پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۳
مهاجر افغان حافظ کل قرآن کریم:

بهشت حافظان قرآن کجاست؟

چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۴۲
کد مطلب: 292370
مهاجر افغان حافظ کل قرآن کریم با اشاره به فرصت‌ها، امکانات و اراده مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران در امر کشف استعداد و پرورش نخبگان قرآنی، ضمن مقایسه با سایر کشورهای مسلمان، ایران را بهشتی برای حافظان و قاریان قرآن کریم دانست.
بهشت حافظان قرآن کجاست؟
به گزارش جهان به نقل از فارس، سید صادق احسانی مهاجر جوان افغان از جمله چهره‌های مطرح در میان مهاجرین کشور افغانستان به واسطه استعداد خود و خانواده اش در امر حفظ کل قرآن کریم در شهر مقدس مشهد و قم است.

این جوان افغان که اکنون در مرکز آموزش بین‌المللی «جامعه المصطفی» مشهد در رشته علوم اسلامی تحصیل می‌کند، دارای ویژگی‌های منحصر بفرد و مقام‌های بسیار داخلی و بین‌المللی است.

در زیر متن کامل مصاحبه فارس با این جوان نخبه مهاجر افغان را ملاحظه می‌فرمایید.

فارس: ضمن معرفی از فعالیت‌های قرآنی سال‌های اخیرتان بفرمایید.

«سید صادق احسانی» هستم متولد سال ۱۳۶۸ و فعالیت‌های قرآنی را از سال ۱۳۸۰ شروع کردم و خدارا شکر توفیق یافتم که زیر نظر استاد سعیدی به مدت ۲ سال یعنی در سال ۸۲ کل قرآن را حفظ کنم.

همچنین در طی این سال‌ها چندین دوره تثبیت را نیز گذرانده‌ام و اکنون نزدیک به ۱۲ سال است که در کنار تحصیل به فعالیت‌های قرآنی نیز مشغولم و اما از سال ۸۷ در زمینه مسائل قرآنی بخصوص حفظ به صورت جدی و تخصصی کار می‌کنم.

فارس: چطور شد که به قرآن و بخصوص حفظ کلام خداوندی علاقمند شدید؟

در مقطع ابتدایی که تحصیل می‌کردم در جلسات قرآنی ماه مبارک رمضان شرکت و شور و شوق خاصی داشتم، همچنین تشویق والدین مخصوصا برادرم که ایشان نیز حافظ کل قرآن کریم هستند نیز باعث شد در این مسیر گام بردارم.

فارس: تاکنون چه مقام‌هایی را در مسابقات قرآنی کسب کرده‌اید.

جدای از مقام‌هایی که در رشته‌های ۲ جزء، ۵ جزء یا ۱۰ جزء در زمان حفظ قرآن کسب کردم، ۲ بار در مسابقات کشوری موسسه «قرآن و نهج البلاغه» در ایران در رشته حفظ و نیز مسابقات کشوری قرآن کریم «جمعیت هلال احمر ایران»، رتبه‌های اول را کسب کردم همچنین در چهاردهمین المپیاد بین‌المللی «جامعه المصطفی» بازهم در رشته حفظ کل رتبه اول و در سال ۹۱ هم در هجدهمین المپیاد جامعه المصطفی رتبه اول و رتبه دوم کشوری «جامعه القرآن» را کسب کردم که رتبه‌های بین‌المللی در سال های ۸۷ و ۹۱ بوده است.

در سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که امسال (۹۲) در تهران برگزار شد به عنوان نماینده افغانستان توفیق کسب مقام پنجم در رشته حفظ کل قرآن را داشتم.

فارس: چطور شد که وارد مسابقات بین‌المللی تهران شدید؟ و بفرمایید تفاوت گزینش در افغانستان و ایران چگونه است؟

در افغانستان گزینش افراد مانند ایران نیست، در ایران مسابقات مدارس، ناحیه، منطقه، شهرستان، استان و کشوری برگزار می‌شود اما در افغانستان مسئولین امور قراء وزارت حج و اوقاف با برگزاری یک سری آزمون از طریق آن افراد را گزینش می‌کنند. که با پشت سرگذاشتن این آزمون‌ها در رشته حفظ به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تهران اعزام شدم.

همچنین سومین دوره مسابقات بین‌المللی تهران که به عنوان نماینده افغانستان شرکت کردم در سه مرحله برگزار شد. مرحله مقدماتی و نیمه نهایی طبق نظر برخی از اساتید رتبه اول را داشتم و جزء شش نفر برتر انتخاب و به مرحله نهایی راه پیدا کردیم اما مرحله نهایی طبق نظر اساتید و ستاد مشترک مسابقات به عنوان نفر پنجم مسابقات برگزیده شدم.

فارس: سطح مسابقات بین المللی قرآن کریم تهران را چطور ارزیابی می‌کنید آیا تفاوتی قابل توجهی با دیگر کشورهای برگزار کننده داشت؟

در مسابقات بین‌المللی در هر رشته از هر کشور یک نماینده دعوت می‌شود، بعضی از کشورها مانند دبی فقط در رشته حفظ مسابقات را برگزاری می کنند و یا مسابقات بین المللی مالزی که فقط در رشته قرائت برگزار می شود. اما مسابقات در ایران کامل تر است و هم در رشته حفظ و هم در رشته قرائت قرآن کریم برگزار می‌شود.

امسال در رشته قرائت به نظر می‌رسید که سطح مسابقات بین‌المللی پایین تر از سال قبل بود، قاریان کشورهایی مثل مالزی، فیلیپین یا مصر که در سال‌های قبل خوب ظاهر می شدند به نظر می‌رسید امسال از تلاوت ضعیف تری برخوردار بودند.

اما در بخش حفظ قرآن، شرکت کنندگان سطح بالاتری داشتند مثلا در مرحله مقدماتی رقابت بین افراد شرکت کننده بسیار نزدیک بود و به سادگی مشخص نبود که چه کسانی به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند.

کشورهای بنگلادش، ایران، پاکستان سریلانکا، عراق ،نیجریه و افغانستان نسبت به سایر کشورها از سطح بهتری برخوردار بودند.

همچنین در رشته قرائت استاد خسروی به نمایندگی از افغانستان شرکت کرده بود که مقام چهارم را کسب کرد.

لازم به یادآوری می‌دانم که شرکت کنندگان افغانستانی الاصلی به نمایندگی از کشورهایی مانند آمریکا، آلمان، اتریش، استرالیا، اکوادور و چند کشور دیگر شرکت کرده بودند که آقای سعید برات زاده به عنوان نماینده آلمان رتبه سوم قرائت مسابقات بین المللی را بدست آورد.

فارس: آیا به نظر شما زمینه پرورش استعدادهای قرآنی در افغانستان فراهم است؟

متاسفانه در افغانستان با توجه به مشکلات چند دهه اخیر که گرفتارش بوده است حمایتی از قاری و حافظ نمی‌شود و بعضی افراد حتی گوشه گیر می‌شوند، امکانات مناسبی که در ایران امروز برای قاریان و حافظان فراهم است، تقریبا در کشور افغانستان وجود ندارد و از تعداد بالای موسسات تخصصی قرآنی که نمونه آن در ایران به وفور دیده می‌شود، در افغانستان خبری نیست.

موسسات غیردولتی هم در حد محدود فعالیت دارند و تخصصی در رشته‌های قرآنی نداشته و حمایتی از سوی دولت نیز ندارند. اما این تنها یک روی سکه است، روی دیگر سکه علاقه بسیار جوانان افغان به قرآن و حفظ و تلاوت کلام خداوندی است که در صورت در اختیار داشتن امکاناتی بیشتر، قابلیت ارائه استعدادهای خود را خواهند یافت.

فارس: در پایان یک آیه‌ای که با توجه به شرایط فعلی امروز افغانستان به ذهنتان می‌آید، لطفا بخوانید.

آیه‌ای که الان به ذهنم می‌آید آیه ۵۳ سوره مبارکه زمر هست: «قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ»

می فرماید که: به آنها بگو ای بندگان من که بر خودتان اسراف و ستم کرده اید از رحمت خداوند نومید نشوید که خداوند همه گناهان را می بخشد، او بخشنده و مهربان است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *