پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

آنهایی که خوشحال نشدند ایرانی نیستند

جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۴۰
کد مطلب: 294009
کاپیتان تیم ملی می‌گوید بازیکنان و کی روش وظیفه شان را انجام داده اند و از این پس رسانه ها باید با حمایتشان شرایط را برای ماندن سرمربی تیم ملی فراهم کنند.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، جواد نکونام هافبک تیم ملی فوتبال ایران در جمع خبرنگاران در ابتدای این گفت وگو درباره صعود تیم ملی به جام جهانی اظهار کرد: در شروع می خواهم به مردم و کسانی که در فوتبال و ورزش هستند تبریک بگویم به ویژه مهم‌تر از همه مردم عزیزمان که پس از جام جهانی ۲۰۰۶ تا سال ۲۰۱۳ چندین سال ناکامی حضور در جام جهانی و موفقیت در جام ملت‌های آسیا را پشت سر گذاشته‌اند. واقعیت این است که کمتر کسی فکر می‌کرد این تیم بتواند به جام جهانی برود. امسال تیم ملی فوتبال ایران خیلی منتقد داشت. البته از انتقاداتی که به جا بود و به کمک می آمد را استفاده کردیم اما واقعیت این است که بعد از باختها انتقادهای مغرضانه ای هم مطرح می شد.

وی افزود: ما نشان دادیم فوتبال ایران همیشه توانایی این را دارد که کارهای بزرگ انجام دهد. حتما یادتان هست وقتی ما شروع کردیم همه می‌گفتند نسل طلایی ایران دیگر از بین رفته اما بازیکنان نشان دادند فوتبالیست‌های ایرانی مرد کارهای بزرگ هستند.

کاپیتان تیم ملی با بیان اینکه این صعود واقعا دشوار به دست آمد اظهار کرد: باید به این بازیکنان بگویید نسل طلایی فوتبال ایران. تیمی که به جام جهانی ۹۸ رفت، تیم فوق‌العاده قوی بود. آن تیم به پلی‌آف رفت اما این تیم مستقیم به جام جهانی صعود کرد. این تیم کارهای بزرگی انجام داد. دو گل خورده داشت و با بهترین خط دفاع کره را رفت و برگشت برد. ازبکستان را هم در تاشکند بردیم. فوتبال الان را با فوتبال سال ۹۸ نمی‌توان مقایسه کرد. از نظر کیفی و فنی و شرایط تیم‌ها قابل مقایسه نیستند. آن زمان کره و ژاپن و استرالیا یک سبک دیگر بازی می‌کردند. اصلا نمی‌شود با همدیگر مقایسه کرد. از نظر فوتبالی، آن زمان مهره بیشتر داشتیم. بیشتر هم با هم بازی کرده بودند. اما تیم فعلی، تیم تازه شکل گرفته‌ای است که از حالا به بعد باید بماند و کار کند. مخصوصا برای جوان‌ها باید برنامه‌ریزی شود که در آینده به ثمر بنشیند.

او در پاسخ به این سوال که آیا فکر می کنی منتقدان تیم ملی الان بعد صعود خوشحال هستند، گفت: فکر می کنم صعود به جام جهانی همه را خوشحال کرد. من به همه آن‌ها هم تبریک می‌گویم. صعود مبارک همه. با این حال متاسفانه قبل از بازی با کره جنوبی هم بعضی‌ها منتظر بودند تیم نتیجه نگیرد. اما خدا کمک‌مان کرد. همه با هم خواستیم، شما رسانه ای ها، مردم و همه کمک کردند و این اتفاق افتاد. هیچ کسی نمی‌تواند این موفقیت را به نام خودش بزند. این موفقیت برای فوتبال ایران است. بعد از شکست دادن کره، همه ایرانی‌ها خوشحال شدند. فکر می کنم هر کسی خوشحال نشده، ایرانی نیست.

نکونام در پاسخ به این سوال که اگر به سال قبل برگردیم آن مشکلی که بین تیم ملی و رسانه ها به وجود آمد دوباره اتفاق می افتاد یا نه اظهار کرد: آن دوره فوتبالیها تحت فشار شدیدی بودند. یکسری گفتند این بازیکنها ملک و پورشه می‌گیرند که واقعا هضم آن حرفها خیلی سخت بود. روزی که با نمایندگان رسانه ها جلسه داشتیم من گفتم هیچ کسی نمی‌تواند بگوید ما به همدیگر کاری نداریم. ما به همدیگر وصل هستیم. در آن جلسه گفتم اگر به جام جهانی برویم فروش روزنامه‌ها را می‌توانیم ببینیم و اگر نرویم هم می‌توانیم ببینیم. این زنجیری بود که وصل شد. تفرقه‌ای ایجاد شده بود که از بین رفت. در نهایت همه دوست داشتیم تیم به جام جهانی برود که این اتفاق افتاد. آن اتفاق، فاصله‌ها را نزدیک‌تر کرد. درست است که یک بازی را از دست دادیم اما باعث شد بدانیم ما به یکدیگر وصل هستیم.

نکونام در مورد ناکامی ایران برابر کره جنوبی در سال ۲۰۰۹ و از دست رفتن جام جهانی ۲۰۱۰ هم گفت: در آن دوره این قدر تب فوتبال داغ نبود و در کشور به خاطر انتخابات مسائل سیاسی برجسته تر بود. بازی با کره شمالی را که نبودم اما مقابل امارات و کره جنوبی به میدان رفتم. واقعیتی که وجود دارد این است که واقعا حس و حالی که این سه بازی آخر در میان بازیکنان وجود داشت، در بازی‌های ۴ سال قبل وجود نداشت. در این دوره همه ۲۵ بازیکن ما زحمت کشیدند و بازی‌ها را بردیم. همه آن‌هایی که در اردوی تیم ملی حضور داشتند زحمت کشیده‌اند.

وی درباره درخشش قوچان نژاد هم گفت: مطمئن باشید اگر در هر پستی خوب کار نمی‌کردیم گل می‌خوردیم. پس همه یک کار جمعی فوتبالی انجام داده‌اند تا به جام جهانی رسیدیم. رضا قوچان‌نژاد ایرانی است و آمده برای ایران بازی کرده. اشکان دژاگه و دانیال داوری هم همین‌طور. آمده‌اند برای ایران بازی کنند. امید نظری هم همین‌طور. هر کسی زیر پرچم ایران بازی می‌کند، برای ما قابل احترام است. هر کسی می‌آید باید بداند لباس ایران مقدس است و آرزوی همه است که آن را بپوشند. وقتی اشکان دژاگه در بوندسلیگا و تیم ملی زیر ۲۲ ساله‌های آلمان بازی کرده و می‌آید برای ایران بازی کند، نشان می‌دهد پیراهن ایران چقدر ارزشمند است. یادمان نرود این کار یک کار گروهی بود.

نکونام با اشاره به غیبت دژاگه در جشن صعود هم گفت: اشکان به من پیام تبریک داد. خیلی خوشحال بود. به او تبریک گفتم. امیدوارم زودتر خوب شود. سلامتی‌اش مهم‌تر از همه چیز است.

او در مورد احتمال پشیمان شدن افرادی که از تیم ملی خداحافظی کرده‌اند هم گفت: هر کسی نظر شخصی دارد. من به تیم ملی فکر می‌کنم و نظر افراد محترم است.

کاپیتان تیم ملی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنی اگر کی روش را از دست بدهیم چه اتفاقی در جام جهانی رخ می‌دهد؟ گفت: من اول یک سوال از شما که خبرنگار هستید و فوتبال ایران را دیده‌اید، دارم. برانکو برای فوتبال ایران بد کار کرد؟نه. ولی گفتند که برود. وقتی رفت تازه فهمیدیم چه کسی را از دست داده‌ایم. دوباره همین سوال را می‌پرسم. کیروش باید برود؟ درست است که کی روش خارجی است، شاید چند سال بیشتر در ایران نبوده و حس زیادی به کشورمان ندارد اما واقعا باید برود؟ اگر شما می‌گویی که کی روش باید بماند، باید از او حمایت کنید. ما از نظر فنی حرفمان را در زمین زده‌ایم. کی روش نشان داده‌ که می‌تواند کار کند یا نمی‌تواند. اگر خوب بوده یا بد بوده، نشان داده. حالا کار فدراسیون و شمست که اگر تیم ملی خوب بوده از کی روش حمایت کنید. چطور قبل از بازی با قطر آمدید حمایت کردید؟ خواستید برویم جام جهانی. حالا رفته‌ایم. باید حمایت کنیم این راه ادامه پیدا کند. اگر بخواهیم بگوییم این برود و آن یکی بیاید، خوب نیست. کار درستی که در فوتبال ایران انجام می‌شود باید ادامه پیدا کند. برانکو در سال ۲۰۰۶ افتخارآفرینی کرد اما آن را قطع کردیم. نگذارید آن کار را بکنیم. بگذارید راه درست را برویم. نگذارید به جایی برسیم که تیم به بن بست برسد و مجبور شویم دوباره از اول شروع کنیم. من نمی‌دانم فدراسیون با کی روش قرارداد دارد یا نه. نمی‌خواهم بدانم. ولی فدراسیون تمام تلاشش را باید بکند تا کی روش را نگه دارد. الان همه مردم کی روش را به عنوان یک اسطوره نگاه می‌کنند. تیم ملی به عنوان سرگروه به جام جهانی صعود کرده. تیمش دو تا گل خورده. کره را رفت و برگشت برده. جلوی خیلی چیزها ایستاد. خیلی کارهایی که یک مربی باید انجام دهد تا به خواسته‌اش برسد را انجام داده و زحماتش به بار نشسته. ما باید به فکر این باشیم که ادامه راه چه کار کنیم. اگر راه درست را نرویم، چند سال عقب می‌افتیم. نگذاریم یک مربی یکی دو سال بیاید و دوباره برود. بگذاریم مربی کارش را بکند. پای مربی بایستیم. ما پای بازیکنان و این تیم ملی ایستادیم و به نتیجه رسیدیم. این قدر می‌گفتیم کشورهای عربی مربی را زود به زود عوض می‌کنند، ما داریم به آن‌ها نزدیک می‌شویم.

نکونام در مورد وضعیتش در استقلال هم گفت: چیزی که اهمیت دارد این است که باشگاه استقلال با بازیکن هم پست من صحبت کرده است. مردم بدانند که فردا نگویند نکونام نماند. با دو بازیکن هم پست من صحبت کرده‌اند. مردم می‌دانند من استقلالی هستم. خودشان قضاوت می‌کنند در مورد فوتبال من. الان صحبت خاصی در این مورد ندارم. اول می‌خواهم با مردم خوشحالی کنم. بعد هم الان باید ببینیم باشگاه استقلال می‌خواهد چه کار کند. آن‌ها باید وظیفه‌شان را نسبت به من انجام دهند.

او در مورد مذاکراتی که با باشگاه‌های دیگر داشته هم گفت: من با باشگاه تراکتورسازی صحبت کرده‌ام. دو تا باشگاه دیگر هم با من صحبت کرده‌اند. نکونام در مورد طلبش از باشگاه استقلال گفت: نگویم بهتر است. هیچ اتفاقی نیفتاده. ولی اگر استقلال دوست داشته باشد من سال بعد در این تیم بمانم باید با خودم صحبت کنند. استقلال می‌تواند هر بازیکنی که می‌خواهد را بیاورد. ولی مردم دوست دارند من بمانم. استقلالی‌ها می‌دانند من الان ایران هستم. می‌توانند زنگ بزنند. اگر هم نخواهند، من به استقلال احترام می‌گذارم. این‌طور نیست که اگر در استقلال نباشم بد این تیم را بخواهم. چه باشم چه نباشم، برای این تیم آرزوی موفقیت دارم. در چند روز آینده وضعیتم مشخص می‌شود.

کاپیتان استقلال در پایان صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که خیلیها می گویند قلعه نویی به اندازه کاپیتان تیم ملی از تو حمایت نکرده است گفت گفت: من خیلی کارها را بلد نیستم. فقط همین را می توانم بگویم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *