يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۱
روزنامه فرانسوی لزاِکو:

عربستان در وحشت کامل شدن هلال شیعی

پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۵:۳۷
کد مطلب: 293849
عربستان سعودی نگران روزی است که بشار اسد در سوریه پیروز شود و هلال شیعی به ماه کامل تبدیل شود.
به گزارش جهان به نقل از خبر، روزنامۀ اقتصادی لز اکو در تحلیلی می‌نویسد: عربستان سعودی با حمایت از شورشیان مسلح سوریه، بیش از پیش نگران موضع آمریکا در بحران سوریه است و تلاش می‌کند تا مانع از آن شود هلال شیعی خاورمیانه با پیروزی بشار اسد به قرص کامل تبدیل نشود.

در یادداشت روزنامۀ لزاکو آمده است: طبق اسناد منتشر شده از سوی ویکی لیکس، شاهزاده مقرن، رییس سابق سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی در سال 2009 نگرانی خود را نسبت به گسترش نفوذ شیعیان به خصوص ایران در سال 2009 به مقامات آمریکایی یادآور شده بود. این مسئله امروز بیش از همه خود را در بحران سوریه نشان می‌دهد. ریاض بیش از همه جنگ سوریه را آواتار رویارویی ژئوپولیتیک خود با ایران می‌داند. از نگاه شاهزاده‌های سعودی، ایران با تمایلات توسعه طلبانۀ خود تهدیدی برای امنیت عربستان سعودی است.

عبدالعزیز الساجر، رییس مرکز مطالعات خلیج فارس می‌گوید: در صورتی که بشار اسد پیروز میدان باشد، این واقعیت به سایر کشورهای خلیج فارس ثابت خواهد شد که ایران توان حمایت و حفاظت از متحدانش در منطقه را دارد و از سویی اتحادها و ائتلاف‌های منطقه‌ای نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

در ریاض این نگران روز به روز در حال تشدید شدن است و از همین روست که عربستان سعودی ارسال سلاح به سوریه(به خصوص موشک‌های زمین به هوا) را با جدیت و شدت بیشتری دنبال می‌کند. چهار سیاستمداری که پرونده سوریه در عربستان را مدیریت می‌کنند اعم از ملک عبدالله پادشاه عربستان، سعود الفیصل وزیر امور خارجه، بندر بن سلطان رییس سازمان اطلاعات عربستان و سلمان بن سلطان فرد شمارۀ دو شورای امنیت ملی عربستان بر این مسئله اتفاق نظر دارند که آمریکا باید نقش بیشتری در بحران سوریه ایفا کند و این در حالیست که به رغم ادعای استفاده از سلاح شیمیایی آمریکا هنوز قصد ورود نظامی به سوریه را ندارد. اوباما روز گذشته صراحتاً اعلام کرد: این اطلاعات که آمریکا قصد ورود به جنگ سوریه را دارد، اغراق آمیز است.

این مسئله تا جایی ریاض را نگران کرده که ملک عبدالله تعطیلات خود در مراکش را نیمه کار رها کرده و اعلام کرد که از تحولات منطقه نگران است، مسئله‌ای که سبب کاهش ارزش بورس سعودی شد. نگرانی عربستان بیش از همه از حزب الله و شاخۀ ابوالفتح العباس عراق است. یک تحلیلگر سعودی در این باره می‌گوید: در صورت پیروزی بشار اسد همین جوانان سنی خشمگین به سمت القاعده می‌روند و بیش از آنکه دشمن غرب باشند، دشمن شیعیان هستند.

عربستان سعودی نگران تکرار جنگ عراق و افغانستان است؛ در صورتی که همین جوانان که برای مبارزه سلاح برداشتند به عربستان بازگردند، این احتمال هست که سلاح‌شان را به سمت دولت نشانه گیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *