شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

سندجدید تعلق جزایر سه‌گانه به ایران

دوشنبه ۳ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب: 294665
یک شماره از روزنامه کویتی «الرای العام» که در سال ۱۹۷۰ میلادی انتشار یافته، به‌تازگی مورد توجه قرار گرفته است، چراکه در این روزنامه از «امضای قرارداد واگذاری قطعی سه جزیره ابوموسی،‌ تنب بزرگ و کوچک به ایران» خبر داده شده است.
به گزارش جهان به نقل از صراط، بر اساس خبر این روزنامه کویتی، در این قرارداد حاکم «رأس‌الخیمه» اعلام کرده است که هیچ‌گونه حق مالکیتی در قبال این جزایر ندارد.

روزنامه کویتی «الرای العام» در شماره ۲۴۲۷ خود، در تاریخ ۱۰ مه ۱۹۷۰ میلادی، در صفحه نخستش گزارشی مبنی بر واگذاری قطعی سه جزیره ابوموسی،‌ تنب بزرگ و تنب کوچک به ایران را با این عنوان آورده است: «قرارداد تجاری جنجالی ایران و حاکم رأس‌الخیمه». همچنین در ادامه این مطلب تیترهای فرعی و انتقادی «القاسمی سه جزیره تحت سیطره خود را به ایران فروخت» و «وجه نقد و ۲۰ اتومبیل لوکس قیمت نهایی سه جزیره خلیج فارس» آمده‌اند.

به گزارش شبکه خبری «براثای عراق» این سند تاریخی به‌وضوح نشان می‌دهد شیخ «صقربن‌سلطان القاسمی» حاکم «رأس‌الخیمه» که بعدها به کشور امارات پیوست، سه جزیره ابوموسی،‌ تنب بزرگ و تنب کوچک را طبق توافقی و به‌صورت قطعی به طرفیت «امیرعباس هویدا» نخست‌وزیر وقت ایران واگذار کرده است.

بنا بر این گزارش، هویدا به القاسمی قول داده بود که در صورت کشف شدن چاه نفت در این سه جزیره، مبالغی را به «رأس‌الخیمه» پرداخت کند.

روزنامه کویتی «الرای العام» یک هفته پیش از انتشار این خبر، در تاریخ دوم ماه مه ۱۹۷۰ میلادی نیز خبری مبنی بر موافقت کابینه ایران با استقلال بحرین به شرط عقب‌نشینی و خروج انگلیس از حوزه خلیج‌ فارس منتشر کرده بود. در آن زمان، علاوه بر رأس‌الخیمه،‌ بحرین،‌ قطر و عمان تحت استعمار انگلیس بودند. در واقع می‌توان گفت بین این دو خبر، یک ارتباط قابل تشخیص وجود دارد.

این روزنامه می‌افزاید: دولت ایران اکنون در جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک حضور مقتدرانه‌ای دارد و حتی پس از انتشار اخباری مبنی بر ادعای کشور امارات درباره مالکیت این جزایر، رییس‌جمهور ایران به این مناطق سفر کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *