جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۱
۳
در سایه هیاهوی انتخابات و روزهای پایانی دولت دهم

تکرار تراژدی دانشگاه ایران

دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب: 291864
با استدلال دیوان محاسبات در واکنش به تفکیک دانشگاه علوم پزشکی ایران، این ادغام نیز وجاهت قانونی نداشته و با استناد به این قانون، هرگونه ادغام یا تفکیک سازمان ها و ادارات زیرمجموعه وزارت علوم از حوزه اختیارات شورای عالی گسترش این وزارت خانه خارج بوده و نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی دارد.
تکرار تراژدی دانشگاه ایران
به گزارش جهان یکی از دستاوردهای دولت فعلی را باید ادغام و انحلال وزارتخانه ها و دانشگاههای کشور دانست. ادغام هایی که همواره با جنجال و حواشی زیادی همراه بوده است و بعضا مدتی بعد به دلیل طی نشدن روند قانونی این تصمیمات، دولت مجبور به لغو مصوبه قبلی خود شده است.

چنین تصمیماتی در حوزه آموزش عالی نیز در چند سال اخیر مشکلات فراوانی را بوجود آورده است. برای مثال دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران با ورود به دانشگاه متوجه شدند که دانشگاهشان یک شبه با دانشگاه علوم پزشکی ادغام شده است و دولت چندسال بعد ناچار شد به قانون تمکین کرده و ادغام این دانشگاه را لغو کند و دوباره دانشگاه علوم پزشکی ایران تاسیس شود.

در ماجرای ادغام دانشگاه ایران در نامه‌ای در اردیبهشت ماه سال جاری از سوی دیوان محاسبات برای طریقت منفرد وزیر بهداشت و مجری اقدام تفکیک مجدد دو دانشگاه ارسال شده بود و رأی به غیرقانونی بودن این تصمیم وزارت بهداشت دادند. در استدلال دیوان محاسبات برای غیرقانونی خواندن این تفکیک  آمده که مطابق قانون برنامه پنجم توسعه، ادغام، انتزاع و انحلال وزارتخانه‌ها، مؤسسات، سازمان‌ها و واحدهای زیرمجموعه وزارتخانه‌ها باید با تصویب مجلس شورای اسلامی باشد.
گفتنی است این ادغام توسط شورای عالی گسترش وزارت بهداشت و درمان به تصویب رسیده بود.

 

متن قانون چه میگوید؟

در قانون اصلاح ماده (53) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران که در تاریخ 12/10/1391 به تأیید شورای نگهبان رسید، آمده است: 

از تاریخ تصویب این قانون، هرگونه ادغام و انحلال وزارتخانه های موجود و انتزاع و جابه جایی و انحلال مؤسسات و سازمان ها و واحدهای زیرمجموعه وزارتخانه ها که به موجب قانون، تأسیس آنها تصریح گردیده، متوقف می گردد. هرگونه انحلال، ادغام و تأسیس وزارتخانه ها و نیز انحلال، انتزاع،  ادغام و تأسیس سازمان ها و واحدهای مذکور منوط به تصویب مجلس شورای اسلامی است.
تبصره1ـ شورای عالی اداری مجاز به تغییرات خارج  از چارچوب قوانین نیست.
 

تکرار تراژدی دانشگاه ایران در دانشگاه شهید عباسپور تهران

هرچند که رئیس جمهور در ماجرای ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران همه اشتباهات را به گردن وزیر سابق بهداشت انداخت و پس از عزل مرضیه وحیددستجردی مدعی شد: «خوشحالم تصمیم اشتباهی که در مورد دانشگاه علوم پزشکی ایران اتخاذ شده بود، اصلاح شد. البته بنده در این تصمیم دخالتی نداشتم و از آن هم اطلاعی نداشتم!» به نظر می‌رسد تجربه دولت در دانشگاه علوم پزشکی ایران کافی نبوده است و بازهم ادغامی دیگر و اشتباهی دیگر در حال تحقق است. در فروردین ماه امسال بود که رئیس سازمان سنجش از حذف نام دانشگاه شهید عباسپور در دفترچه کنکور 92 خبر داد و اعلام کرد: دانش آموختگان شهید عباسپور، مدرک دانشگاه شهید بهشتی را دریافت خواهند کرد. ابراهیم خدایی در گفتگو با خبرنگار مهر، اضافه کرد: در جلسه پیشین شورای گسترش، ادغام دانشگاههای شهید عباسپور و شهید بهشتی به تصویب رسید، بنابراین وزارت علوم پذیرش دانشجو را با هر نامی که به سازمان سنجش ارسال کند، صورت می‌گیرد.

چندی بعد مديركل دفتر گسترش وزارت علوم خبر ادغام دانشگاه عباسپور در دانشگاه شهید بهشتی را تایید کرد. ابوالفضل حسنی مديركل دفتر گسترش وزارت علوم در گفتگو با مهر، درباره آخرین تصمیمات شورای گسترش آموزش عالی در خصوص تجمیع دو دانشگاه صنعت آب و برق ( شهید عباسپور ) و شهید بهشتی، اظهار داشت: با توجه به ابلاغیه ها و تصمیم گیریها در معاونت منابع ریاست جمهوری اتخاذ شد، قرار شد دانشگاه صنعت آب و برق به عنوان دانشکده های فنی دانشگاه شهید بهشتی دیده شود و شورای گسترش وزارت علوم هم به این موضوع رای داد.

این درحالی است که به موجب همان قانون اصلاح ماده (53) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه و با استدلال دیوان محاسبات در واکنش به تفکیک دانشگاه علوم پزشکی ایران، این تفکیک نیز وجاهت قانونی نداشته و با استناد به این قانون، هرگونه ادغام یا تفکیک سازمان ها و ادارات زیرمجموعه وزارت علوم از حوزه اختیارات شورای عالی گسترش این وزارت خانه خارج بوده و نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی دارد.

انتظار می‌رود که در ماههای پایانی دولت دهم، مسئولین پایبندی و تعهد خود را به قانون حفظ کرده و با توجه به تجارب گذشته خود در این‌گونه تصمیمات، میراثی پردردسر را برای دولت آینده به جا نگذارند!
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
آخه چرا وقتی ادغام شد داد و بیداد نکردید؟ آن موقع هم مگه با تصویب مجلس بود؟؟ این ادغام نامیمون همان بهتر که به جدایی ختم بشه و همه دانشجوها و اساتید این دانشگاه ها راحت بشن
دانشجوي علوم پزشكي
Iran, Islamic Republic of
علاوه بر اين نامه ديوان محاسبات نامه دومي هم به وزير بهداشت داده و هشدار داده درباره انتزاع دانشگاه ايران

http://snn.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=3&Id=244528&Sgr=69

شما هم اين خبر جديد رو بزنيد لطفا
محمد
اولين اقدام عملي دولت فعلي براي انحلال و ادغام هشت سال پيش و با حذف سازمان مديريت و برنامه ريزي صورت گرفت كه آنهم بنا به ااخبار در دولت جديد قرار است ملغي و سازمان مزبور احيا شود.
كمي صبر كنيد ددولت جديد بساط تصميمات غيركارشناسي را برخواهد چيد.
تنها حسن اين ادغام، بازنشستگي سريع اعضاي هيأت علمي غير قانوني دانشگاه شهيد عباسپور بوده است.