسند.

حالا هم گرچه سالهاست از آن بمباران وحشیانه می گذرد، اما هنوز اثرات آن بر پیکره ی بازماندگان این حادثه باقی مانده است.


وسعت این اقدامات مغایر با قوانین بین المللی به حدی بود که حتی شهروندان عراقی هم از آن در امان نبودند به گونه ای که حتی در اسفند ماه سال ۶۶ بمبارانی که در شهر حلبچه در منطقه کردستان عراق رخ می دهد طی آن صدها نفر از اهالی منطقه جان خود را از دست میدهند.

حالا سوالی که مطرح میشود این است که به راستی چه کسانی و با چه هدفی این سلاح های شیمیایی را در اختیار صدام قرار داده اند؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *